صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۹ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
افروس در گفت‌وگو با آنا:

ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها منطقی نیست/ ‏افت ۶۳ درصدی کیفیت‌ها

حذف کامل آموزش مجازی در پساکرونا ممکن ‏نیسترئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان اصرار بر ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها را منطقی ندانست و گفت: مجازی‌شدن آموزش‌ها افت ۶۳ درصدی کیفیت ‏آموزش و فارغ‌التحصیلان را در پی داشته است.‏
کد خبر : 636449

علی افروس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با توجه شیوع کرونا در دو سال اخیر، درباره معایب برگزاری آزمون‌ مجازی و امتحانات به‌صورت مجازی و برخط و لطمه آن به حوزه آموزش کشور اظهار کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا در اسفند ۱۳۹۸، نظام آموزشی کشور به‌دلیل نداشتن امکان ادامه فعالیت‌های دانشگاهی به‌‏صورت حضوری و به‌منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در فعالیت‌های آموزشی به تغییر شیوه آموزشی و تحصیل در ‏بستر الکترونیک اقدام کرد.




بیشتر بخوانید:


امتحانات غیرحضوری یادگیری را به پایین‌ترین حد رسانده است


افزایش بازدهی فعالیت‌ دانشگاه‌ها در آموزش حضوری


آزمون مجازی امکان ارزیابی کامل دانشجو را فراهم نمی‌کند


دلیل آسیب آزمون مجازی به دانشجویان چیست؟




وی افزود: با توجه به جدیدبودن سیستم آموزش مجازی، ابتدای کار، این شیوه مشکلات و نقایصی ‏ازجمله ضعف و نبود زیرساخت‌های آموزش مجازی، ضعف سیستم‌های سخت‌افزاری، ناآشنایی استادان و دانشجویان ‏با نحوه اتصال به کلاس‌ها، مشکلات اینترنت و دسترسی نداشتن بسیاری از دانشجویان به‌ویژه دانشجویان مناطق ‏محروم به اینترنت و ‎ …‎‏داشت و اکنون با تلاش‌های انجام‌شده، این مشکلات به حداقل خود رسیده است.‏


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان اضافه کرد: از سوی دیگر در سال‌های گذشته روند آموزشی کشور با وجود تحولات زیاد در دنیای دیجیتال، همچنان کند بوده و فضا و ‏فرهنگ آموزش متناسب با توسعه فناوری دیجیتال رشد نکرده است‎.‎‏


افروس بیان کرد: این موضوع به همراه موارد دیگر ازجمله کاهش تعامل ‏بین استادان و دانشجویان در آموزش مجازی، تقویت نشدن قدرت خلاقیت دانشجویان در آموزش‌ مجازی، کاهش یادگیری مفاهیم ‏و مهارت‌های لازم توسط دانشجویان به‌دلیل انجام ندادن ارزشیابی مؤثر، نبود عدالت اجتماعی در نظام ارزشیابی، ‏امکان نداشتن نظارت بر شیوه امتحان دانشجویان و افزایش مشارکت در پاسخگویی به سؤالات امتحانی و ایجاد ساختارهای ‏شبکه‌ای و مالی در راستای انجام تقلب در امتحانات دانشجویان و ... موجب شد که شاهد افت کیفیت آموزشی در دوره ‏شیوع کرونا باشیم.


روند آموزشی کشور با وجود تحولات زیاد در دنیای دیجیتال، همچنان کند بوده و فضا و ‏فرهنگ آموزش متناسب با توسعه فناوری دیجیتال رشد نکرده است‎.‎‏وی ادامه داد: این افت در آموزش مجازی به‌گونه‌ای بود که براساس بررسی‌های انجام‌شده، مجازی شدن آموزش‌ها افت ۶۳ درصدی کیفیت ‏آموزش و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را در پی داشته است.‏


اصرار بر ادامه آموزش غیرحضوری منطقی به نظر نمی‌‏رسد


رئیس دانشگاه آزاد اهواز عنوان کرد: با توجه به گستردگی واکسیناسیون در دولت سیزدهم، اکثر دانشجویان، کارمندان و اعضای هیئت‌های علمی واکسن دریافت ‏کرده‌اند؛ بنابراین اصرار بر ادامه سیستم آموزشی کاملاً غیرحضوری با توجه به آسیب‌های ناشی از آن، منطقی به نظر نمی‌‏رسد. ‏


افروس توضیح داد: از سوی دیگر با نسل‌هایی روبه‌رو هستیم که فضا و مدل یادگیری آنها تغییر یافته و به اصطلاح دیجیتال به دنیا آمده‌اند؛ بنابراین ‏مزایای آموزش مجازی ازجمله ایجاد امکان آموزش در هر زمان و مکان، دستیابی همگان به آموزش عالی و لزوم ‏رقابت با دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم در دنیا را نمی‌توان نادیده گرفت و حذف کامل آموزش مجازی در شرایط پساکرونا ممکن ‏نخواهد بود.




بیشتر بخوانید:


آزمون‌ها به فضای حضوری برگردد


آموزش مجازی و آزمون حضوری با هم سنخیتی ندارند


نمرات برخی دانشجویان در آزمون مجازی واقعی نیست


تضعیف دانش‌پذیری دانشجویان در آموزش مجازی




وی متذکر شد: آموزش مجازی امروز به‌مثابه یک الزام در پهنه و صحنه آموزش مطرح است و فرصتی که عصر اطلاعات و ‏دیجیتال در امر آموزش فراهم کرده، فرصت بسیار مغتنمی است‎؛ بنابراین آسیب‌شناسی وضع موجود و انتظاراتی که از آموزش ‏الکترونیکی داریم، بررسی دقیق این فرصت‌ها و چالش‌ها، شناخت دقیق ویژگی‌های آموزش الکترونیکی و فرهنگ آموزش ‏الکترونیکی حائز اهمیت خواهد بود‎.


ترکیب آموزش حضوری با الکترونیکی در بخش ‏آموزش عالی


رئیس دانشگاه آزاد اهواز بیان کرد: از این رو و با شناسایی آسیب‌های آموزش مجازی، رفع نواقص آن و ایجاد فرهنگ و مدل کاربردی آن در ارکان اصلی ‏آموزش (دانشجو و استاد) به نظر پیشنهاد ترکیب آموزش چهره به چهره (آموزش حضوری) با آموزش الکترونیکی در بخش ‏آموزش عالی کشور مناسب به نظر می‌رسد.‏


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر