صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
آنا از هموار شدن مسیر پژوهش گزارش می‌دهد؛

«پژوهشیار» گام اول توسعه پژوهش/ دانشگاه آزاد اسلامی پژوهش‌ها را هدفمند می‌کند

دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد سامانه یکپارچه پژوهشیار، اثرگذاری پژوهش را به واقعیت نزدیک کرده است، به همین دلیل اساتید و دانشجویان در مسیر پژوهش کاربردی گام برمی‌دارند.
کد خبر : 568466

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در این سال‌ها، دانشگاه‌های کشور در حال ورود به نسل جدید هستند. بر این اساس قرار است در نسل جدید دانشگاهی پژوهش کاربردی و اثرگذار و در پی آن کارآفرینی در اولویت قرار گیرد. دانشگاه آزاد اسلامی نیز به‌عنوان بازوی مهم دانشگاهی در کشور نیز در این مسیر گام برمی‌دارد و در سال‌های اخیر پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای را دستور کار قرار داده است. مخفف طرح «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای» در دانشگاه آزاد اسلامی، «پایش آزاد»‌ در نظر گرفته شده و هدف از اجرای این طرح تبدیل چالش‌های مهم کشور به عنوان‌های پژوهشی عنوان شده است.


به این روش استادان و دانشجویان واحدهای دانشگاهی می‌توانند به حل چالش‌های کشور کمک کنند. هر یک از دانشجویان موضوعات موردعلاقه خود را انتخاب می‌کنند و اقدامات لازم پژوهشی را انجام می‌دهند. همان‌طور که در ابتدا گفته شد طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت شبکه‌ای است و موقعیت جغرافیایی دانشجویان و استادان مانعی ایجاد نمی‌کند. دانشجویان می‌توانند بر اساس رشته خود موضوع مورد علاقه خود را از نظام پایش دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کنند.


به گفته دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ در فرآیند اجرای این برنامه، دانشگاه به محیطی برای شکل دادن تعاملات اجتماعی ذی‌نفعان مؤثر در حل مسئله، اجتماعات حل مسئله، جست‌وجو و پرورش استعداد مؤثر بر حل مسائل و ایجاد فرصت برای ورود یا تزریق این استعدادها به بدنه حل مسئله کشور تبدیل خواهد شد که در آن، استعدادهای بالقوه حل مسائل اساسی کشور از رشته‌های مختلف و مرتبط با هر مسئله، اهالی صنعت، بازرگانان و سیاست‌گذاران و فعالان اجتماعی و سایر ذینفعان و ذی‌ربطان مرتبط با آن مسئله حضور به هم رسانده و با طراحی‌های نوآورانه پیرامون مسئله موردنظر، به تعامل و گفت‌وگو و برقراری ارتباط و تولید ایده‌ها می‌پردازند.


یکپارچگی و حفظ کیان دانشگاه


برای اجرای این طرح لازم بود که سامانه‌ای ایجاد شود. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دراین‌باره می‌گوید: برای حفظ کیان دانشگاه، باید یکپارچگی در دانشگاه به وجود می‌آمد تا دانشگاه به‌صورت یکپارچه در راستای اهداف نظام و دو هدف ارتقای علمی و گسترش فضای انقلابی، عمل کند. در این دو سال، اقدامات بسیار کاربردی و مفیدی برای یکپارچه‌سازی انجام شد و راه‌اندازی سامانه پژوهشیار نیز در همین راستا بود.



اکنون که این سامانه به کار گرفته شده اقدامات زیادی در حال انجام دارد. به گفته محمد علی‌اکبری، رئیس دبیرخانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی؛ با کمک اعضای هیئت‌علمی واحدهای مختلف تاکنون ۱۶۸ چالش کشور در قالب ۳۳ برنامه علمی منجر به ۲۲ هزار زمینه پژوهشی شده که در اختیار اساتید و دانشجویان قرار گرفته است.


فعالیت سامانه پژوهشیار مایه مباهات دانشگاه است


هم‌اکنون در سامانه پژوهشیار بالغ بر ۱۳۰ هزار دانشجو فعال هستند و تعداد زیادی پایان‌نامه، رساله و پایان‌نامه پزشکی در آن بارگذاری شده است. دکتر طهرانچی این میزان فعالیت پژوهشی در سامانه پژوهشیار را مایه مباهات دانشگاه آزاد اسلامی می‌داند چراکه دانشگاه توانسته یک شبکه قدرتمند پژوهشی ایجاد کند.



علی‌اکبری، رئیس دبیرخانه پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی درباره کارکرد سامانه پژوهشیار می‌گوید: با به‌کارگیری سامانه پژوهشیار، هم‌زمان پیگیری چالش‌های مختلف در جامعه و صنعت در دستور کار دانشگاه قرار گرفت، هدف اصلی تبدیل این چالش‌های کلان کشور به زمینه پژوهشی برای جهت‌دهی و هدفمند کردن پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی است.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر