صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
درباره آشفته‌بازار اکران اسفندماه؛

کرونایی که به جان سینما افتاد/ این یک بیماری چندساله است!

عدم برنامه‌ریزی درست شورای صنفی نمایش خصوصا در فصل‌های بی‌خاصیت سینمایی و هجوم یکباره چندین فیلم در اسفندماه که همیشه با بی‌مخاطبی همراه بوده و هست، بار اضافی است بر دوش سینمایی که گیشه ندارد
کد خبر : 473941

به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، روزهای پایانی سال خصوصا بعد از ایام جشنواره فیلم فجر عمدتا فصل بی‌مخاطب سینماست؛ جز اینکه فیلم خاص یا برنامه‌ریزی عجیبی برای اکران تک فیلم‌هایی رخ دهد که به اصطلاح نورچشمی هستند و این نیز متوجه همه فیلم‌ها نمی‌شود.


در همین بازه زمانی فعلی اگر نگاهی به سالن‌های تعطیل‌شده سینما بیندازید، نزدیک به 7 فیلم روانه پرده شده‌اند؛ هرچند که عمده فروش به سمت گیشه «خوب، بد، جلف 2: ارتش سری» رفته است؛ از این بابت که اکثریت سینماها را در اختیار دارد و چه بسا مخاطب چاره‌ای جز دیدن این فیلم در سالن‌های تک سالنه خیلی از شهرستان‌ها و حتی تهران هم نخواهد داشت.


در کنار این وضعیت استثماری سینما، نگرانی ناشی از شیوع کرونا نیز تعطیلی به حق و اجباری را متوجه فیلم‌های فعلی اکران کرده و بالتبع این اوضاع اجباری، اکران فیلم‌های تازه و حتی نوروز را نیز تغییری اساسی می‌دهد.


«چهل و هفت»، «عطر داغ»، «بی‌وزنی»، «دوئت»، «نرگس مست» و «یادم تو را فراموش» را باید کجای اکران جای داد؟ فیلم‌هایی که تنها چند روز از اکران عمومی‌شان را پشت سر می‌گذارند اما به ناچار و لااقل تا 10 اسفندماه با سالن خاموش و بی‌‎مخاطب خواهند ماند.


برخی از این فیلم‌ها، متوجه سینمای نسبتا مستقل هستند و برای بقا چاره‌ای جز حمایت در اکران نمی‌بینند. با این حال درصورت تمدید نگرانی‌های ناشی از شیوع کرونا و اکران نوروزی پیش رو، این نوع فیلم‌ها به سبب بازه زمانی میان جشنواره فجر و اکران فیلم‌های پرفروش بعدی، حاصلی جز ضرردهی نخواهند داشت.


هرچند تصمیم بر تعطیلی سالن‌های سینمایی مثل دیگر محل‌های تجمع هنری بواسطه نگرانی حاصل از کرونا، امری لازم، واجب و قطعی است، با این حال عدم برنامه‌ریزی درست شورای صنفی نمایش خصوصا در فصل‌های بی‌خاصیت سینمایی و هجوم یکباره چندین فیلم در اسفندماه که همیشه با بی‌مخاطبی همراه بوده و هست، بار اضافی است بر دوش سینمایی که گیشه ندارد.


عمده فیلم‌های به اکران درآمده سینما در طول سال نیز حتی با وجود فروش چندمیلیاردی گاه نمی‌توانند هزینه ساخت خود را در اکران عمومی دربیاورند مگر اینکه پخش در شبکه نمایش خانگی و تماشای آنلاین بتواند هزینه ساخت آنان را برگرداند و تولیدشان را با سودهی همراه کند.


لااقل اکران اسفندماه امسال با ایجاد شرایط پیش آمده، مورد رضایت فیلم‌های فعلی نیست؛ البته که اکثریت چنین فیلم‌هایی نیز به هرحال بودجه‌ای دولتی را دخیل در تولیدشان کرده‌اند که بعید است ضرری به جیب شخصی فیلمساز بزند. با این حال مهم دیده شدن توسط مخاطب است که با این برنامه‌ریزی‌های نادرست و اتفاقات یکباره مثل نگرانی حاصل از کرونا، پنبه جذب مخاطب را می‌زند.


نبود متنی دقیق بر سر اکران سینما تا تصمیمات شخصی برخی صاحبان نفوذ و دلالان پخش که سینمار ا همه‌جوره قبض خودشان کرده‌اند، برای الان هم نیست؛ بلکه بوده و همچنان هم ادامه خواهد یافت. احتمالا این ماجرا را باید در چینش فیلم‌های اکران نوروزی هم ببینیم!


انتهای پیام /4143/


انتهای پیام/

ارسال نظر