صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۰:۰۳ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹
آنا گزارش می‌دهد؛

راهی جدید برای پیش‌بینی عملکرد تحصیلی/ موفقیت در ژن‌ها نوشته می‌شود

پیش‌بینی میزان موفقیت افراد در مدرسه و عملکرد تحصیلی به لطف روش‌های نوین میسر شده است. حال می‌توان با یک بررسی ژنتیکی ساده آینده افراد را دید.
کد خبر : 523792

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری آنا، موفقیت یک کودک در مدرسه به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله والدینی با درآمد بالا که از پس هزینه‌های معلم‌ها و کلاس‌های خصوصی بربیایند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که راه‌ دیگری برای پیش‌بینی میزان موفقیت کودکان در مدرسه وجود دارد؛ ژنتیک. در آینده نه چندان دوری دانشمندان می‌توانند نشانه‌های ژنتیکی مرتبط با عملکرد تحصیلی اشخاص را شناسایی کنند.


دانشمندان با استفاده از روش نوینی به نام «نمره پلی‌ژنیک» می‌توانند میزان موفقیت کودک در مدرسه یا عملکرد تحصیلی فرد را پیش‌بینی کنند. نمره پلی‌ژنیک براساس ترکیبی از متغیرهای ژنتیکی احتمال آینده خاصی برای فرد را ارزیابی می‌کنند. پزشکان از این روش برای ارزیابی میزان چاقی یا احتمال به ابتلا به سرطان استفاده می‌کنند. متخصصان ژنتیک در حال بررسی نشانه‌های ژنتیکی تحصیلی هستند تا نقش طبیعت و تربیت در عملکرد تحصیلی مشخص شود.


طبیعت و تربیت یا سرشت و پرورش یکی از مشهورترین ستیزه‌های فکری در زیست‌شناسی و سایر علوم است. در این جدال، بحثِ اصلی بر سرِ این است که رفتار انسان تا چه اندازه به وسیله وراثت (سرشت) و تا چه اندازه توسطِ محیط و یادگیری (تربیت) تعیین می‌شود.


هر که بامش بیش، برفش بیشتر


بررسی ژنتیکی و تشخیص عملکرد تحصیلی به معلمان کمک می‌کند تا برای آموزش گروه‌های مختلف دانش‌آموزان از روش‌های متفاوتی استفاده کنند. این روش  نه‌تنها آموزش و یادگیری را کارآمدتر می‌کند بلکه به یکسان‌سازی سطح استعدادهای دانش‌آموزان یک کلاس نیز کمک می‌کند. در سیستم تحصیلی فعلی، دانش‌آموزان براساس درآمد خانواده و جایگاه اقتصادی اجتماعی دسته‌بندی می‌شوند. هرچه درآمد خانواده بالاتر باشد، فرصت‌های تحصیلی بیشتر و بهتری برای فرزندان فراهم می‌شود. به همین دلیل بسیاری از دانش‌آموزان خانواده‌های کم‌درآمد از فرصت‌های تحصیلی مناسب محروم هستند.


 برخی از متخصصان حوزه ژنتیک نگرانند که بررسی ژنتیکی کودکان برای عملکرد تحصیلی به‌طور نادرست استفاده شده و منجر به تفکرات نژادپرستانه و به‌نژادی  شود. نظریه‌های نژادپرستانه‌ و نادرستی وجود دارد که هوش و نژاد را به یکدیگر مرتبط می‌داند.


به‌نژادی چیست؟


به‌نژادی یا یوژنیک فلسفه‌ای علمی است که سر فرانسیس گالتون آن را مطرح کرد. هدف یوژنیک اصلاح، پرورش و گسترش نژاد انسان از طریق هم‌آوری‌های انتخابی است. گالتون بر این باور بود که جامعه باید از نسل‌آوری و ازدواج با دیوانگان، کم‌استعدادها و جنایت‌کاران جلوگیری کند.  بنا به گفته وی، یوژنیک نیز باید در کنار عواملی چون موقعیت اجتماعی، ثروت کافی، تشابه اعتقادات و.... در زمره عواملی باشد که به هنگام انتخاب همسر مد نظر قرار گرفته می‌شود.


پول؛ دلیل اصلی نابرابری‌ها


در حال حاضر علم بررسی ژنتیکی به طور کامل مبتنی بر اطلاعات جمع‌آوری‌شده از افرادی است که اجداد اروپایی داشته‌اند. بنابراین نتیجه‌گیری‌های به دست آمده از آن، محدود است و محققان باید آن را حداقل به صورت موقت کنار بگذارند. بررسی ژنتیکی برای تخمین عملکرد تحصیلی می‌تواند نابرابری‌های دیگری در تحصیلات ایجاد کند، برای مثال این روش بسیار گران‌قیمت است و خانواده‌های کم‌درآمد توان مالی پرداخت هزینه‌های آن را ندارند.


ایده پیش‌بینی عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان براساس الگوی ژنتیک با ناشناخته‌ها و ابهامات اخلاقی بسیاری همراه است، بنابراین دانشمندان و متخصصان حوزه ژنتیک ترجیح می‌دهند جانب احتیاط را در این باره رعایت کنند. نمره پلی‌ژنیک ابزار تازه و مفیدی در علم به شمار می‌رود اما نگرانی‌های بسیاری نیز در این باره وجود دارد.


انتهای پیام/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر