سینمای ایران مافیایی و سرمایهسالارانه است/ عدهای خونخوارانه سرمایه سینما را به جیب میزنند
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، اوضاع نظارت بر سینمای کشور به گونهای شده که بهسختی میتوان کسی را پیدا کرد که از آن راضی باشد. به همین بهانه سعی داریم در پرونده «ممیزی ناممیز» این روند را از منظرهای مختلفی بررسی کنیم. با ما همراه باشید تا شاید از این آشفتهبازار به سامانی نزدیک شویم.
کاظم راستگفتار، تهیهکننده و کارگردان سینما دراینباره به خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا گفت: ممیزی و سازوکار اجرایی آن دارای مشکلاتی هست، اما مشکل جدی ما در بین خود صنوف سینمایی است که باید یکی به دادش برسد خصوصاً درباره ورود سرمایهها تا اکرانی که به دست برخی خواص افتاده است.
نباید الکی اشکال تراشی کنیم
وی بااینحال درباره مشکلات مجوزهای ساخت و نمایش فیلم و حواشی اکران فیلمها تأکید کرد: سیستم فعلی مجوزها در سازمان سینمایی بههرحال مناسب نیست؛ همینکه دو گروه مجزا با سلایق متفاوت از همدیگر، نشستهاند و یکی برای مجوز ساخت و دیگری برای مجوز نمایش تصمیم میگیرد، خودبهخود باعث میشود که هر فیلمی با ممیزی احتمالی و ناخواسته روبرو شود.
دعوا و مشکل الآن ما روی نظام توزیع و اکران است که بهشدت مافیایی و سرمایه سالاری است و کسی هم نمیتواند کنترلش کند. در بحث از ممیزی و رویه قانونی موجود فیلمسازی نباید دچار اشکالتراشی باشیم.
کارگردان فیلم «چک» افزود: البته در هر شرایط فرهنگی نیز یک سری مسائل موجب ممیزی میشوند، بنابراین نمیتوان رسماً به فیلمساز گفت روی این موضوعات فیلم بساز یا نساز؛ همچنان که قصهای در یک دوره با منع روبروست و چهبسا در سالیان قبل و بعدش یکباره مورد استقبال قرار میگیرد.
راستگفتار با بیان اینکه نمیتوان قانون مدونی برای محتوای فیلمها ترسیم کرد، گفت: به نظر در بحث از ممیزی و رویه قانونی موجود در فیلمسازی، نباید دچار اشکالتراشی باشیم. هرچند که عمده ممیزیها به بعد از اکران برمیگردد که گاه برخی نهادها اعمال سلیقه میکنند و نظرات هم یکی نیست.
شرایط فعلی فیلمسازی ما قطعاً بهتر از دوران رژیم پهلوی است
وی بااینحال توضیح داد: شرایط فعلی فیلمسازی ما قطعاً بهتر از دوران سرمایهداری و همین رژیم پهلوی است؛ در شرایط قبل از انقلاب واقعاً خیلیها نمیتوانستند سراغ فیلمسازی بروند.
سازنده فیلم «آشوب» گفت: شرایط کنونی ممیزی لااقل برای امثال من قابلپذیرش است چون برخلاف برخی نمیخواهم هر جور فیلمی بسازم. من حتی مخالفتهایی که هرازگاهی امثال حوزه هنری و ائمه جمعه و غیره بر سر فیلمها دارند را به پای شرایط روز میگذارم و نه غرض شخصی این دوستان.
باید رشوه بدهیم تا در اکران اذیتمان نکنند
راستگفتار مشکلات فعلی سینما را اوضاعی دانست که از سوی صنوف سینمایی ایجاد شده است و در این راستا عنوان کرد: عدهای در همین سینما، سیستم سرمایه سالاری کثیفی را حاکم کردهاند و اتفاقاً پول خوبی هم به جیب میزنند. این نهادهای نظارتی هستند که از این اتفاقات سینما غفلت کردهاند.
همین «رحمان ۱۴۰۰» مگر نباید از ابتدا با ممیزیهای بسیار روبرو میشد؟ اما شد؟ نه! مثل گلوله نیز از گیشه پول جمع میکرد. اگر مردم به محتوایش اعتراض نمیکردند، همچنان هم کسی کاری به کارش نداشت.
وی اضافه کرد: فیلمساز با وجود همان حواشی بر سر ممیزی و غیره، حتی اگر فیلم محترم و خوبی نیز بسازد، به سد اکران عجیب ما میخورد. واقعاً این ماجرا در سینمای ما میافتد و نکته عجیبی نیست.
این فیلمساز خاطرنشان ساخت: دعوا و مشکل الآن ما روی نظام توزیع و اکران است که بهشدت مافیایی و سرمایه سالاری است و کسی نمیتواند کنترلش کند. بحث از ممیزی و سلایق در مجوزها به این شدت هم نیست. مگر عدهای هرساله فیلمهای پر از حاشیه با محتوای عجیب نمیسازند؟ بهراحتی هم اکران میکنند درحالیکه ذرهای ممیزی نمیبینند!
مافیای اکران قائل به ممیزی نیست؛ خونخوارانه سرمایه سینما را به جیب میزنند
راستگفتار اشاره کرد: مثلاً همین «رحمان ۱۴۰۰» مگر نباید از ابتدا با ممیزیهای بسیار روبرو میشد؟ اما شد؟ نه! مثل گلوله نیز از گیشه پول جمع میکرد. اگر مردم به محتوایش اعتراض نمیکردند، همچنان هم کسی کاری به کارش نداشت. پس به بنید در این سینما چه کسانی پول درمیآورند.
این روزها افرادی مجوز ساخت فیلم میگیرند که اصلاً ما آنان را نمیشناسیم. اینهمه فیلمساز و اینهمه پولهایی که یکشبه به دستشان میسپارند، از کجا آمدهاند؟
وی همچنین گفت: برخی که در اکران برای خودشان دسته و مافیا درست کردهاند، این ممیزی را رعایت نمیکنند. متأسفانه عدهای خونخوارانه سرمایه اندک سینما را به جیب میزنند و گردن هم کلفت کردهاند.
کاظم راستگفتار اینچنین اعتقاد داشت: با این وضعیت اکران و سرمایهداری در سینما، چه توقعی دارید که حق این چند صد فیلمساز رعایت شود. این روزها افرادی مجوز ساخت فیلم میگیرند که اصلاً ما آنان را نمیشناسیم. اینهمه فیلمساز و اینهمه پولهایی که یکشبه به دستشان میسپارند از کجا آمدهاند؟ پس مشکل را در مدیریت صنوف سینمایی و نفوذ برخی باید دید.
انتهای پیام/4072/پ
انتهای پیام/