صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۳ - ۲۹ مهر ۱۳۹۹
اعظمی:

عملکرد دانشگاه‌ها باید به‌صورت مستمر مورد سنجش و پایش قرار بگیرد

دانشیار دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: عملکرد دانشگاه‌ها و اساتید باید به صورت مستمر مورد سنجش و پایش قرار بگیرد.
کد خبر : 524421

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، موسی اعظمی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به ضرورت سنجش دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان گفت: در دانشگاه‌ها علاوه بر فراهم کردن شرایط، باید نظارت و کنترل لازم را نیز داشته باشیم. عملکرد باید مانند آموزش حضوری چه به وسیله امور آموزشی و پژوهشی و چه از طریق دانشجویان سنجیده شود؛ دانشجویان باید نواقص و ایرادها را ارزیابی کرده میزان رضایت خود را اعلام کنند و مجموع این‌ها به‌عنوان ارزشیابی عملکرد مورد توجه قرار بگیرد.


وی افزود: باید بپذیریم که کرونا همچنان وجود دارد و خیلی‌ از کارها و فعالیت‌ها مانند «آموزش» تأثیربردار نیست. پس باید برای این کار به فکر شرایط جدید باشیم. در این شرایط جدید برای اینکه کار را بهتر دنبال کنیم، باید تجربه ۶ ماه گذشته را مدنظر داشته باشیم. چرا که طی این ماه‌ها شرایطی برای ما پیش آمد که آمادگی نداشتیم. ولی در حال حاضر باید آماده باشیم و شرایط را به سمتی سوق دهیم که در حوزه آموزش عالی کم‌نقص‌تر و کارآمدتر باشیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به مشکل‌های آموزش عالی در دوران کرونا بیان کرد: در این دوران دو نقص عمده داشتیم. یک نقص مربوط به زیرساخت‌ها بود که از نظر الکترونیکی و اینترنتی، کشور آمادگی لازم را نداشت. بخش دیگر نیز نرم‌افزاری است که مربوط به محتوای درسی و حتی نیروی انسانی می‌شود. در این قسمت نیز آمادگی لازم را نداشتیم.


اعظمی با بیان اینکه اساتید مجرب ما نیز در عرصه آموزش مجازی تجربه لازم را نداشتند، گفت: اساتید باید آموزش می‌دیدند و محتوای درسی را با توجه به شرایط الکترونیکی مهیا می‌کردند. این کارها در تابستان تقریبا انجام شد و دانشگاه‌ها سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای لازم برای ترم تحصیلی جاری را آماده کردند و طی سه هفته اخیر که آموزش آغاز شده، شرایط به نحو بهتری نسبت به ترم پیش در جریان بوده و کم‌نقص‌تر شده است.


وی با اشاره به مشکلات فعلی موجود در آموزش مجازی یادآور شد: هنوز هم مشکل پهنای باند اینترنت وجود دارد و دانشجویان روستاها و مناطق دورافتاده با مشکلاتی همچون اینترنت و نبود گوشی‌های هوشمند، تبلت و لپ‌تاپ مواجه هستند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه آموزش مجازی در سال‌های گذشته در کشورهای دیگر رواج داشته است، گفت: ما تا زمانی‌که در موقعیت حاد و بحرانی قرار نگیریم، به فکر چاره نمی‌افتیم، در صورتی که کشورهای دیگر از قبل به فکر آموزش مجازی بودند. به‌عنوان مثال انگلیس از ۱۵ سال قبل به فکر استفاده از آموزش مجازی بود؛ با این حال و پس از پشت سر گذاشتن یه ترم کرونایی مشکلمان تقریباً در دانشگاه حل شده است و مشکل اصلی، دانشجویی است که امکانات، زیرساخت و دسترسی لازم را ندارد.


اعظمی با ابراز موافقت نسبت به برگزاری دوره‌های مجازی ادامه داد: می‌توان خیلی از دوره‌ها را به‌صورت مجازی پیش برد. چراکه در این نوع آموزش، بسیاری از هزینه‌ها کم می‌شود و روشی جهانی است. ولی واقعیت این است که زیرساخت‌های لازم را نداریم؛ در حوزه آموزش مجازی در علوم انسانی مشکل نداریم ولی در دروس عملی و علوم تجربی و آزمایشگاهی مشکل داریم. باید تمهیداتی برای دروس عملی در نظر گرفته شود و به سمتی برویم که آموزش‌های مهارتی را نیز مانند آموزش‌های دانشی اجرایی کنیم.


وی با اشاره به برگزاری دوره‌های مجازی در دوران پسا کرونا گفت: در بسیاری از حوزه‌ها می‌توان آموزش مجازی را ادامه داد و باید کرونا را به عنوان یک فرصت تلقی کنیم. بخشی از پژوهش‌ها و تحقیقات را نیز می‌توان به صورت الکترونیکی ادامه داد؛ ما باید دست به دست هم دهیم و وزارت علوم نیز کمک‌های حمایتی را داشته باشد. وزارت ارتباطات نیز زیرساخت‌های لازم را تقویت کند تا در ادامه راه در حوزه آموزش مجازی، عملکرد بهتری داشته باشیم.


منبع: ایسنا


انتهای پیام/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر