صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۲ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹
آنا بررسی می کند؛

بیمه تکمیلی فرهنگیان، مخل آسایش معلمان/ منافع عقد قرارداد با بیمه تکمیلی ناکارآمد برای آموزش‌و‌پرورش چیست؟

درحالی که در تمام دنیا، بیمه تکمیلی درمان راهی برای راحتی خیال در هنگام مواجهه نابهنگام با بیماری و خسارت درمانی است، فرهنگیان و معلمان با عدم تدبیر مناسب مدیران وزارت آموزش‌وپرورش در انتخاب شرکت بیمه تکمیلی مناسب، دچار مشکل مضاعف هستند.
کد خبر : 491165

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، بیمه تکمیلی خدمتی است که بسیاری از مجموعه‌های سازمانی برای کاهش مسائل درمانی کارکنان خود آن را به‌صورت گروهی تهیه می‌کنند و در ازای این خرید پرسود، شرکت طرف قرارداد سعی می‌کند بهترین خدمات را به کارکنان بیمه‌شده ارائه دهد اما گویا در آموزش‌وپرورش بازی برعکس است و این معلمان هستند که پول خوبی از جیب نسبتاً کم‌درآمدشان می‌پردازند و به نامناسب‌ترین اشکال خدمات دریافت می‌کنند.


پوشش بیمه‌ تکمیلی فرهنگیان ناکافی است


یکی از معلمان باسابقه آموزش‌وپرورش که از بیمه تکمیلی طرف قرارداد این وزارتخانه استفاده می‌کند می‌گوید: بیمه تکمیلی که برای ما در نظر گرفته‌شده پوشش مناسبی ندارد و آموزش‌وپرورش می‌توانست با شرکت‌های دیگری که خدمات بیمه‌ای بهتری ارائه می‌دهند قرارداد ببندد.


وی می‌افزاید: خیلی از خدمات درمانی خاص که در بسیاری بیمه‌های تکمیلی مجموعه‌های دیگر دولتی وجود دارد از طرف بیمه تکمیلی فرهنگیان اصلاً در نظر گرفته نشده است


تعداد بالای خرید بیمه تکمیلی و خدمات نامطلوبی که بیمه ارائه می‌دهد


معلمی دیگر می‌گوید: مجموعه معلمان و کارکنان آموزش‌وپرورش جمعیتی بالغ‌بر یک میلیون نفر هستند و اگر بعد خانوار این‌ها را 3 نفر فرض کنیم، شرکت ارائه‌دهنده خدمات بیمه تکمیلی با یک بازار فروش خدمات بیمه به تعداد حداقل 3 میلیون نفر مواجه است.


وی ادامه می‌دهد: باوجود این حجم از فرصت فروش بیمه و احتمالاً تعداد قرارداد بالا، اصلاً خدمات خوبی ارائه نمی‌شود درحالی‌که در دیگر مجموعه‌های با تعداد به‌مراتب کمتر در خرید گروهی بیمه، خدمات به‌مراتب بهتری به بیمه‌شدگان داده می‌شود.


برخورد نامناسب کارمندان بیمه تکمیلی بافرهنگیان بیمه‌شدگان


یک معلم که سن بالایی هم دارد با اعتراض می‌گوید: هر بار برای گرفتن خسارت درمان بیمه تکمیلی به کارگزاری این بیمه مراجعه کرده‌ام با برخورد تند و نامناسب کارکنان این شرکت مواجه شده‌ام و جایی هم برای اعتراض وجود ندارد.


وی با گلایه اضافه می‌کند: خیلی بد است که هم مجبور باشیم حق بیمه تکمیلی فرهنگیان را برای جبران خدمات درمانی کم و ناکافی آموزش‌وپرورش پرداخت کنیم و هم یک کارمند ساده طوری با ما برخورد کند که انگار ارث پدری از ما طلب دارد.



مگر ما معلم‌ها چه گناهی کرده‌ایم که نه‌تنها از کمترین میزان حقوق و مزایا برخورداریم، همچنین  باید این‌طور هم برای دریافت یک خدمت بیمه تکمیلی که پولش را صد در صد پرداخت می‌کنیم و همه از حقوقمان کسر می‌شود، باید تحقیر بشویم؟



تأخیر بی‌اندازه شرکت بیمه تکمیلی  در پرداخت خسارت درمان


معلمی دیگر با اعتراض به نحوه محاسبه خسارت درمان می‌گوید: آموزش‌وپرورش آمده و دو نوع طرح الف و ب  که هزینه‌های  پرداختی متفاوتی هم دارند برای بیمه تکمیلی در نظر گرفته که دو سطح پوشش دارد که خود همین موضوع به‌شدت تلخ و درعین‌حال خنده‌آور است. شرکت بیمه تکمیلی سودی می‌برد که هیچ شرکت بیمه تکمیلی دیگری شاید این‌طور دسترسی به چنین بازاری از مشتریان آماده و قطعی و مطمئن نداشته باشد.


وی می‌افزاید: از این گذشته وقتی سطح بالاتر بیمه تکمیلی را خریداری کنید می‌گویند خسارت درمان را تا دو ماه بعد از هزینه دریافت می‌کنیم. اگر سطح پایین  را خریده باشیم، کلاً تاریخی برای واریز خسارت درمان  که منِ معلم امروز هزینه کرده‌ام معین نمی‌کنند و چه‌بسا تا چندین ماه بازپرداخت آن از طرف بیمه طول بکشد و دیگر آن ارزش پولی قبل را هم نداشته باشد.


بیمه تکمیلی فرهنگیان «آنلاین» نیست


معلمی دیگر با اشاره به شرایط شیوع کرونا می‌گوید: بیمه تکمیلی فرهنگیان برخط نیست یعنی برای دریافت خدمات درمانی از بیمارستان باید ابتدا در صف بیمارستان بایستیم و نامه‌ای برای دفاتر بیمه بگیریم، بعد از این‌طرف به آن‌طرف شهر به دفاتر مراجعه کرده و دوباره در صف بمانیم و نامه مربوط به بیمارستان را دریافت کنیم و دوباره با ایستادن در صف، نامه بیمه تکمیلی را برای دریافت خدمات بیمارستانی به بیمارستان بدهیم تا برگ ترخیص بیمار صادر شود.


این معلم با ناراحتی می‌گوید: مگر ما معلم‌ها چه گناهی کرده‌ایم که نه‌تنها از کمترین میزان حقوق و مزایا برخورداریم این‌طور هم برای دریافت یک خدمت بیمه تکمیلی که پولش را صد در صد پرداخت می‌کنیم و همه از حقوقمان کسر می‌شود، باید تحقیر بشویم؟



رفع دغدغه بیمه و بیمه تکمیلی معلمان شعار نمی‌خواهد و منتظر عمل مدیران این وزارتخانه است چرا که به فرموده مقام معظم رهبری باید کاری کنیم که اگر کسی در خانواده ای مریض شد  آن خانواده جز رنج بیمار داری، رنج دیگری نداشته باشد.



مراکز طرف قرارداد بیمه درمانی و بیمه تکمیل درمان فرهنگیان کم است


یک معلم دیگر می‌گوید: برعکس خیلی از بیمه‌های تکمیلی وقتی به صندوق بیمارستان می‌گویم اسم بیمه ما بیمه تکمیلی فرهنگیان یا همان شرکت «آ.س.ح» است غالباً با جواب اینکه این بیمه طرف قرارداد نیست مواجه می‌شویم .


او می‌افزاید: آیا وقتی قرار است حالا پول بیمه هم از جیب ما برود آموزش‌وپرورش باید بیمه تکمیلی بااین‌همه ایراد و کاستی را برای عقد قرارداد بیمه گروهی انتخاب کند؟ چه منافعی برای مدیران در عقد قرارداد با این بیمه‌ها هست که ما را این‌طور از دریافت یک خدمت بیمه تکمیلی مناسب محروم می‌کنند؟


قرارداد بیمه‌های گروهی از قراردادهای سودآور برای بخش بیمه‌ای به‌حساب می‌آید که مجموعه بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد شرکت بیمه طرف قرارداد آموزش‌وپرورش، خدمات چندان مناسبی به معلمان و فرهنگیان ارائه نداده و صدای اعتراض معلمان هم از جایی شنیده نمی‌شود. وزارت آموزش‌وپرورش هرچه زودتر باید نسبت به بررسی عملکرد شرکت بیمه تکمیلی طرف قرارداد خودارزیابی مناسبی انجام دهد تا معلمان ناچار به انتخاب خدمات نامطلوب بیمه‌ای به این شکل نباشند. رفع دغدغه بیمه و بیمه تکمیلی معلمان شعار نمی‌خواهد و منتظر عمل مدیران این وزارتخانه است چرا که به فرموده مقام معظم رهبری باید کاری کنیم که اگر کسی در خانواده ای مریض شد  آن خانواده جز رنج بیمار داری، رنج دیگری نداشته باشد.


انتهای پیام/4145


انتهای پیام/

ارسال نظر