صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۳۲ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
یک مسئول انتظامی:

قانون اجرا شود 11 میلیون خودروی فرسوده اجازه تردد ندارند

معاون حقوقی پلیس راهور ناجا گفت: اگر ماده ۸ قانون هوای پاک اجرا شود 11 میلیون خودروی فرسوده اجازه تردد ندارند.
کد خبر : 362469

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، عصر امروز در سی‌و‌ششمین جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، موضوع ارائه گزارش تدوین دستورالعمل اجرایی مواد ۴، ۶ و ۷ آئین‌‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک مورد بررسی قرار گرفت.


در موضوع ماده ۴ آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک موضوع تغییر سن فرسودگی خودروها تا دو سال در صورت نصب فیلتر یا کاتالیست مطرح بود که در این خصوص رضا رجبی، کارشناس دفتر حمل و نقل عمومی به‌عنوان نماینده وزارت کشور از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد: طی دو جلسه‌ای که با نماینده پلیس راهور و سازمان محیط زیست توسط وزارت کشور برگزار شد، پیش‌نویس موضوع افزایش سن فرسودگی برای خودروهای دیزلی دارای فیلتر و خودروهای عمومی دارای کاتالیست تهیه شده ولی هنوز این موضوع نهایی نشده است.


کارشناس دفتر حمل و نقل عمومی وزارت کشور گفت: پیش‌نویس ماده ۶ آیین‌نامه ماده ۸ قانون هوای پاک نیز تهیه شده و در مرحله نهایی شدن است.


وی راهکار جایگزین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را مطرح و از پیشنهاد واردات اتوبوس، مینی‌بوس، ون و تاکسی کارکرده بین یک تا ۵ سال سخن به میان آورد.


در ادامه جلسه احمد ترحمی معاون حقوقی پلیس راهور ناجا با بیان اینکه ۷۵ درصد ناوگان اتوبوسی ما فرسوده است، گفت: با توجه به اینکه از سال 91 تاکنون نوسازی اتوبوس‌ها را در دستور کار نداشتیم، در حال حاضر نمی‌شود سازوکار نهایی در ارتباط با این موضوع داشت و تا اجرایی شدن این موضوع درصد فرسودگی ناوگان اتوبوسی ما به ۸۰ تا ۸۵ درصد خواهد رسید.


وی ضمن اشاره به ماده ۸ قانون هوای پاک اظهار کرد: بر اساس این قانون تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی به‌عنوان مالکین وسایل نقلیه قبل از رسیدن زمان خودروها به فرسودگی، باید نسبت به اسقاط آن اقدام کنند، اما به نظر می‌رسد موضوع بیمه، حمل و نقل مسافر، خرید و فروش و ممنوعیت نقل و انتقال آن در قانون دیده نشده است.


معاون حقوقی پلیس راهور ناجا با بیان اینکه بعد از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون حدود ۱۱ میلیون خودرو می‌بایست متوقف شده و اجازه تردد نمی‌داشتند، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، تکلیف نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مشخص نیست و با توجه به اینکه مسئولیت بیمه‌ها هم در این خصوص دیده نشده است بار این مسئله بر روی دوش مردم است و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم موضوع را در قالب فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی جلو برده و با نوسازی حمل و نقل عمومی این موضوع را اجرایی کنیم.


در ادامه این جلسه فرهاد صالحیان مدیرکل آمار، ایمنی و ترافیک حمل و نقل جاده‌ای کشور هم گفت: با اجرایی شدن این قانون از ۴۱۶ هزار خودرو حمل و نقل جاده‌ای کشور، ۱۴۰ هزار خودرو مشمول این طرح می‌شدند و بر این اساس ۸۰ درصد مینی‌بوس‌ها، ۱۹ درصد اتوبوس‌ها، ۳۰ درصد خودروهای باری و ۶۰ درصد خودروهای سواری در شمول این قانون قرار می‌گرفتند.


وحید حسینی دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا هم در پایان با بیان اینکه در اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک بیمه مرکزی هیچ‌گونه همکاری را انجام نداده است، گفت: خودروهای اسقاطی فرسوده نباید تردد کنند و این موضوع قابل حل است و از طریق برگزاری کمیته‌های تخصصی در تلاش هستیم تا آن بخش از ماده ۸ قانون هوای پاک را که قابل اجراست، اجرایی کنیم.


انتهای پیام/۴۱۰۵/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: خودروی فرسوده
ارسال نظر