رشد انفجاری صنعت بازی با رواج بازیهای موبایلی/ اگر بازیهای بومی و فرهنگی تولید نشود با محتواهای غربی بمباران میشویم!
به گزارش خبرنگار گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، صنعت بازیسازی از پردرآمدترین و تأثیرگذارترین صنایع در سراسر دنیا است و سالیانه بودجه بالایی از سوی برخی از دولتها برای توسعه محصولات این صنعت پرداخت میشود. با توجه به جمعیت بالای گیمرها در شهرهای مختلف کشور هر بازی رایانهای که معرفی و به بازار عرضه میشود، مورد توجه تعداد بسیاری از گیمرهای نوجوان، جوان و بزرگسال قرار میگیرد. این صنعت به خاطر تاثیرگذاری فرهنگی، آموزشی، سرگرمی و همچنین گردش مالی بالا در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. در واقع تولیدکنندگان محتوا و فعالان صنعت بازیسازی تولیدات این صنعت را تنها به منزله ابزار سرگرمی و تفریح نمیدانند بلکه معتقد هستند بخش گستردهای از فرآیندهای انتقال پیامهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به وسیله بازیهای رایانهای منتقل میشود.
طبق آخرین اسناد منتشر شده از سوی سایت تحلیلی و آماری استاتیستا بیش از ۳.۲۴ میلیارد گیمر در سراسر دنیا وجود دارد که از این تعداد بیشترین میزان کاربران بازیهای رایانهای در آسیا و پس از آن اروپا، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی زندگی میکنند. پراکندگی و جمعیت بالای گیمرها در اقصی نقاط جهان موجب شده است شرکتهای بزرگ بازیسازی محصولات خود را نه تنها برای سرگرمی بلکه به منظور تحقق اهداف فرهنگی طراحی کنند. البته توسعه این صنعت در ایران با چالشها و مشکلاتی مواجه است. در این راستا با حسن مهری، بازی ساز ایرانی و مدیرعامل شرکت سورنا گیمز به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه از نظر میگذرانید.
آنا: چه شد که به صنعت بازی سازی روی آوردید؟
مهری: به خاطر علاقه وارد این صنعت شدم و حدود 18 سال است که فعالیت دارم. بیشتر تمرکز این شرکت روی ساخت بازیهای آنلاین است. اولین پروژه ما ساخت بازی «سیاوش» بود که از شخصیت شاهنامه فردوسی گرفته شد. هدف بازی «سیاوش» آشنایی مردم جامعه با فرهنگ و تاریخ کشور بوده است که تولید آن 4 سال زمان برد. مخاطبان هم این بازی را دوست داشتند.
کیفیت بازیهای ایرانی به خصوص در حوزه کودک را چگونه ارزیابی میکنید؟
در حال حاضر مشغول به چه فعالیتی هستید؟
مشغول ساخت پلفورم بازی کامپیوتری هستیم که هم بازیهای رایانهای و آنلاین دارد و هم بازیهای گوشی همراه. مخاطبان با هر رده سنی و دستگاهی میتوانند از این سرویس بهره بگیرند. سه بازی آنلاین رایانهای و موبایلی هم در دست تولید داریم که یکی از آنها هم اکنون در دسترس است و دو بازی دیگر تا سال جدید آماده میشوند.انتهای پیام/