صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۵۰ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
آنا سند امنیت انرژی حمل ‌و نقل را بررسی می‌کند؛

پیش‌بینی وزارت نفت از مصرف 217 میلیون لیتر بنزین در افق 1420/ سهم هر سوخت در آینده انرژی کشور

طبق سند تامین سوخت حمل و نقل در کشور متوسط مصرف بنزین از 90 میلیون لیتر در روز در سال 98 به حداقل 217 میلیون لیتر در روز در سال 1420 ( در هفته‌های اوج مصرف به حدود 280 میلیون لیتر در روز) خواهد رسید.
کد خبر : 491973

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، نداشتن استراتژی و اهداف مشخص و همچنین نبود راهبرد دقیق همیشه یکی از ضعف‌ها و کمبودهای اساسی و مهم تامین سوخت حمل و نقل در کشور بوده است. همچنین این مسئله یکی از عوامل اصلی نابه‌سامانی وضعیت یارانه‌های سوخت و انرژی و همچنین پایین بودن بهره‌وری انرژی نیز محسوب می‌شود. یکی از نمونه‌های بارز این مسئله را می‌توان در مصرف بی‌رویه بنزین در کشور مشاهده کرد، طبق آمارهای رسمی وزارت نفت تا قبل سهمیه‌بندی بنزین در آبان 98، مصرف این حامل  انرژی به بیش از 105 میلیون لیتر در روز رسیده بود که پس از سهمیه‌بندی این میزان به نزدیک 75 میلیون لیتر در روز رسید که حاکی از مدیریت و کنترل موفق مصرف بنزین در کشور است که تداوم آن می‌توانست کشور  را با چالش امنیت انرژی روبرو کند.


از این رو نیاز کشور به آیندنگری و تعیین راهبردهای مشخص برای تامین امنیت انرژی به خصوص سوخت‌های حمل‌و نقل یک ضرورت انکارناپذیر است که نیازمند تدوین سندی مشخص است.


وزارت نفت در اقدامی قابل تقدیر سند مهمی را با عنوان «تامین امنیت انرژی بخش حمل و نقل کشور تا افق 1420» برای نظرخواهی از صاحب‌نظران منتشر کرده است. هدف وزارت نفت از تدوین این سند تامین انرژی در بخش حمل و نقل داخلی تا افق 1420 است. طبق مقدمه این سند، این سند نه تنها ناظر بر جلوگیری از هدر رفت منابع تجدیدناپذیر نفت، کاهش آلودگی هوا و الزامات زیست محیطی در سطح جهانی و ملی است، بلکه از جمله دیگر اهداف آن فراهم کردن امکان سرمایه‌گذاری‌های هدفمند در بخش پالایشی کشور برای توسعه توان اقتصادی ملی است.


نکات جالب توجه این سند درباره نتایج ادامه روند وضعیت موجود


سند تامین انرژی بخش حمل و نقل کشور درباره نتایج ادامه روند وضعیت کنونی مصرف سوخت در این بخش، بدون انجام برنامه‌های اصلاحی بیان می‌کند که متوسط مصرف بنزین از 90 میلیون لیتر در روز در سال 98 به حداقل 217 میلیون لیتر در روز در سال 1420 ( در هفته‌های اوج مصرف به حدود 280 میلیون لیتر در روز) خواهد رسید. همچنین میزان مصرف نفت گاز در بخش حمل و نقل از متوسط 52 میلیون لیتر در روز در سال 1398 به حدود 86 میلیون لیتر در روز در سال 1420 افزایش می‌یابد.  سهم بنزین در ناوگان بخش حمل و نقل از حدود 50 درصد به حدود 64 درصد افزایش یافته و سهم گاز طبیعی نیز در بخش حمل و نقل زمینی نه تنها رشد نمی‌یابد بلکه از 15 درصد به 7 درصد کاهش خواهد یافت. در چنین شرایطی بنزین و نفت گاز بیشترین رشد را خواهد داشت و سوخت‌های جایگزین نیز مورد اقبال واقع نخواهد شد.


همچنین طبق سند تدوین شده توسط وزارت نفت در صورت ادامه روند فعلی و تحقق اهداف فوق در سال 1420 برای پاسخگویی به نیاز سوخت در کشور به خصوص حمل و نقل احتیاج به افزایش ظرفیت پالایشگاه از 2/04 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در روز در سال 1398 به بیش از دو برابر این مقدار تا سال 1420 است.



دو جدول فوق میزان و سهم سوخت‌های مختلف در حال حاضر و پیش‌بینی میزان مصرف در افق 1420 را بیان می‌کند.


نکته قابل توجه در جداول فوق بی‌تفاوتی وزارت نفت به توسعه استفاده از lNG و LPG است و همچنین سهم اندک استفاده از سوخت‌های هیبرید و الکتریسیته است.


در بخش دوم و سوم سند تدوین شده توسط وزارت نفت به سیاست‌های این وزارت‌خانه برای تامین امنیت انرژی سوخت در افق 1420 پرداخته است که در گزارش‌های بعدی تحلیل و بررسی ‌خواهد شد.


انتهای پیام/4141/


انتهای پیام/

برچسب ها: بنزین
ارسال نظر