صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
کارشناس فرهنگی:

نگاه تجاری گریبان نشرهای دانشگاهی را گرفته است

کارشناس حوزه نشر گفت: نگاه تجاری و کسب سود گریبان بسیاری از نشرهای دانشگاهی و آموزشی فرهنگی را گرفته است.
کد خبر : 377069

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سید جواد رسولی کارشناس حوزه نشر در نشست چالش‌های حوزه چاپ و نشر که در حاشیه سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به همت انجمن فرهنگی و هنری ناشران کتاب دانشگاهی برگزار شد گفت: لازم است نشر را با تعریف هماهنگی باتوجه به معیار مشخصی ارائه کنیم به این تعبیر که اگر نشر را فقط مقوله‌های فرهنگی، اقتصادی یا آموزشی تصور کنیم به خطا رفتیم.


وی ادامه داد: امروزه نشر با تعبیری که گفته می‌شود یک صنعت است، که محصول فرهنگی و آموزشی دارد و این صنعت از یک پروژه صحبت می‌کند و نقشه، سرمایه و برگشت سرمایه، ارزیابی کالا و چرخه‌ای را می‌چرخاند.


کارشناس حوزه نشر افزود: چرخه نشر که تولید محتوا در حوزه‌های صنفی و فروش را در بر می‌گیرد  ارزیابی بعد از فروش را نیز انتظار دارد. عموم ناشران دانشگاهی در این مقوله نگاهی متفاوت و خارج از حیطه دولتی دارند.


مدرس سابق دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مشهد تصریح کرد: دانشگاه با توجه به اینکه از ساختارهای علمی ما الگو برداری شده و از مقوله‌های غیربومی است بر اساس یک نهاد غیربومی عمل می کند، به هر حال این دانشگاه به گونه‌ای است که ما به آن دچار هستیم و گاهی با یک انقلاب فرهنگی می‌خواهیم آن را متحول کنیم و گاهی با راه‌اندازی ستادها و انجمن‌های مختلف به دنبال تغییرات هستیم که با این حال همین مانده و هنوز به آن خواسته‌ای که می‌خواهیم نزدیک نشده‌ایم.


وی ادامه داد: نشر دانشگاهی را اگر بخواهیم تعریف کرده یا طبقه‌بندی از آن داشته باشیم باید هدف و منظور از تولید محتوا را مشخص کنیم. اینکه تولید و محتوا برای دانشگاه است یا تولید و نشر خارج از دانشگاه مد نظر ما قرار دارد؟ باید این دو موضوع از هم تفکیک بشوند.


رسولی افزود: اگر می‌گوییم نشر دانشگاهی به منظور تولید محتوا در دانشگاه انجام شده و قرار است به عرصه آموزشی و علمی جامعه منتقل شود این محتوا در علم یا در بیرون تولید شده و در دانشگاه می‌خواهد تدریس شود از آنجایی که این دو تفکیک نشده‌اند تکلیف خودمان را هم مشخص نکرده است.


کارشناس حوزه نشر گفت: از آن جایی که نشر یک صنعت است وقتی به نشر دانشگاهی می‌رسیم باید مراقب باشیم که صددرصد در مقوله تجاری قرار نگرفته باشد، که بخشی از تولیدات دانشگاه‌ها همانند کتاب‌های مرجع باید تنها چند نسخه منتشر شود و در کتابخانه‌های مهم و دانشگاهی کشور قرار بگیرد.


وی افزود: نشر دانشگاهی قرار است ثمره‌های علمی خود را به طریق غیرمستقیم تبدیل به وجوه مالی و سرمایه‌های اجتماعی کند. منظور از تولید و نشر کتاب‌های مرجع فروش آن نیست و عرضه باید به صورت منابع کتابخانه‌ای باشد اگر تولید کتاب دانشگاهی را در خارج از دانشگاه در نظر داشته باشیم به این معنی است که یک ناشر محوریت کاری خود را تولید کتاب دانشگاهی قرار داده که قصد تجاری در این مقوله را دارد البته باید در نظر گرفت که این سخن بار منفی به تجارت نبخشد. ناشر تولید می‌کند و منتظر برگشت سرمایه است تا بتواند دستگاه نشر خود را بچرخاند.


رسولی گفت: از جمله آفت‌هایی که تقریبا گریبان گیر بسیاری از نشرهای دانشگاهی و آموزشی فرهنگی است، نگاه تجاری و کسب سود به این موضوع است که در بین ناشران دولتی و دانشگاهی هم به شدت وجود دارد.


انتهای پیام/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر