صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۱ - ۱۸ آبان ۱۳۹۹
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با آنا:

چرا آذری‌جهرمی سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی را توزیع نمی‌کند؟/محرومیت 3 و نیم میلیون دانش‌آموز از آموزش

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش دولت در بهبود شرایط آموزش از راه دور گفت: چرا وزیر اطلاعات و فناوری هنوز سیم‌کارت‌های دانش آموزی را توزیع نکرده است؟
کد خبر : 528768

علیرضا منادی سفیدان در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارزیابی عملکرد سامان شاد و آموزش از راه دور گفت: با توجه به اینکه معلمان برای آموزش حضوری آمادگی دارند ولی در مورد آموزش از راه دور از آمادگی لازم و کافی برخوردار نیستند، باید به آنها آموزش داده شود که چگونه از راه دور و از طریق فضای مجازی به وظیفه خود عمل کنند.


وی در رابطه با عملکرد سامانه شاد افزود: با توجه به شرایطی که وزارت آموزش و پرورش داشت و سامانه شاد در کوتاه مدت و طی فاصله زمانی فشرده‌ای طراحی شد، سامانه خوبی است. البته آپشن‌های جدیدی به این سامانه اضافه شده که مناسب و مفید به نظر می‌رسد اما در حال حاضر دو نکته وجود دارد. اولین نکته این است که آیا آموزش و پرورش به نقطه‌ای رسیده که آموزش مجازی را به اندازه کافی و با پوشش صددرصد جایگزین آموزش حضوری کند؟ و نکته دوم اینکه آموزش و پرورش اعلام کرده که 70درصد از دانش آموزان تحت پوشش آموزش مجازی قرار دارند در حالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد این رقم 40درصد است.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جدای از این قضیه عده‌ای از دانش آموزان همکاری نمی‌کنند به عنوان مثال از کلاسی که حدود 30دانش آموز دارد همه دانش آموزان آنلاین نیستند و یا آنلاین‌ها، آنلاین‌های حقیقی نیست و فرد دیگری به جای دانش آموز آنلاین است، همچنین در مواردی دیده می‌شود که معلم کم کاری می‌کند و وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند.


منادی سفیدان با تاکید بر اینکه در مناطق محروم دانش آموزان به علت نبودن زیرساخت‌های ارتباطی و نداشتن وسایل ارتباطی از آموزش مجازی بی‌بهره هستند، تصریح کرد: حدود 3 و نیم میلیون دانش‌آموز از دانش آموزان وسیله‌ای برای برقراری ارتباط و بهره‌مندی از آموزش مجازی و از راه دور ندارند. به این ترتیب که رقم 140هزار نفر بازمانده از تحصیل به عدد بسیار بزرگ و خطرناکی رسیده است. البته گفته می‌شود که تلویزیون برنامه‌های آموزشی را پوشش می‌دهد اما در مناطق کوهستانی نظیر خداآفرین 40درصد از دانش آموزان به علت نبودن آنتن در این مناطق نمی‎‌توانند از آموزش مجازی استفاده کنند.


رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش برای مناطق محروم به آموزش از طریق تلویزیون رو آورده است، اظهار کرد: همچنین متولیان امر می‌گویند برای برخی از مناطق محروم جزوه آموزشی ارسال کردند، بنابراین آموزش و پرورش تلاش خود را می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر سامانه شاد نمی‌تواند همه نیازها را برطرف کند.


منادی سفیدان در خصوص راهی برای بهبود شرایط آموزشی خاطرنشان کرد: وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات قرار بود سیم‌کارت‌های دانش آموزی را ارائه کند که هنوز این کار را انجام نداده است، در این زمینه وزیر باید پاسخگو باشد که با وجود دستور رئیس جمهور چرا هنوز سیم‌کارت‌های دانش آموزی توزیع نشده است؟ راهکار این است که دولت بودجه کافی به آموزش از راه دور تخصیص دهد چرا که آموزش رایگان تا دیپلم در زمره وظایف دولت قرار دارد.


نماینده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو خطاب به دولت گفت: درحال حاضر که امکان استفاده از کلاس‌های حضوری وجود ندارد و فضای کلاس در ابزاری نظیر گوشی‌های همراه و تبلت دایر است، دولت باید بر روی آموزش از راه دور تمرکز کند و گوشی توزیع کند، البته بسیاری از مردم خیر بخشی از این مسئله را پوشش می‌دهند، همچنین کمیته امداد، وزارت نفت و برخی شرکت‌های خودروسازی هم این کار را انجام می‌دهند اما با وجود این اقدامات پوشش کافی صورت نگرفته و باید همت بیشتر شود.


منادی سفیدان در بخش پایانی صحبت‌های خود به تلاش نمایندگان برای پاسخگو کردن وزیر آموزش و پرورش در رابطه با وضعیت فعلی آموزش از راه دور اشاره کرد و یادآور شد: نماینده‌ها از وزرای آموزش و پرورش و اطلاعات و فناوری ارتباطات سؤال کردند منتها این اقدام به‌تنهایی کافی نیست و دولت باید بودجه تخصیص دهد.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر