صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۰ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۰
آنا گزارش می‌دهد؛

نفرت‌پراکنی با الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی/ کاربران؛ قربانی همیشگی سیاست‌های افراط‌گرایی و نژادپرستی

شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار در سراسر دنیا با استفاده از الگوریتم‌های توصیه شده کاربران را به طور خودکار به سمت نژادپرستی و حرکت در مسیر اهداف سازندگان این برنامه‌ها سوق می‌دهند.
کد خبر : 583461

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هایی که امروزه در کشورهای مختلف به طور گسترده‌ای در دسترس مردم قرار دارند و با اینکه با هدف برقراری ارتباط بین افراد مختلف طراحی شده‌اند ولی عملاً انتشار محتوای نامتناسب برای عموم کاربران موجب شده دولت‌ها قوانین سختگیرانه‌ای را برای کنترل دسترسی مردم به این برنامه‌ها وضع کنند.




بیشتر بخوانید:


انسان مدرن ابزار گردانندگان فضای مجازی/ چند می‌گیری لایک کنی!؟




با اینکه به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام و یوتیوب صرفاً با هدف انتقال پیام بین کاربران در اقصی نقاط جهان طراحی شده‌اند ولی برخی از سیاست‌مداران معتقدند الگوریتم‌های توصیه‌شده در این برنامه‌ها کاربران را در جهتی نادرست هدایت کرده و آن‌ها را به سمت انتشار اطلاعات جعلی و ترویج ایدئولوژی‌های افراطی تشویق می‌کنند. به‌تازگی تعدادی از سیاست‌مداران بلندپایه در کشورهای اروپایی و آمریکا ضمن انتقاد از شیوه ارائه خدمات به کاربران در شناخته‌شده‌ترین اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی و پیام‌رسان خواستار بازنویسی الگوریتم‌های این برنامه‌ها شدند.



لزوم بازنگری در سیاست‌های اجرایی پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی


یکی از سیاستمداران اتحادیه اروپا گفت: «باید تحقیقات گسترده‌ای در خصوص الگوریتم‌های توصیه‌شده در شبکه‌های اجتماعی صورت گیرد. پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی باید با شفافیت بیشتری نسبت به گذشته سیاست‌ها و برنامه‌های خود را برای عموم کاربران بیان کنند. بدون شک انتشار جزئیات دقیق از نوع همکاری این اپلیکیشن‌ها با سیستم عامل‌هایی نظیر ویندوز می‌تواند قسمت زیادی از ابهامات موجود در خصوص نوع عملکرد این برنامه‌ها را برطرف سازد.» الگوریتم‌های توصیه‌شده کدهایی هستند که به طور خودکار پس از ورود به اپلیکیشن کاربران را در مسیر مشخصی هدایت کرده و نوع رفتار آن‌ها با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی مدیران برنامه را تغییر می‌دهند. به عقیده کارشناسان شبکه‌های اجتماعی میلیون‌ها کاربر بدون اینکه خودشان اطلاعی داشته باشند به‌تدریج به سمت افکار افراطی سوق داده می‌شوند.


حریم خصوصی کاربران قربانی زیاده‌خواهی مدیران اپلیکیشن‌های پرطرفدار


حضور گسترده کاربران از کشورهای مختلف دنیا در شبکه اجتماعی نظیر اینستاگرام موجب شده مدیران این برنامه به اطلاعات میلیون‌ها کاربر دسترسی داشته باشند و اگرچه همواره صحبت از رعایت قوانین حریم خصوصی در میان است ولی بررسی‌ها نشان داده است اینستاگرام می‌تواند به‌راحتی اطلاعات خصوصی اعضای این شبکه اجتماعی را در اختیار افراد مورد نظر خود قرار داده و یا پس از ارزیابی این داده‌ها سیاست‌های کلان خود را تعیین کند. چنین شیوه‌ای در حالی از سوی مدیران شبکه‌های اجتماعی اجرا می‌شود که براساس قوانین مدیریت محتوا در فضای مجازی هرگونه دسترسی غیرمجاز به حریم خصوصی کاربران جرم محسوب شده و فرد یا افراد متخلف باید پاسخگوی اعمال مجرمانه خود باشند.


تنها در یک سال گذشته خبرهای متعددی از رسوایی‌های گسترده اپلیکیشن‌های پرکاربرد نظیر فیسبوک، کلاب هاوس، لینکدین، واتس‌اپ منتشر شده است. در جریان حمله‌های سایبری که به این برنامه‌ها صورت گرفته اطلاعات میلیون‌ها کاربر در فضای مجازی منتشر و به راحتی در اختیار افراد ناشناس قرار گرفت. نکته قابل تأمل در مورد این رسوایی‌های بزرگ این است که اکثر برنامه‌های آسیب دیده از نفوذ هکرها، آمریکایی هستند و با وجود تبلیغات گسترده درباره حفظ امنیت حریم خصوصی کاربران نمی‌توانند از دسترسی‌های غیرمجاز به سرورهای خود جلوگیری کنند. بررسی‌های انجام شده از سوی شرکت‌های امنیت شبکه در کشورهای مختلف حاکی از آن است که خلأهای امنیتی در پیام‌رسان‌هایی نظیر واتس‌اپ فرصت نفوذ را در اختیار هکرها قرار می‌دهد. در حقیقت عدم تأمین امنیت کاربران سبب مطرح شدن شائبه همکاری مدیران این اپلیکیشن‌ها با شرکت‌های تبلیغاتی و سیاست‌مداران را مطرح ساخته است.



هوش مصنوعی فناوری ارائه خدمات پیشرفته یا ابزاری برای سلطه طلبی مدرن؟


اکنون تقریباً تمامی شرکت‌های فناوری مطرح در دنیا از هوش مصنوعی برای توسعه سرویس‌های خود استفاده می‌کنند و این فناوری به ابزاری مهم در زمینه ارائه خدمات متنوع به کاربران تبدیل شده است. کارشناسان هوش مصنوعی را فناوری آینده معرفی می‌کنند و معتقدند کشورهایی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند قدرت بیشتری در عرصه‌های مختلف خواهند داشت. هوش مصنوعی با وجود توانایی‌های بی‌حدومرز به داده‌ها متکی است و اگر اطلاعات لازم از ماشین‌های و اپلیکیشن‌های مختلف در اختیار این فناوری قرار نگیرد عملکرد مطلوبی نخواهد داشت. از همین رو نوع و کیفیت داده‌هایی که به ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی داده می‌شود، می‌تواند بر سرویس‌های نهایی تأثیر چشمگیری داشته باشد.


در ۲۰۱۶ آزمایشی برای ارزیابی عملکرد هوش مصنوعی انجام شد و در جریان آن محققان از این فناوری برای نتیجه‌گیری نهایی در فرایند دادگاهی تعدادی از مجرمان استفاده کردند. پس از این آزمایش نتایج قابل توجهی به‌دست آمد. مهندسان طراح این آزمایش برای کسب بهترین نتیجه از نوع قضاوت هوش مصنوعی سابقه هرکدام از متهمان را در اختیار این فناوری گذاشته و مشاهده کردند که پس از پردازش داده‌ها حکم ارائه شده در دادگاه بیش از اینکه بر اساس مستندات پرونده باشد متکی به داده‌های دریافتی بود. درواقع این شیوه عملکرد همان چیزی است که کارشناسان و برخی از سیاست‌مدارن آن را مروج ایدئولوژی‌های افراطی و غیرمنصفانه می‌دانند.


در جهان مدرن الگوریتم‌های توصیه‌شده در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به همان میزان فعالیت‌های مجرمانه افراد جنایت‌کار خطرناک باشد و اگر تصمیمات درستی در این حوزه اتخاذ نشود در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد بروز موج‌های جدیدی از خشونت‌طلبی و نژادپرستی خواهیم بود. تحقیقات متخصصان روانشناسی نشان می‌دهد اکنون شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام بیش از افزایش سطح آگاهی و تعاملات اجتماعی احساس نفرت و انزوا را در کاربران گسترش می‌دهند و عموم کمردم به ویژه کودکان و نوجوان از تصمیمات سلطه‌گرایانه این اپلیکیشن‌ها آسیب می‌بینند.


انتهای پیام/۴۱۴۴/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر