فانی: پرهیز از شتابزدگی سرلوحه اقدامات آموزش و پرورش دولت یازدهم بوده است
به گزارش گروه اجتماعی آنا، علی اصغر فانی در دیدار جمع کثیری از فرهنگیان و معلمان منتخب سراسر کشور که در حسینیه حضرت امام خمینی (ه) برگزار شد، اظهار کرد: رهنمودهای راهبردی سال گذشته حضرتعالی و نامیدن آموزش و پرورش به عنوان «کانون اساسی» برای خلق دنیای آینده و تأکید بر حمایت و پشتیبانی همه دستگاهها و نهادها از آن، موجب شد تا خدمتگزاران به مردم در این دستگاه اثربخش بیش از پیش در راستای تحقق توصیههای آن رهبر عزیز، مبنی بر توجه به اقتصاد آموزش و پرورش، اهتمام به کیفی کردن آن و اجرای سند تحول بنیادین، تلاش دوچندان کنند.
سند تحول بنیادین
وزیر آموزش و پرورش به دستاوردهای آموزش و پرورش در سال گذشته پرداخت و تصریح کرد: به منظور مدیریت و راهبری یکپارچه تحول در آموزش و پرورش، شورای راهبری اجرای سند تحول تشکیل شده و با انجام طرحهای مطالعاتی و وضعِ قوانین و مقررات، زمینههای اجرایی شدن سند تحول فراهم آمد؛ به گونهای که برنامههای زیر نظامهای اصلیِ پنج گانهٔ سند تحول، تدوین و از ابتدای سال ۱۳۹۵ بررسی آنها در شورای عالی آموزش وپرورش آغاز و به حول و قوه ی الهی، نیمه اول امسال مصوب و اجرایی خواهند شد.
فانی با بیان اینکه اقدامات آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین است، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن بیش از۱۵۰ برنامه، سال ۱۳۹۵، سال اجرای متوازن و همه جانبه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش خواهد بود. همچنین نظام جامع برنامه ریزی در تمام سطوح آموزش و پرورش استقرار یافته و بستر اجرای برنامههای سند تحول بنیادین ریل گذاری شده واستقرار ساختار جدید نظام آموزشی و تولید محتوا بر مبنای برنامه درسی ملی از اولویتهای اجرایی سند تحول است و تغییرات متناسب با سند تحول و برنامه درسی ملی تا پایه نهم اعمال شده و از ابتدای سال تحصیلی ۹۶-۹۵ پایهٔ دهم نیز استقرار خواهد یافت.
کتب جدید التالیف دوره متوسطه
فانی ادامه داد: به همین منظور ۱۴۰ عنوان کتاب با رویکرد تحولی، به منظور بسط فرهنگ تحولخواهی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در بین معلمان، مدیران و اولیای دانش آموزان، برنامههای تبیینی و آموزشی نیز در حال اجرا است. علاوه بر این با تدوین نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش، مراحل تلفیق برنامه درسی با فعالیتهای پرورشی، تدوین و تالیف کتابهای جدید دوره متوسطه و طراحی رشتههای جدید فنی و حرفهای و کاردانش، آموزش تفکر و چگونه اندیشیدن (فلسفه برای کودک)، پرورش مهارت پژوهشگری، سبک زندگی اسلامی – ایرانی و مطالعات زیست اجتماعی و سواد رسانهای نیز به انجام رسیده است.
ارتقای معیشت فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش، معلمان را رکن اساسی نظام آموزشی عنوان کرد و افزود: هرگونه تحول بنیادین در آموزش و پرورش، مستلزم توجه همه جانبه ی دلسوزان نظام به مشکلات و مسائل معلمان است. در همین راستابه منظور بهبود معیشت و ارتقای منزلت معلمان و توانمند سازی حرفهای آنان از مهرماه ۱۳۹۴ با طراحی و اجرای برنامه رتبه بندی معلمان، گامی ارزنده به منظور تقویت انگیزه و بهبود معیشت برداشته شده که با استمرار و توسعهٔ آن در سال ۱۳۹۵، شاهد اثرات مثبت افزونتر آن خواهیم بود.
وی عنوان کرد: همچنین با تاسیس و توسعه مراکز رفاهی و درمانی فرهنگیان به تعداد ۱۵۶ مرکز، تلاش شده است در حد مقدورات دولت، اقداماتی در این زمینه صورت پذیرد. در خصوص ارتقای سطح علمی و دانش حرفهای معلمان، ضمن تسهیل شرایط ادامه تحصیل آنان با شکل گیری ۴۹۹ انجمن آموزشی – علمی زمینه مشارکت و دانش افزایی و حرکت علمی معلمان فراهم آمده است. هرچند اعتقاد قلبی ما این است مجموعه فعالیتهای صورت گرفته، پاسخگوی تلاشها و مجاهدت معلمان به صورت مطلوب نبوده و لازم است در این خصوص اقدامات مضاعفی را طراحی و اجرا کنیم.
تصویب برنامه راهبردی در دانشگاه فرهنگیان
وزیر آموزش و پرورش به نقش و جایگاه دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: تصویب برنامه راهبردی این دو دانشگاه سبب شده تا این دو نهاد علمی به جلوه از تحقق حیات طیبه در آموزش و پرورش بدل شوند و در همین راستا با راه اندازی ۲۴ پردیس استانی و تاسیس پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی در قم و تطبیق وضعیت حدود ۷۰۰ مدرس به اعضای هیات علمی بخشی از اقدامات موثر آموزش و پرورش برای تامین کیفیت علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در یکسال گذشته بوده است.
وی اضافه کرد: توسعه تشکلهای دانشجویی و کرسیهای آزاد اندیشی با تاکید بر هویت معلمی به منزله مرتبهای از حیات طیبه در دانشگاه فرهنگیان، مورد اهتمام جدی بوده و بازنگری و اصلاح برنامههای درسی دوره کارشناسی براساس اقتضائات سند تحول بنیادین صورت پذیرفته و معماری برنامه درسی تربیت معلم جمهوری اسلامی ایران با رویکرد معلم اندیشمند براساس مبانی نظری سند تحول بنیادین، تدوین و تصویب شده به گونهای که پردیسهای دانشگاه فرهنگیان با رویکرد فرهنگی، تربیتی و مهارتی و تربیت نسل جدید معلمان با شایستگی کنشگر فکور گسترش یابند.
تعمیق فرهنگ نماز و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
وی احیای ۶۰۰ مرکز دارالقرآن در آموزش و پرورش دولت یازدهم را اقدامی در راستای کیفیت بخشی فعالیتهای قرآنی در مدارس خواند و تصریح کرد: اجرای برنامههای ملّی ِحفظ موضوعی قرآن با شرکت بیش از ۴ میلیون دانش آموز، طرح انس با اهل بیت علیهم السلام با مشارکت بیش از ۶ میلیون دانش آموز، مردمی کردن مسابقات قرآنی، نهجالبلاغه، صحیفه سجادیه، اذان و احکام با حضور میلیونی دانش آموزان، بهره گیری از ظرفیت تشکّلهای مردمی، تعمیق فرهنگ اقامهٔ نماز در مدارس کشور با رویکرد عملی و اقامه نماز جماعت در بیش از پنجاه و پنج هزار مدرسه و با حضور قریب ۱۸ هزار نفر امام جماعت روحانی و با مشارکت ۳۷ هزار نفر از معلمین واجد شرایط، برگزاری با شکوه جشنهای تکلیف دانش آموزان به صورت متمرکز، اعتکاف دانش آموزی و هیاتهای دانش آموزی در مناسبتهای مذهبی و دینی، گامهای جدی در بسط فرهنگ معارف و ارزشهای دینی، مذهبی وکیفیت بخشی به مدارس قرآنی و گسترش فرهنگ قرآن در جامعه از فعالیتهای اثر بخشی در حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش است.
فانی عنوان کرد: همچنین به منظور تقویت هویت دینی - انقلابی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، علاوه بر برگزاری کنگرههای متعدد بزرگداشت شهدای دانش آموز و معلّم، از طریق اعزام بیش از ۶۰۰ هزار دانشآموز به اردوهای موثر راهیان نور در سال تحصیلی جاری، گامی ارزنده در انتقال ارزشهای دفاع مقدس برداشته و با فعال سازی تشکلهای دانش آموزی مانند انجمنهای اسلامی، بسیج دانش آموزی، شوراها، سازمانها، مجامع و مجلس دانش آموزی، فرهنگ مشارکت جویی و کار جمعی در دانشآموزان نهادینه شده است.
اهتمام به ورزش همگانی و رویکرد مدرسه محوری
وزیر آموزش و پرورش از اهتمام آموزش و پرورش به موضوع فرهنگ سازی و رویکرد پیشگیرانه با آسیبهای اجتماعی در دانش آموزان خبر داد و خاطرنشان کرد: گسترش فعالیتهای متنوع ورزشی مدرسه محور و ورزشهای همگانی به منظور صیانت از سلامت جسمی و روحی و نشاط افزایی در مدارس با مشارکت بیش از ۶ میلیون دانش آموز، تدوین نظام جامع مشاوره و هدایت تحصیلی دانش آموزان و توسعه «شبکه ملی مدارس ایران» و «ایجاد شبکه اجتماعی دانش آموزان» با محتوای آموزشی و تربیتی هدفمند در قالب مدل بومی برای دانش آموزان به عنوان بخشی از فعالیتهای مرتبط با رشد مهارتهای تحصیلی و فناورانه در آموزش و پرورش است.
انتهای پیام/