خدمت به دانشآموزان با نیازهای ویژه در راستای تحقق عدالت اجتماعی و آموزشی است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از آموزش و پرورش، سید جواد حسینی، آموزش و پرورش را سازمانی عریض و طویل دانست که ساختار برخی از مجتمعها یا مدارسش از ادارات کل سایر سازمانها و نهادها به مراتب بیشتر و بزرگتر است.
وی افزود: کار کردن در چنین ابرسازمانی نیازمند همگرایی درونسازمانی و کاهش فاصله صف تا ستاد است؛ لذا باید در هر دو زمینه فعال باشیم و درک مشترک سازمانی پیدا کنیم و مراقب باشیم، تملک سازمانی بهجای تعلق سازمانی ننشیند زیرا اگر چنین شد تعارضات سازمان پیش میآید که مانع تحقق اهداف سازمانی میشود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، سازمانها را به انواع غاری شکل، کلبهای شکل و شیشهای تقسیم و عنوان کرد: بهترین نوع سازمان، مدل شیشهای است که در حکمرانی خوب ایجاد سازمان شیشهای و ارتقا همگرایی سازمانی دو امر برای ارتقا خدمات محسوب میشوند. لذا سازمان شیشهای به همگرایی و شفافیت میانجامد و تعارضات را کاهش میدهد و تعلق سازمانی بر تملک سازمانی فائق میآید.
حسینی انجام یک سال زودتر غربالگری در جهت پیشگیری و ارائه خدمات را بسیار مطلوب دانست و عنوان کرد: تحقق صددرصدی غربالگری و خدمات پسازآن به دانشآموزان با نیازهای ویژه کار ارزشمندی است که باعث تقویت پیشگیری، کاهش هزینه و افزایش بهرهوری میشود.
وی ادامه داد: باید آموزشهای بیمارستان، موسسه و خانه محورانه را هدفگذاری کنیم، در همین راستا در کشورهای دیگر شهرکهایی به نام شهرکهای بازسازیشده داریم که برای هر خانواده و دانشآموزی که آسیبدیده است و آن خانواده قادر به انجام وظایفش در قبال دانش آموزش نیست خانوادهها را در قالب جامعه محورانه، توانمندسازی میکنند.
حسینی فعالیتهای مکمل و موقعیتهای متعدد یادگیری و خلق فرصتهای یادگیری برای دانشآموزان با نیازهای ویژه را نسبت به دانشآموزان عادی ضروریتر دانست و اظهار کرد: اگر دانشآموزی در دوره دوم متوسطه فارغالتحصیل شود اما حداقل یک مهارت را نیاموخته باشد، آموزشوپرورش کار ناتمام انجام داده است و این مهارتآموزی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه در راستای توانایی انجام کار و احساس مفید بودن ضروریتر است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: باید آموزشهای فنی و حرفهای را با رویکرد کفایتسازی و توانمندسازی دانشآموزان استمرار دهیم، همچنین تکلیف قانونی در این خصوص در برنامه ششم توسعه هم داریم.
انتهای پیام/4087/
انتهای پیام/