کمپین سنجی با سامانه تخصصی دیتاک
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، شرکتها و سازمانها برای ارتباط با مخاطبان خود و انتقال پیام لازم است اقدامات و برنامه های یکپارچه و کاملاً راهبردی ترتیب بدهند و به سادهترین و دقیقترین روش ممکن، پیام خود را منتقل کنند. پس از پایان این فرایند کمپین سنجی مناسب و دقیق به این سوال پاسخ میدهد که اثربخشی و کارایی کمپینهای اجرا شده چه میزان با اهداف و برنامههای از پیش تعیین شده سازمان تطابق دارد؟
کمپینهای تبلیغاتی یکی از ابزارهای مهم و کلیدی سازمانها برای ایجاد ارتباط مستقیم با مخاطبان است که با توجه به اهداف سازمان برنامهریزی و اجرا میشود.
در این میان یکی از مهمترین دغدغههای مدیران روابط عمومی و بازاریابی، این است که بتوانند پیامی که مد نظر دارند را درست به مخاطب انتقال دهند. این مسئله در نتیجه نهایی کمپین، اثر بسیار خاص و متمایزی ایجاد میکند.
به همین خاطر مدیران سازمانها برای اطمینان از حصول کارکرد کمپینها و بررسی نتیجه و تأثیری که این کمپینها بر روی مخاطب هدف گذاشته است اقدام به ارزیابی و آنالیز کمپین میکنند.
کمپین سنجی باعث میشود مدیران به این سوال پاسخ دهند که کمپینهای تبلیغاتی آنها چه دستاوردها و نتایجی به دنبال داشته است.
کمپین چیست ؟
تعاریف مختلفی از "کمپین" ارائه شده است. قبل از اینکه بدانید کمپین سنجی به چه میگویند باید بدانید کمپین چیست و چه کسانی به آن نیاز دارند. با توجه به این مسئله، کمپین یا پویش در فضای مجازی، مجموعه محتواهایی است که در یک موضوع خاص با جهتگیری و کارکرد مشخص بر اساس فعالیت و کنشهای کاربران شبکههای اجتماعی شکل میگیرد. کمپینسنجی، بررسی کمی و کیفی پویشهای بهوجود آمده در فضای مجازیست که توسط اشخاص و گروهها با اهداف تجاری، سیاسی، اجتماعی و… هدایت و راهبری میشود.
کمپینها تلاش میکنند تصویر مناسبی را که سازمانها و نهادها تمایل دارند، در ذهن مخاطب ایجاد کنند و به دلیل اینکه که از فرایند یکپارچه و اثربخشی و کارایی بالایی برخوردار هستند و قدرت انتقال پیام بالایی دارند، سرعت دستیابی به اهداف نسبت به حالت عادی در آنها بیشتر است.
چه کسانی به کمپین نیاز دارند؟
در پاسخ به این سوال که کمپینها توسط چه کسانی و با چه اهدافی اجرا میشود میتوان به صورت موردی به این موارد اشاره کرد:
- احزاب سیاسی برای رقابت انتخاباتی و یا تسویه حسابهای سیاسی اقدام به اجرای کمپین میکنند.
- نهادهای غیر انتفاعی برای ترغیب مردم به مشارکت و افزایش شور و اشتیاق در میان آنها، با کمک گرفتن از کمپینها پیامهای خود را منتقل میکنند.
- سازمانهای دولتی برای اجرای طرحهای خود و جلب رضایت مردم کمپینهای مختلف اجرا میکنند.
- شرکتهای خصوصی برای موارد مهمی مانند برندینگ، امور روابط عمومی و فروش کالا یا خدمات از کمپینها استفاده میکنند.
این افراد و نهادها بیشترین استفاده را از کمپینها میبرند و به صورت دورهای و مستمر اقدام به اجرای کمپینهای مختلف میکنند. در تمامی این طیفها اطمینان از اثربخشی و سنجش کیفیت کمپین اهمیت بالایی دارد.
امروزه با ظهور شبکههای اجتماعی نه تنها نهادها بلکه افراد عادی که هویت حقوقی خاصی ندارند برای دستیابی به اهداف خود میتوانند کمپینهای مختلف اجرا کنند.
کمپینها و شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی به عنوان یکی از بهترین کانالهای توزیع محتوای کمپینها، نقش کلیدی در رشد، افول و اثربخشی کمپین ایفا میکنند. امروزه بدون توجه به شبکههای اجتماعی، کمپین سنجی و اجرای کمپین امری سخت و پرهزینه خواهد بود. در واقع شبکههای اجتماعی به عنوان کانال مهم توزیع محتوای کمپین باید همواره مد نظر سازمانها و نهادهای مختلف بوده و با توجه به شرایط در این کانالها اقدام به فعالیت کنند.
از طرفی امروزه در شبکههای اجتماعی میلیونها داده سیال و کاملاً مرتبط با اهداف سازمانها و نهادها وجود دارد که در طراحی کمپینها و کمپین سنجی به نفع یا بر علیه صاحبان کمپین میتواند نقش آفرینی کند.
به همین دلایل است که اکنون سازمانها و افراد حرفهای برای بررسی وضعیت کمپین و اثرسنجی آن تنها به دادههای خود اکتفا نکرده بلکه با تکیه بر هوش مصنوعی و برون سپاری آن به شرکتهای حرفهای آنالیز داده شبکههای اجتماعی، فرایند کمپین سنجی خود را تقویت میکنند.
کمپین سنجی چیست ؟
کمپین سنجی به این معنی است که ما شرایط، دستاوردها و نتایج حاصل از اجرای کمپینهای خود را در میان مخاطبان مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم.
این عمل باعث میشود نقاط ضعف و قوت کمپین، به کمک دادههای واقعی مورد ارزیابی قرار گیرد. روشها و متدهای مختلفی برای موارد مربوط به کمپین سنجی مورد استفاده قرار میگیرد ولی یکی از مهمترین رویکردها این است که سازمانها و نهادها، اثرات و بازتابهای واقعی کمپین را در بین مخاطبان هدف اندازهگیری کنند.
این کار باعث میشود که دقت اندازگیری و فعالیتهای مربوط به کمپین افزایش پیدا کند و نتایج مبتنی بر واقعیت جامعه هدف، برای تصمیم گیری در اختیار مدیران مجموعه قرار گیرد.
با تکیه بر کمپین سنجی دستاوردهای زیادی به دست میآید که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- ارزیابی کیفیت رسانه و تناسب آن با نتایج به دست آمده
- کاهش اشتباهات و بهبود روند کیفیت کمپینها
- شناخت محتوای تأثیرگذار و امکان توزیع و ترویج مستقیم آن
- اندازهگیری میزان تاثیرگذاری کمپین، بازتاب واقعی آن در خارج از سازمان و میان مخاطبان اصلی
این موارد باعث افزایش قدرت تصمیمگیری ذی نفعان اصلی میشود تا بتوانند برای کمپینهای بعدی اقدامات بهتری از خود به جای بگذارند.
کمپین سنجی با سامانه دیتاک
شرکت دانش بنیان دیتاک با بیش از 9 سال تجربه و فعالیت در زمینه تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی میتواند به صورت تخصصی و با بهرهگیری از سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی، کمپینهای شما را تحلیل و مورد سنجش قرار دهد.
سامانه دیتاک میتواند کمپینهای آنلاین تمامی سازمانها و نهادهای سیاسی، انتفاعی و غیر انتفاعی را با ارائه دقیقترین جزئیات تحلیل و ارزیابی کند و گزارش کاربردی در این زمینه ارائه نماید.
این گزارشها برای تصمیمگیری در مورد نحوه اجرای کمپینها، نوع پیام، فرایند اجرای کمپین و ... اطلاعات کاربردی و مفیدی را در اختیار مدیران مجموعههای مختلف قرار میدهد. در صورتی که در رابطه با موارد مربوط به کمپین سنجی و نحوه استفاده از سامانه دیتاک سوال یا مشاوره تخصصی نیاز دارید، میتوانید از طریق لینک زیر از مشاورین دیتاک راهنماییهای لازم را دریافت نمائید.
مشاوره از دیتاک برای کمپین سنجی
انتهای پیام/
انتهای پیام/