صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۸
معاون اول قوه قضائیه:

عده‌ای با نام انقلابی‌گری در گام اول انقلاب 17 هزار شهید از ملت گرفتند

معاون اول قوه قضائیه گفت: عده‌ای با نام انقلابی‌گری در گام اول انقلاب 17 هزار شهید از این ملت گرفتند و در ادامه هم در دامن دشمنان این مردم قرار گرفتند.
کد خبر : 401139

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در سخنانی که پیش از خطبه نماز جمعه امروز تهران به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی و هفته قوه قضائیه در مصلای امام خمینی (ره) ایراد کرد، ضمن تسلیت شهادت امام صادق (ع) گفت: هفته قوه قضائیه و یاد و خاطره شهدای انقلاب خصوصاً شهدای قوه قضائیه را گرامی می‌دارم.


وی با اشاره به یکی از وقایع پرعبرت گام اول انقلاب گفت: عده‌ای که خود را پیشتاز مبارزه با امپریالیسم می‌دانستند و شعارهای اصلاح‌طلبانه مطرح و خود را مدافع خلق معرفی می‌کردند، آن‌چنان از مسیر انقلاب منحرف شدند که تا امروز همچنان در آن جهت انحرافی در پیش هستند و سردمداران آنان هنوز هم به خود نیامده‌اند.


معاون اول قوه قضائیه گفت: عده‌ای به‌نام انقلابی‌گری و مبارزه با استعمار در اوایل انقلاب ظاهر شدند، ابتدا هم با امام مسلمین و ولی امر بیعت کردند و با مردم حرکت کردند، اما چه شد که در مقطع بسیار کوتاهی صف خود را از صف مردم جدا کردند و با همین شعارها مقابل مردم ایستادند.


محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد: آنان بیش از 17 هزار نفر از مسئولان و طبقات مختلف مردم را ترور کردند و در ادامه هم در دامن دشمنان این ملت قرار گرفتند. آن زمانی که صدام علیه این ملت قیام کرد، با او هم‌صدا شدند و زمانی که جوانان این مردم در مبارزه با نیروهای متجاوز به جبهه‌ها شتافتند، برخی اسیر شدند، در شکنجه‌گاه‌های صدام به مأموران آنان علیه جوانان اسیر ما وارد عمل شده و به شکنجه روحی و جسمی جوانان این ملت پرداختند.


معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه همان‌هایی که ادعا می‌کردند می‌خواهند با استعمار مبارزه کنند، کارشان به جایی رسید که به دامان صهیونیسم و آمریکا پناه برند و تا امروز تحت‌الحمایه آنان هستند، گفت: آنان علیه این ملت با آمریکا و صهیونیسم همکاری می‌کنند.


وی با تأکید بر اینکه یکی از علل انحراف این‌ها که آنان را در ردیف دشمن‌ترین دشمنان این ملت قرار داد، منیت و خودخواهی آنان بود، اظهار کرد: ممکن است عده‌ای امروز هم با همین کلمات زیبنده حرفی را بزنند، اما آیا حرف آنان در جهت خواست عموم مردم و اسلام است و زیر چتر ولایت برخی حرف‌ها را می‌زنند؟


وی با تأکید بر اینکه یکی از علل انحراف این‌ها که آنان را در ردیف دشمن‌ترین دشمنان این ملت قرار داد، منیت و خودخواهی آنان بود، اظهار کرد: این منیت ممکن است امروز هم برای من و امثالهم وجود داشته و بزرگ‌ترین آسیب برایمان باشد. امروز هم ممکن است عده‌ای با همین کلمات زیبنده حرفی را بزنند، اما آیا حرف و نامه‌نگاری آنان در جهت خواست عموم مردم و اسلام است! آیا آن‌ها زیر چتر ولایت برخی حرف‌ها را می‌زنند؟ بنابراین اینجاست که باید از گذشته برای آینده عبرت بگیریم.


محسنی‌اژه‌ای گفت: نکند برخی از ما هم با منیت انحراف پیدا کنیم، امروز ولی امر ما می‌فرمایند نمی‌شود به آمریکا اعتماد کرد و دست مذاکره و دوستی داد، آنان خیانت کردند و باز هم می‌کنند، آمریکا اگر ببیند ما ضعیفیم حتماً علیه ما اقدام می‌کند، لذا این تاریخ مقابل چشم ماست.


وی گفت: زمانی که برخی کشورهای منطقه قدرت داشتند، آمریکا اجازه حمله به آنان را به خود نداد. آمریکا وقتی به صدام حمله کرد و او را از سوراخ در آورد و با وضع فجیح اعدام کرد که کوتاه آمد و آنان صدام را ضعیف دیدند و به او و کشورش حمله کردند و با ذلت او را کشتند.


محسنی‌اژه‌ای با اشاره به حمله آمریکا به لیبی و کشتن قذافی ادامه داد: آیا کشور مصر هم با آمدن مُرسی پیشرفت کرد، مُرسی اکنون کجاست؟ چرا عده‌ای امروز در مقابل ولی‌فقیه و خواست این مردم انقلابی، متدین و شهیدداده این مسائل را نمی‌فهمند و یا خدای‌ناکرده آگاهانه نسبت به ارزش‌های مردم خیانت می‌کنند! این تاریخ چهل‌ساله روبه‌روی ماست.


وی اضافه کرد: اگر توجه نکنیم، ممکن است ما هم به سرنوشت همان عده‌ای دچار شویم که اکنون با خواری و ذلت یک روز نزد عربستان دریوزگی می‌کنند و روز دیگر نزد صهیونیست‌ها و آمریکا تا خودشان را از وضعیت اسفبارشان نجات دهند و بتوانند به حیاتشان ادامه دهند و به همین خاطر علیه کشورشان اقدام می‌کنند.


معاون اول قوه قضائیه گفت: از سوی دیگر ملت ایران با مقاومت و نثار خون‌های پاک، امروز عزیزتر، قدرتمندتر و آماده‌تر از هر زمان هستند و این عبرت‌هایی است که مقابل چشم ماست.


محسنی‌اژه‌ای با اشاره به نقش قوه قضائیه در گام دوم انقلاب تصریح کرد: قوه قضائیه باید در گام دوم انقلاب، با تجربه 40 ساله‌ای که پشت سر دارد بتواند نقش اصلی خود را در جامعه ایفا کند و آن هدف اصلی نظام جمهوری اسلامی را که تحقق عدالت در همه ابعاد و زوایاست محقق کند.


وی با اشاره به اینکه به لوازم ضروری برای تحقق عدالت در جامعه اظهار کرد: قانون خوب و ساختار خوب و مجری خوب از مهم‌ترین ابزار تحقق عدالت در جامعه هستند و مهم‌تر از قانون و ساختار خوب، مجری خوب است که بحمدالله با انتخابی که مقام معظم رهبری داشتند و یک نفر از خود قوه قضائیه، آشنا، باتجربه، بزرگ‌شده و فرزند خانواده قوه قضائیه انتخاب شد، بسیار در تحقق عدالت مؤثر است.


محسنی‌اژه‌ای با اشاره به ضرورت وجود روحیه انقلابی و جهادی در قوه قضائیه گفت: به مردم عزیز و ملت ایران قول و تعهد می‌دهیم که با تمام وجود، امکانات، قدرت و با روحیه جهادی در خدمت مردم و نظام باشیم، اما برای رسیدن به این موفقیت‌ها نیازمند نقطه‌نظرات نخبگان، مردم و مسئولان هستیم.


معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اقدامات این قوه در زمینه برقراری عدالت گفت: قبل از انتصاب ریاست جدید قوه قضائیه کلیات سندی به‌نام سند تحول قضائی را تدوین کرده و آن را خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال کردیم که ایشان آن را تأیید کردند و فرمودند این‌ها باید با زمان‌بندی درست اجرا شود.


وی اضافه کرد: در قدم دوم برای هریک از این سند تحول، برنامه‌های زمان‌بندی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داریم که کوتاه‌مدت آن را مدت 6 ماه تعریف کرده‌ایم و قطعاً از برنامه عقب نخواهیم بود. اما برای اجرای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت نیازمند همکاری دو قوه مقننه، مجریه و مردم هستیم.


محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه در برنامه کوتاه‌مدت یک سری عقب‌ماندگی‌ها را انجام می‌دهیم و موانع دست و پاگیر را از مقابل برداریم تا حرکت شتاب بیشتری داشته باشد که این‌ها در حال انجام است. ارتباط با بخش‌های مختلف مردم و جامعه، دانشجویان، اساتید، بازار و بخش خصوصی ارتباطات را برقرار کردیم و این درحال‌توسعه است.


وی تصریح کرد: از مجلس می‌خواهیم با توجه به نیاز، به برخی قوانین انقلابی و قوانینی که برای تحقق عدالت همه‌جانبه دست و پاگیر نباشد به قوه قضائیه کمک کند. دولت هم وظایف خودش را به‌درستی عمل کند، اگر دولت به وظایف عمل کند، بسیاری از پرونده‌ها دیگر مطرح نمی‌شود.


محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: ما حدود پنج میلیون و 800 هزار پرونده ورودی داریم، اما اگر دولت و دستگاه‌های مختلف اجرایی و بخش‌های عمومی مانند شهرداری‌ها به‌درستی وظیفه خودشان را عمل کنند، اصلاً با این حجم از پرونده روبه‌رو نخواهیم بود و به پرونده‌های خاص وارد می‌شویم.


معاون اول قوه قضائیه با تأکید بر اینکه در حال حاضر با شرکت تعاونی‌های اعتباری که مردم با آن مشکل داشتند دست‌وپنجه نرم می‌کنیم و دولت خودش هم با این‌ها مشکل دارد، گفت: تعداد محدودی از شرکت‌های تعاونی‌ اعتباری، سه میلیون سپرده‌گذار داشتند که این پرونده‌ها وارد قوه قضائیه شده است و اگر دستگاه‌های مربوطه به وظیفه خود عمل می‌کردند اکنون این سه میلیون پرونده را نداشتیم.


وی گفت: در سال 96، نزدیک به 17 میلیون و 400 هزار چک برگشتی داشتیم و با اقدامات پیشگیرانه قوه قضائیه، دولت و بانک‌ها با هم کمک کردند در سال 97 با وجود تحریم‌های ظالمانه و فشار اقتصادی بیشتر بر مردم، چک‌های برگشتی از این رقم به 13 میلیون 400 هزار رسید و با یک اقدام چند میلیون چک برگشتی کم شد.


محسنی‌اژه‌ای با طرح خواسته قوه قضائیه از مردم گفت: اکنون یکی از پرونده‌هایی که به دستگاه قضا می‌آید، اختلافات خانوادگی است و خواهشم از مردم این است که خودشان این‌ها را حل فصل کنند و اجازه ندهند پرونده کیفری در قوه قضائیه تشکیل شود تا ما بتوانیم به مسائل اصلی کشور برسیم.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر