گرهگشایی مشکلات کشور از مأموریتهای اصلی دانشگاهها است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوماجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه واحد تهران مرکزی گفت: دانشگاهها قوهعاقله و مشورت دهنده کشور و مرکز شناخت دقیق مخاطرات و بحرانها، تبیین چرایی و پیشبینی آنها و در نهایت مداخله و ارائه راهکارهای مواجهه و مقابله هوشمندانه و کارشناساسه با بحرانها هستند.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران افزود : نقش دانشگاه با توجه به تنوع رشتهها و نقشمحوری آن، گسترده و مهم است؛ دانشگاه شبکه ارتباطی و خود رسانه است؛ بنابراین نقش دانشگاه نباید به آموزش محدود باشد بلکه باید در کنار آموزش به آگاهسازی، نظارت و رهبری هم بپردازد.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه افزود: دانشگاه در ایفای نقش مداخلهگری خود، باید علاوه شناخت دقیق، تبیین چرایی و پیش بینی مخاطرات و بحرانها با استفاده از ظرفیتهای رسانه و سادهسازی مسائل پیچیده، آگاهسازی و حساسیت افزایی مردم را در دستور کار و الویت خود قرار دهد.
نصراللهی با بیان اینکه دانشگاهها و مراکز علمی و تخصصی و آموزشی در سالهای گذشته در جلوگیری از مخاطرات و بحرانها و آگاهسازی و حساسیتافزایی، نقشآفرین نبودهاند،گفت نظام دانشگاهیکشور توان مدیریت و نقشآفرینی موثر و در طراز انقلاباسلامی را در مراحل مختلف بحران ندارد؛ ساختار آموزشعالی کشور کارآمدیکافی را ندارد.
وی علل کارآمدی پایین دانشگاهها را در مخاطرات و بحرانها، دغدغه ناکافی و ساختار سنتی دانشگاهها و فاصله آنها از مشکلات کشور آن هم در شرایط تحریمهای ظالمانه آمریکا و بینیازی بخشهایاجرایی از دانشگاه و حمایت و مطالبه نکردن از آنها دانست.
وی با اشاره رتبه پنجم ایران در تنوع بحرانها و رتبه زیر ۱۰ کشورمان از نظر میزان تلفات در دنیا گفت در کشوری که این همه مخاطرات و بحرانها دارد حتماً دانشگاهها و مراکز علمی باید برای شناخت و حل آن و کاهش این تلفات و مخاطرات، برنامه و مشارکت داشته باشند و استادان و محققان نباید خود را در پژوهشگاهها و کتابخانهها حبس کنند.
این وبینار با حضور و سخنرانی مهدیزارع استاد پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله، علی بیتاللهی رئیس بخش زلزلهشناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهر سازی و پروانه پیشنمازی پژوهشگر پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله برگزار شد.
انتهای پیام/4127
انتهای پیام/