صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۰۵ - ۰۱ آذر ۱۳۹۹
وزير آموزش و پرورش:

اساس بی‌عدالتی‌های اجتماعی ریشه در توزیع نابرابر فرصت‌های آموزشی دارد

وزير آموزش و پروش در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور گفت: معتقدم اساس بی‌عدالتی‌های اجتماعی ریشه در توزیع نابرابر فرصت‌های آموزشی دارد.
کد خبر : 542353

به گزارش گروه اجتماعي خبرگزاري آنا، از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور که با حضور نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت علوم، بنیاد شهید، صداوسیما، سازمان بهزیستی و جمعی از معاونان حوزه ستادی که از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست حضور داشتند و در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی برگزار شد، گفت: یادگیری مهم ترین و راهبردی‌ترین امکانی است که به افراد مجال بروز و ظهور می‌دهد و شکل دادن به زندگی خود را می دهد تا هویت و شخصیت خودشان را بسازند و در زندگی اجتماعی از حاشیه‌نشینی،  استیصال و انزوا بیرون بیایند و روی پای خود بایستند و به یک شهروند مؤثر تبدیل شوند.


وی افزود: فرصت یادگیری حق مسلم انسان‌ها است و معتقدم اساس بی‌عدالتی‌های اجتماعی ریشه در توزیع نابرابر فرصت‌های آموزشی دارد؛ بنابراین نابرابری در این سطح به نابرابری در سطوح دیگر ازجمله؛ قدرت، ثروت و غيره منجر می‌شود.


وزیر آموزش‌وپرورش گفت: فرصت آموختن جزو حقوق مردم است و برای کسانی که این محرومیت را دارند یا نیازهای متفاوتی دارند این نیاز جدی‌تر و اولویت بیشتری دارد.در آموزش‌ و پرورش وظیفه‌ داریم شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم تا این افراد به‌راحتی بتوانند از حق خودشان برخوردار شوند.


وی ادامه داد: کوتاهی در آموزش دانش آموزان استثنایی غیرقابل گذشت است و مشمول عواقب سختی خواهد بود؛ بنابراین آموزش این دانش آموزان جزو متموریت هاووظایف اصلی آموزش و پرورش است.


حاجی میرزایی واژه مناسب‌سازی را واژه‌ای عمیق و دارای ابعاد مختلفی دانست و اظهار کرد: مناسب‌سازی از فضا، تجهیزات، معلم، محتوا، روش‌های تدریس و حتی دانش آموزان هم‌کلاسی با دانش آموزان با نیازهای ویژه را شامل می‌شود؛ بنابراین افرادی که با این دانش آموزان زندگی می‌کنند باید آداب تعامل با آن‌ها را بیاموزند و خانواده‌ها نیز باید بتوانند نقش خودشان را به‌درستی ایفا کنند.


وی بر تلاش بیش‌ازپیش در امر مناسب‌سازی تأکید و عنوان کرد: دستگاه‌های مسئول متناسب با تخصص خود در این خصوص تفکیک وظایف شده‌اند اما باید بتوانیم ترکیبی ایجاد کنیم که از صفرتا صد مسئله آموزش و پرورش را تحت پوشش قرار دهیم.


وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: باید مسئله دانش آموزان استثنایی را از پیش از تولد تا طول زندگی موردتوجه قرار دهیم تا باهم ترکیب شویم و تقسیم‌کار کنیم و آن قسمت که به ما مرتبط است به‌درستی انجام دهیم و مکمل یکدیگر باشند.


وی افزود: یکی از کاستی‌های مدیریتی عدم توفیق در ترکیب‌ها است و این مسئله در دنیا نیز وجود دارد بنابراین با یک نگاه یکپارچه به‌کل موضوع، مناسب‌سازی را قسمتی از کار می‌دانیم.


وزیر آموزش‌وپرورش شبکه شاد را فرصتی برای امکان ارتباط گسترده و منظم دانست و خاطرنشان کرد: در شبکه شاد یک کانال ویژه اولیای دانش آموزان داریم که ۴میلیون عضو دارد و هر هفته بیش از چند میلیون بار مطالب مرتبط با خانواده ها در آن بارگذاری شده و مورد بازدید قرار می گیرد.


وی بر استفاده از ظرفیت شبکه شاد در مناسب‌سازی تأکید و عنوان کرد: مناسب‌سازی شبکه شاد برای ارائه خدمات و سرویس به دانش آموزان با نیازهای ویژه جز اولویت‌ها است.


حاجی میرزایی تصریح کرد: مدرسه تلویزیونی ایران از ابتدای سال تحصیلی به زبان اشاره مجهز شده است و صداوسیما کاملاً آماده همکاری در این زمینه است و می‌توانیم مناسب‌سازی‌های بیشتری را انجام دهیم.


وی گفت: جذب نیروی حوزه آموزش‌وپرورش استثنایی را موردتوجه قرار داده ایم و از مجموع ۳۲هزار نیرویی که مجوز استخدام آن‌ها را دریافت کردیم، ۱۱۴۳نفر را به آموزش‌وپرورش استثنایی اختصاص دادیم که از این تعداد ۳۳۲نفر زن و ۵۸۸نفر مرد و ۲۲۳نفر مابقی نیز می‌تواند از آقایان و یا خانم‌ها باشند و قطعاً سهمیه‌ها محفوظ خواهد بود و مانند سال قبل که ۵۴۳سهمیه اختصاص داده بودیم اما تکمیل نشد در صورت عدم جذب این افراد، سهمیه همچنان محفوظ خواهد بود تا نیروی انسانی مناسب تأمین شود.


وزير آموزش و پرورش گفت: همه ادارات و مدارس باید برای افراد با نیازهای ویژه مناسب‌سازی شود و این موضوع با توجه به گستردگی آموزش‌وپرورش کار آسانی نیست اما ضروری است. باید برآورد کاملی از نیازها انجام شود و پس از اولویت‌بندی از ظرفیت آموزش‌وپرورش، خیرین و شهرداری‌ها استفاده شود.


وی در پایان از تصمیم‌های ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استقبال کرد و افزود: در این زمینه همکاری می‌کنیم و برای راه‌اندازی سامانه معبر کمک خواهیم کرد.


انتهاي پيام/4076/


انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر