صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۴ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش:

39 هزار بازرس آموزش و پرورش از مدارس بازدید کردند/ کاهش۴۰ درصدی شکایت والدین

مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش از کاهش۴۰ درصدی شکایت نسبت به سال گذشته و ارائه گزارش بخشنامه تعارض منافع 80 درصد از استان‌ها خبر داد.
کد خبر : 505483

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، زهرا مظفر در مورد برطرف شدن تبعیض آموزشی در مدارس گفت: باید مشخص شود که از عدالت آموزشی چه انتظاری داریم و تفسیر ما از عدالت آموزشی چه چیزی است؟ جامعه و آموزش و پرورش باید شرایطی را برای خانواده‌ها فراهم آورد تا در انتخاب مدرسه برای تحصیل فرزندان خود آزادانه عمل کنند.در همین راستا تعدادی از مدارس تحت عنوان مدارس غیردولتی و مدارس خاص در کنار مدارس دولتی شروع به فعالیت کردند و با فعالیت آنها این حق انتخاب و آزادی به خانواده‌ها سپرده شده تا با شرایطی که در جامعه وجود دارد، بتوانند مدرسه محل تحصیل فرزندانشان را انتخاب کنند.


وی افزود: به همین دلیل در آموزش و پرورش قوانینی تصویب و ابلاغ شده است که در آنها انتخاب نوع مدرسه ۱۰۰ درصد برعهده خانواده و دانش‌آموز است. در جایگاه تصمیم‌گیری نیز همه قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب برای مدارس دولتی و غیردولتی، به جز دریافت شهریه که بر اساس تعیین الگوی شهریه از سوی شورای نظارت و هیأت موسسان تصمیم‌گیری و به مدارس ابلاغ می‌شود، یکسان بوده و لازم الاجراست.


مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در خصوص لایحه تعارض منافع گفت: این موضوع در هیات وزیران مطرح و مصوب شد که در راستای ارتقای شفافیت در امور جامعه، تقویت و پاسخگویی نظام اداری سیاسی در برابر مردم، ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد، لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم شود. البته به دلیل تغییر و تحول مجلس این لایحه مصوب نشد ولی با تاکید وزیر آموزش و پرورش بر حائز اهمیت بودن منافع عمومی و دولتی بر منافع شخصی، بخشنامه تعارض منافع در خردادماه و در 9 بند به استان‌ها ابلاغ شد.


مظفر اضافه کرد: برای مثال در تعارض منافع در مدارس غیردولتی افراد مدت 2 ماه فرصت دارند تا آن را مشخص کنند و در مذاکره با دفتر حقوقی مشخص شد بیش از ۸۰درصد استان‌ها مکاتبه و گزارش خود را ارائه کرده‌اند؛ این گزارشات پس از جمع‌آوری به وزیر آموزش و پرورش داده می‌شود تا نقش نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه در جلسه سیاستگذاری بررسی شود و بتوانیم این مصوبه را به نحو احسن اجرا کنیم.


وی ادامه داد: ما هیچ محدودیتی برای ورود به هیچ مدرسه‌ای نداریم. شهریه فوق برنامه در مدارس غیردولتی و خاص براساس تعیین الگوی شهریه و خدماتی که در فوق برنامه ارائه می‌شود، می‌باشد. تعرفه خدمات از سوی شورای سیاستگذاری مدارس غیردولتی تعیین می‌شود و در وزارت آموزش و پرورش برعهده سازمان مدارس غیردولتی است.


مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات با اشاره به پاسخگویی به شکایات مردمی در 7 تا10 روز پس از ثبت شکایات در  سامانه shekayat.medu.ir  تصریح کرد: در سال 1398، تعداد ۱۴هزار و ۳۳۱شکایت در سامانه ثبت شده بود که۴۴۰ مورد از آنها مربوط به ثبت‌نام مدارس بود. از شروع سال ۹۹ تاکنون نیز در حدود ۴هزار و ۳۲۵شکایات ثبت شده داشته‌ایم که در مقایسه با قبل کاهش۴۰درصدی شکایت دیده می‌شود.


مظفر با اشاره به اینکه بیش از ۳۹ هزار بازرس به طور حضوری از مدارس بازدید کردند، افزود: گفت: امسال وظیفه نظارتی را افزایش دادیم و سامانه‌ای  طراحی کردیم که از اول تیرماه رونمایی شد تا ثبت گزارش مردمی و ثبت نظارت همگانی و فرآیند ثبت‌نام را بررسی کند. همچنین فرم ۷شاخصه‌ای مبنی بر تکریم ارباب رجوع و صیانت از حقوق مردم طراحی و در این سامانه‌ها بارگذاری  کرده‌ایم.


وی افزود: تعداد گزارشات مردمی در این سامانه در حدود ۹۸۴ عدد بود که ۱۱۵عدد از آنان در رابطه با ثبت‌نام بوده است و از تعداد هزار و ۲۷فرم که از سوی خانواده‌ها به هنگام ثبت‌‌نام پر شده بود ۳۵۰ مورد صرفاً در رابطه با اخذ وجه در سال گذشته بود‌.


مدیرکل ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: امسال بخشنامه‌ای را برای صیانت از حقوق والدین و دانش‌آموزان به استان‌ها فرستادیم که مبنای آن حضور اولیا در مدارس است یعنی در هر مدرسه یکی از اولیا را به عنوان ناظر در ثبت‌نام و ناظر بر امور مدرسه تعیین کردیم بنابراین رویکردمان نظارت اولیا و حق انتخاب اولیا به عنوان اولیای ناظر است.


 انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر