صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۸ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

چگونگی تقویت روابط بین‌المللی دانشگاه‌های جهان با وجود همه‌گیری ویروس کرونا

همه‌گیری ویروس کرونا در جهان بر تعاملات بین المللی ازجمله تعاملات بین دانشگاهی تأثیر گذاشته است اما در این شرایط هم می توان راهکارهایی برای تقویت این روابط اندیشید.
کد خبر : 494657

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اخیرا پایگاه اطلاع رسانی universityworldnews در گزارشی به تقویت روابط بین‌المللی دانشگاه‌ها در زمان همه‌گیری ویروس کرونا پرداخته است.


در این گزارش مطرح شده که شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر بر تعاملات بین‌المللی آموزشی تأثیر گذاشته و این در حالی است که هیچ راه‌حل کوتاه‌مدتی وجود ندارد اما راهکارهای مفیدی برای بهبود روابط بلندمدت بین‌المللی دانشگاه‌ها وجود دارد که می‌توان آنها را مدنظر قرار داد.


اکنون که فعالیت‌های بین‌المللی کم‌رنگ شده نباید فعالیت‌های بین‌المللی را در مأموریت دیگر مانند تدریس و تحقیق ادغام کرد چراکه این امر موقعیت آینده دانشگاه را تضعیف می‌کند.


در این گزارش نوشته شده که پروژه اراسموس در اروپا بسیار موفق عمل کرده می‌تواند ملاک عمل قرار گیرد. در واقع موفقیت این پروژه نشان می‌دهد که دولت‌ها باید مشوق‌های بودجه‌ای لازم را برای همکاری‌های بین‌المللی در نظر گیرند.


باید برای همکاری‌های مشترک دانشگاهی برنامه‌ریزی کرد. دانشگاه‌ها برای موفقیت باید برنامه استراتژیک داشته باشند و بودجه سالانه برای آن در نظر بگیرند. دانشگاه‌ها می‌توانند منابع دومنظوره برای فعالیت‌های بین‌المللی ایجاد کنند تا از این طریق روابط بین‌المللی تقویت شود.


راهکارهایی نظیر تعریف دوره‌های مشترک دارای مخاطب، طرح‌های تحقیقاتی مشترک، تبادل استاد و دانشجو می‌تواند در تقویت تعاملات بین‌المللی اثرگذار باشد. درزمانی که شیوع ویروس کرونا دانشگاهیان را خانه‌نشین کرده می‌توان برای این راهکارها برنامه‌ریزی کرد.


برای جذب مخاطبان بیشتر بین‌المللی حتی می‌توان دوره‌های مشترک جذاب را تعریف کرد و بودجه‌های مشخص دوطرفه‌ای را برای آن در نظر گرفت تا دیگران هم جذب این دوره‌ها یا پروژه‌ها شوند. 


در مجموع راهکارهای متنوعی در این زمینه وجود دارد که دانشگاه‌ها در فرصت کنونی می‌توانند برای آنها برنامه‌ریزی کنند چراکه علم محدود به کشور خاصی نیست و این روابط باعث گسترده‌تر شدن علم و نمایان شدن ابعاد تازه می‌شود. 


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر