صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۵ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸
وزیر علوم خبر داد:

لزوم تحول در مراکز آموزشی توسط کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تشکیل کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی، تحول در آموزش عالی و مراکز آموزشی کشور محسوب می‌شود.
کد خبر : 374425

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی در گردهمایی اعضای کارگروه تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی که عصر امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: تشکیل کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی، تحول در آموزش عالی کشور محسوب می‌شود.


وی افزود: در دنیا تحول در آموزش عالی به شکل‌ها و دلایل مختلفی دارای یک پویایی خاصی است.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: تغییر در عناوین درس‌ها، گروه‌های آموزشی، دانشکده‌ها و رویکردها و مأموریت‌های آموزش عالی یکی از موضوعات جدی است که پیگیر آن در وزارت علوم هستیم.


غلامی ادامه داد: از اساتید حاضر در این جلسه انتظار داریم که بر روی تغییر و تحول در خصوص و مراکز و گروه‌های آموزشی، تفکر کنند.


وی عنوان کرد: مدیران دانشگاه‌ها با اندیشه فردی و اعضای علمی مجموعه خود نمی‌توانند به تنهایی به تحول آموزش عالی فکر کنند، لذا نیازمند ایجاد کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی هستیم که اساتید کل کشور در مورد سیاست‌گذاری‌های کلان وزارت علوم اظهارنظر و پیشنهاد کنند.


غلامی ادامه داد: همکاران ما در دانشگاه‌ها که در حوزه معاونت آموزشی فعالیت می‌کنند، نقدهای وارده به سیاست‌گذاری‌های کلان آموزشی را کارشناسی شده به مجموعه وزارت علوم منتقل کنند و ما در وزارت علوم وظیفه داریم که این پیشنهادها را به‌طور جد پیگیری کنیم.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: باید تلاش کنیم که در حوزه سیاست‌گذاری برنامه‌های آموزشی وزارت علوم، یک برنامه‌ریزی مؤثر و دقیق داشته باشیم.


وی افزود: در برنامه ساماندهی آموزش عالی کشور یک حرکت جامع و مستمر باید انجام دهیم وگرنه دچار عدم تطبیق و تأخیر در برنامه‌ریزی‌ها می‌شویم.


غلامی خاطرنشان کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی ظرفیت بسیار خوبی در آینده برای مجمع وزارت علوم هستند که از آنان برای سیاست‌های کلان آموزشی وزارت علوم استفاده کنیم.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در تعریف و تدوین رشته‌های جدید و عناوین گروه‌ها و دانشکده‌ها می‌توانیم از کشورهای مختلف استفاده کنیم و در زمینه رشته‌ها، یک بازنگری جدی و اساسی به‌وجود آوریم.


وی افزود: علی‌رغم نقدهایی که به آموزش عالی وارد می‌کنند مبنی بر اینکه با وجود تعداد زیاد مقالات ISI نتوانسته در حل مشکلات کشور گام مهمی بردارد اما شتاب رشد علمی در چند سال گذشته خوب بوده است و رشد علمی کشور در واقع در علوم نو و نوآوری‌ها هست و باید برنامه‌های وزارت علوم به‌گونه‌ای باشد که دانشگاه‌های ما در حوزه بین‌الملل حضور فعال‌تری نسبت به گذشته داشته باشند.


غلامی بیان کرد: باید در خصوص واحدهای کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌ها، تغییر و تحول جدی داشته باشیم که در زمینه این تغییر و تحول‌ها شما اساتیدی که به این گردهمایی دعوت شده‌اید، نقش اساسی دارید. البته در شرایط فعلی که پیگیر تغیر و تحول مباحث آموزشی در مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم نباید از سایر حوزه‌های این وزارت غافل شویم.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: باید تلاش کنیم که باور و اعتقاد اثرگذاری دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور را تقویت و موانع این باور را برطرف کنیم. باور عمومی جامعه و مسئولان اجرایی باید این باشد که دانشگاه‌ها و متخصصان آموزش عالی قادر هستند که مشکلات کشور را حل کنند.


وی عنوان کرد: خوشه‌های علمی شامل اساتید دانشگاه در رشته‌های مختلف تحصیلی در دانشگاه‌ها در این چند سال اخیر تشکیل شده است که پیگیر حل مسائل کشور از طریق پژوهش‌های دانشگاهی و پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند.


غلامی افزود: روز گذشته رئیس جمهور به رئیس دانشگاه تهران دستور دادند که در خصوص مشکلات سیل و پیشگیری از بحران‌های طبیعی در کشور به ارائه پیشنهادها و نظرات اساتید بپردازند که این یکی از موارد اثرگذاری دانشگاه‌ها در حل مشکلات کشور است.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: حرکت‌های فردی یکی از عواملی بوده است که باعث شده در گذشته عدم اعتماد به دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد. حتماً در رویکرد جدید آموزش عالی از حرف‌های تخصصی و علمی استفاده کرده و با عقل جمعی و بحث‌های اقنایی قوی‌تر از گذشته عمل می‌کنیم.


وی بیان کرد: به کارگروه‌های تخصصی برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی پیشنهاد می‌دهم که حل مشکلات شناخته شده کشور را به دانشجویان تحصیلات تکمیلی واگذار کنید که از طریق پروژه و رساله بتوانند به این مهم جامه عمل بپوشانند.


غلامی گفت: این مقطع را به‌عنوان نقطه عطفی در تحول وزارت علوم تلقی می‌کنم و باید در شرایط فعلی کشور به سمت نوآوری در حوزه آموزش رفته و از انحصارطلبی رشته‌ها و واحدهای تحصیلی جلوگیری کنیم.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: ما باید دانشجویان را طوری تربیت کنیم که از کار مشترک استقبال کنند و همه نخبگان کشور را به انجام کار گروهی تشویق کنیم.


وی تصریح کرد: هر جایی که آیین‌نامه‌های آموزشی وزارت علوم مانع پیشرفت تحول آموزشی عالی هستند را کارگروه‌های تخصصی به معاونت آموزشی وزارت‌خانه اعلام کنند که ما آن قوانین را اصلاح کنیم.


غلامی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم تحول بسیار خوبی در حوزه سیاست‌گذاری آموزشی در کشور اتفاق بیفتد و همان‌طور که در پژوهش و فناوری تحولات شگرفی در سراسر دانشگاه‌ها صورت گرفته، حتماً در مقوله آموزشی نیز تحول جدی و خوبی انجام می‌شود و باید زمینه‌های لازم را برای چابک‌سازی در پذیرش دانشجویان خارجی فراهم کنیم. امیدوارم حداکثر استفاده از نظرات کارشناسی و پیشنهادهای اساتید برجسته دانشگاه‌ها که به این گردهمایی دعوت شده‌اند داشته باشیم.


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر