صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان حاضر در جشنواره عروسکی در گفت‌وگو با آنا:

کسی از جشنواره شاد و رنگارنگ بدش نمی‌آید اما نمی‌توان جان مردم را به خطر انداخت/ تئاتر همیشه دچار چالش است

رامین کهن گفت: جشنواره عروسکی در دوره‌های قبل کارناوال‌هایی به راه می‌انداخت که حال و هوای متفاوتی به مخاطبان می‌داد اما اکنون کسی جرئت نمی‌کند سراغ آن فضا برود؛ منطقی هم این است که از ظرفیت فضای مجازی بهره بگیریم.
کد خبر : 565880

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا،  هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی(تهران-مبارک) به‌زودی آغاز می‌شود؛ دوره‌ای که دیگر کارناوال‌های شاد و عروسکی در آن وجود ندارد. این رویداد هنری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی، دهم تا هفدهم اسفند پذیرای آثار خواهد بود. جشنواره در چند بخش به انجام می‌رسد و گروه‌های مختلفی از تهران و شهرستان در آن به اجرای برنامه می‌پردازند.


نمایشی با چهره‌های ماسک‌زده


رامین کهن دو نمایش عروسکی «یک روز و دو فصل» و «هدیه کوچولو» را در این رویداد به صحنه می‌برد. نمایش‌هایی که پیش از این هم اجرا شده بودند و این‌بار مخاطبان می‌توانند آن را آنلاین به تماشا بنشینند. این فعال تئاتر عروسکی دراین‌باره به خبرنگار آنا گفت: این نمایش را ما قبل از ورود کرونا به شکور و تا روزهای آذرماه 98 روی صحنه داشتیم. الان هم فرصت مناسبی دیدم تا دوباره آن را متناسب با دنیای کرونا به این جشنواره بیاورم.



وی افزود: در اجرای دوباره این نمایش سعی کردیم از ماسک برای بازیگران و الزامات بهداشتی در خود اثر هم استفاده کنیم تا رنگ و بوی بازه زمانی کنونی را داشته باشد. درواقع به نوعی با کرونا آپدیت شده است.



 نمی‌توان جان مردم و هنرمندان را به خطر انداخت و برای خوشحالی موقت یک‌هفته‎‌ای، نمی‌شود دست به ریسک زد. بالاخره این چالش جدید دنیای تئاتر است که باید با آن کنار آمد.



این کارگردان برگزیده جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درباره فعالیت‌های تئاتری در ایام کرونا گفت: منِ هنرمند توان این را دارم که دوباره دست به تولید نمایش ببرم؛ اما بالاخره باید کاری قابل‌دفاع باشد. هرچقدر هم اثری تولید کنم که باکیفیت و توانمند باشد بازهم بعید است در این شرایط کرونا و اجرا بتواند استقبال همیشگی را به خود ببیند.



کهن اعتقاد داشت: در شرایطی هستیم که همه هنرمندان کرونا را تجربه می‌کنند اما چاره‌‎ای برای بازگشت فضا کلی جشنواره‌ها مثل دوران قبل از کرونا نیست. همین جشنواره عروسکی در دوره‌های قبل کارناوال‌هایی به راه می‌انداخت که حال و هوای دیگری به فضای مخاطبان می‌داد اما الان کسی جرئت نمی‌کند سراغ آن فضاسازی برود.



نمی‌توان جان مردم و هنرمندان را به خطر انداخت


این بازیگر تأکید داشت: کسی از جشنواره شاد و رنگارنگ بدش نمی‌آید اما نمی‌توان جان مردم و هنرمندان را به خطر انداخت. برای خوشحالی موقت یک‌هفته‎‌ای، نمی‌شود دست به ریسک زد. بالاخره این چالش جدید دنیای تئاتر است که باید با آن کنار آمد.


وی با اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت آنلاین برای برپایی نمایش‌ها و جشنواره‌ها یادآور شد: منطقی این است که با بضاعت فضای آنلاین پیش رفت و رویدادها را اینگونه جلو ببریم و امیدوار باشیم که این وضعیت کرونا کمی افت کند.



توان این را دارم که دوباره دست به تولید نمایش ببرم اما بالاخره باید کاری قابل دفاع باشد. هرچقدر هم باکیفیت و توانمند باشد بازهم بعید است در این شرایط کرونا استقبال همیشگی را به خود ببیند.




رامین کهن که تجربه حضور چندین‌باره در جشنواره نمایش عروسکی را دارد، گفت: تئاتر به خودی خود پشتوانه‌ای ندارد و ضعیف است. امسال نمی‌توانستم با اجرایی جدید در جشنواره باشم. بنابراین با توجه به بضاعتی که «یک روز و دو فصل» و «هدیه کوچولو» دارد طبق فراخوان آن را در بخش مرور ارائه دادم و پذیرفته شد.


لازم به یادآوری است، هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک  در روزهای دهم تا هفدهم اسفندسال جاری برگزار می‌شود.


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر