صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا از غرض‌ورزی‌های رسانه نزدیک به دولت گزارش می‌دهد؛

طرح گروه‌بندی اساتید؛ برای وزارت علوم خوب برای دانشگاه آزاد بد/ چه کسانی مخالف کیفی‌سازی دانشگاه آزاد اسلامی هستند؟

در حالی گروه‌بندی اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی مورد نگاه مغرضانه عده‌ای قرار گرفته که این طرح در دانشگاه‌های دولتی نیز بدون سروصدا و اعتراض دنبال می‌شود.
کد خبر : 591739

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و کنکور گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، صبح امروز خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی مغرضانه و یکطرفه و بدون پرس‌وجو از مسئولان این دانشگاه به مسئله گروه‌بندی اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است. با این همه به نظر می‌رسد که این گزارش نه از روی دلسوزی و پیگیری امور استادان بلکه کاملاً به صورت غرض‌ورزانه و البته با داده‌های کم منتشر شده است.


آیا فقط دانشگاه آزاد اساتید را گروه‌بندی کرده است؟


موضوع ارتقای کیفیت آموزشی و علمی دانشگاه آزاد از طریق توجه به جایگاه اساتید و اعضای هیئت علمی تمام وقت این دانشگاه در حالی این روزها به شکلی هدفمند و مغرضانه مورد هجمه برخی جریان‌ها و رسانه‌های خاص قرار گرفته است که همین نگرش در دانشگاه‌های دولتی با ابلاغ آیین‌نامه‌هایی توسط وزارت علوم در حال پیگیری است. در این زمینه وزارت علوم با عنوان همسان‌سازی حقوق، گروه‌بندی اساتید را در پیش گرفته و دانشگاه آزاد اسلامی نیز اعضای هیئت علمی این دانشگاه را به دو گروه الف و ب تقسیم کرده است. استفاده از تجربه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کیفی‌سازی امور اساتید و البته احقاق «عدالت» بین اساتید پرکار و با کیفیت با اساتید کم‌کار امری است که در این گروه‌بندی‌ها مورد توجه قرار گرفته است؛ حال این گروه‌بندی با عنوان طرح «هیئت علمی ویژه و عادی» به دانشگاه‌های دولتی ابلاغ شده است و در دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «هیئت علمی الف و ب».




بیشتر بخوانید:


چگونگی تقسیم‌بندی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به گروه‌های الف و ب




ملاک این تقسیم‌بندی وقت گذاشتن اساتید در دانشگاه‌هاست. بر این اساس، اساتیدی که مدت زمان زیادی را در دانشگاه‌ها سپری می‌کنند می‌توانند حقوق و مزایای بیشتری دریافت کنند و آنهایی که تمایل دارند در کنار شغل استادی به امور دیگر نیز بپردازند دریافتی کمتری از دانشگاه‌ها خواهند داشت.


رئیس دانشگاه امیرکبیر: در طرح همسان‌سازی، حقوق اساتید شرایط خاصی دارد


به گفته احمد معتمدی، رئیس دانشگاه امیرکبیر در این زمینه؛ در طرح همسان‌سازی حقوق اساتید، اعضای هیئت علمی به دو گروه تقسیم می‌شوند.



وی ادامه می‌دهد: «اساتید برای بهره‌مندی از همه مزایای طرح همسان‌سازی حقوق، باید شرایط خاصی داشته باشند که شامل ساعات موظفی و کاهش حق‌التدریس در سایر دانشگاه‌هاست. اساتیدی که این شرایط را داشته باشند می‌توانند ۳۰ درصد افزایش حقوق داشته باشند. البته این که به چه تعداد از اعضای هیئت‌علمی ۳۰ درصد دوم تعلق می‌گیرد هنوز مشخص نشده است».


رئیس دانشگاه تربیت مدرس: بخش دوم افزایش حقوق اساتید شامل حال همه نمی‌شود/ برای اساتید ساعات حضور موظفی تعیین شده است


محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز درباره جزئیات اجرای قانون همسان‌سازی حقوق اعضای هیئت‌علمی می‌گوید: قسمت دوم افزایش حقوق اعضای هیئت علمی شامل حال همه اعضا نمی‌شود چراکه با افزایش وظایف و کاهش حق‌التدریس و افزایش تعهدات اعضای هیئت‌علمی همراه خواهد بود.



وی می‌افزاید: بر این اساس ۲۰ درصد واحدهای موظفی اعضای هیئت‌علمی افزایش می‌یابد، ۲۰ درصد از حق‌التدریس باید کاسته شود و ۵۴ ساعت حضور اساتید در دانشگاه‌ها در طی هفته الزامی خواهد بود. همچنین اعضای هیئت‌علمی نباید در مأموریت سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها باشند.


برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای اساتید چیست؟/احقاق «عدالت» و «کیفیت آموزشی» در اولویت اول دانشگاه


دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر اساتید را به دو گروه تقسیم‌بندی کرده است تا هر یک از اساتید در چارچوب مشخص و بر اساس شرایط در نظر گرفته شده فعالیت کنند. بر مبنای این تقسیم‌بندی اعضای هیئت‌علمی تمام‌وقت دانشگاه آزاد اسلامی به دو نوع (الف) و (ب) تقسیم می‌شوند، اعضای هیئت‌علمی می‌توانند در صورت داشتن شرایط لازم متناسب با جزئیات ارائه شده، نحوه همکاری خود را انتخاب کنند. نکته حائز اهمیت اینجاست که خود اساتید نوع الف یا ب بودن خود را مشخص می‌کنند؛ به عبارتی در این چارچوب، عضو هیئت علمی مشخص می‌کند که موظفی کامل داشته باشد یا خیر.



حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در این باره می‌گوید: «انتخاب دسته الف یا ب بر عهده خود استادان است و دانشگاه آزاد اسلامی هیچ کس را به‌اجبار در دسته الف یا ب قرار نمی‌دهد، به تبع انتخاب دسته الف یا ب وظایفی متوجه استاد می‌شود که روی حقوق او هم تأثیر می‌گذارد و عمده استادان هم دسته الف را انتخاب کرده‌اند. استادانی که دسته ب را انتخاب کرده‌اند باید شرایط آن را هم پذیرا باشند. اما همانطور که عرض کردم آنها هم استاد تمام‌وقت محسوب می‌شوند و بیمه آنها همانند گروه الف به طور کامل پرداخت می‌شود».


طرح الف و ب از قطع همکاری اساتید کم کار جلوگیری می‌کند


وی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در دوره قبل قانونی داشت که اگر استادی شغل دومی غیر از عضو هیئت علمی بودن داشت، باید اخراج می‌شد اما نظر دکتر طهرانچی این بود که چرا این دست استادان را اخراج کنیم؟ بهتر است که آنها را هم در سیستم نگه داریم و از ظرفیت آنها هم استفاده کنیم. بنابراین تمام استادان تمام وقت هستند اما به دو دسته الف و ب تقسیم می‌شوند، اعضای هیئت علمی دسته الف وقت بیشتری در دانشگاه حضور دارند و وظایف بیشتری هم بر عهده آنها است به تبع آن حقوق‌شان نسبت به استادان ب نیز بیشتر است. اما بیمه هر دو کامل پرداخته می‌شود.


این نکته شایان ذکر است که با توجه به قوانین دوره‌های گذشته دانشگاه آزاد اسلامی، اساتیدی که بعضاً در کارنامه خود کم‌کاری داشتند با آن‌ها قطع همکاری می‌شد اما در این دوره، تدبیر مدیریت عالی دانشگاه آزاد اسلامی این بود که از ظرفیت اساتید استفاده شود و استادی که به هر دلیلی فرصت کمتری برای دانشگاه دارد همچنان در صحنه حضور داشته باشد با این تفاوت که عدالت بین همه اعضای هیئت علمی رعایت شود.


دستورالعمل طرح الف و ب دانشگاه چه می‌گوید؟


بر اساس دستورالعمل دانشگاه آزاد اسلامی عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت نوع (الف) موظف به انجام نظام‌مند ۳۲ ساعت کار علمی یا معادل آن در هفته است. عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت نوع (الف) امکان فعالیت آموزشی، پژوهشی و فناوری خارج از دانشگاه آزاد بدون هماهنگی با واحد دانشگاهی را ندارد. عضو هیئت‌علمی نوع الف در ترم تابستان موظفی تدریس ندارد، اما فعالیت‌های علمی و پژوهشی تداوم خواهد داشت.


عضو هیئت‌علمی موظف به مشاوره و رفع اشکال دانشجویان خود به‌صورت منظم و به شکل حضوری و مجازی است.


عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت (ب) موظف به انجام نظام‌مند ۱۶ ساعت کار علمی در هفته است. هیئت‌علمی تمام‌وقت نوع (ب) امکان فعالیت تمام‌وقت در مؤسسات آموزشی دیگری را ندارد. فعالیت تمام‌وقت در سایر مؤسسات غیرآموزشی، نیازمند اخذ مجوز از رئیس استان، به‌شرط عدم مغایرت با قوانین اداری و استخدامی میسر است.


درصورتی‌که اخذ پایان‌نامه بر اساس ضوابط ابلاغی حوزه پژوهش و فناوری میسر نشود، یک ساعت به ساعات موظفی تدریس و ۳ ساعت به موظفی حضور اضافه می‌شود.


عضو هیئت‌علمی (ب) در ترم تابستان موظفی تدریس ندارد، اما موظفی حضور و فعالیت‌های علمی و پژوهشی تداوم خواهد داشت. امکان اخذ مرخصی و یا تبدیل ساعات حضور به مأموریت‌های ابلاغی در چارچوب ضوابط و مقررات بر اساس تأیید رئیس واحد محل خدمت میسر است. میزان ساعات حق‌التدریس‌ ترم تابستان حداکثر ۱۲ ساعت است.


در این دستورالعمل دانشگاه آزاد اسلامی، استادانی که بتوانند به درآمدهای غیرشهریه‌ای دانشگاه کمک کنند تشویق خواهند شد.


چرا عده‌ای مخالف کیفی‌سازی در دانشگاه آزاد اسلامی هستند؟


حجت الاسلام خسروپناه تأکید می‌کند: «عین همین طرح الف و ب اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی، در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت هم وجود دارد. به عنوان مثال وزارت علوم مقرر کرده استادی که در هفته ۵۹ ساعت در دانشگاه حضور داشته باشد، میزان حقوق او فلان مقدار مشخص است با این تفاوت که وزارت علوم و وزارت بهداشت نام این تقسیم‌بندی را الف و ب نگذاشته‌اند.»


وی معتقد است: «در حقیقت طرح الف و ب دانشگاه آزاد اسلامی از قطع همکاری بخشی از استادان جلوگیری می‌کند اما عده‌ای غیر اخلاقی دست به تخریب مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر طهرانچی زده‌اند و هر کاری را که در زمینه کیفی‌سازی دانشگاه انجام می‌شود، زیر سؤال می‌برند بخشی از این تخریب‌ها ناآگاهانه است و از حقیقت طرح الف و ب اعضای هیئت علمی مطلع نیستند اما وقتی توضیحات را می‌شنوند کاملا قانع می‌شوند و دست از تخریب برمی‌دارند. اما عده‌ای هم تعمدی دست به تخریب شخصیت دکتر طهرانچی می‌زنند همانطور که قبل از آن شخصیت دکتر ولایتی و دکتر رهبر را تخریب می‌کردند در حالیکه همه این بزرگواران در جهت بالندگی و ارتقای دانشگاه زحمات زیادی کشیده‌اند».


حال نکته اساسی اینجاست که چه کسانی مخالف کیفی‌سازی امور اساتید و برنامه آن‌ها هستند؟ برخی از جوسازی‌ها وجود انگیزه‌های سیاسی و گروهی را در اذهان عمومی متبادر می‌کند و قطعا این انگیزه‌ها نمی‌تواند باعث رشد و پیشرفت دانشگاه شود. از طرفی دانشگاه نیاز به رشد علمی دارد و رشد علمی جز با کار تمام وقت و دلسوزانه حاصل نمی‌شود.


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر