صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۰:۲۲ - ۲۵ آذر ۱۳۹۷
پیشنهاد اندیشه‌ورزی/12

واکنش دانشگاه به ژن‌سالاری یا شایسته‌سالاری در انتصابات چیست

پدیده «ژن خوب» اصطلاحی است که شاید مدت زیادی از طرح آن در جامعه نگذشته است اما سال‌هاست شاهد انتصاباتی بر پایه روابط فامیلی در کشور هستیم.
کد خبر : 344784

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه و دانشجو به‌عنوان بخشی پویا از بدنه جامعه وظیفه سنگینی در برابر تحولات و اخبار بیرون از محیط علمی را دارند که یکی از نمودهای این وظیفه سنگین برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است.


کرسی‌های آزاداندیشی یکی از محوری‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاه بوده و با توجه به سخنان معظم‌له می‌توان دریافت یکی از مغفول‌ترین این مطالبات نیز به شمار می‌آید.


پدیده «ژن خوب» اصطلاحی است که شاید مدت زیادی از طرح آن در جامعه نگذشته است اما سال‌هاست شاهد انتصاباتی بر پایه روابط فامیلی در کشور هستیم.


در دوازدهمین قسمت از پیشنهاد اندیشه‌ورزی به دانشجویان و دانشگاه‌های کشور پیشنهاد می‌کنیم در رابطه با موضوع ژن‌سالاری یا شایسته‌سالاری در انتصابات کرسی‌های آزاداندیشی برگزار کنند.


یکی از پایگاه‌های خبری در گزارشی به تعدادی از انتصابات فرزندان و وابستگان مسئولان اشاره‌ای کرده و نوشت: حمیدرضا عارف متولد 57 در سن 23 سالگی و همزمان با سمت معاون اولی پدرش در دولت اصلاحات، فعال اقتصادی در پروژه‌های چند هزارمیلیاردی شد. بعد هم این روزها در شرایطی که دیگر همسن و سالان وی در موفق‌ترین حالت به اشتغال در یک شرکت خصوصی مشغول هستند، به‌عنوان سرمایه‌دار و تاجر برای انتخابات اتاق بازرگانی ثبت‌نام کرد.


سید‌‌احمد عراقچی به سمت معاون ارزی بانک مرکزی رسید. محمد‌هادی آخوندی از فعالان در پیمانکاری‌های وزارت راه است. بعد از پسر بهمنی که شهردار هشتگرد شد، کمیل لاهوتی هم به شهرداری چمخاله و چاف می‌رسد. در ادامه نیز فرشاد عباسی با 27 سال سن و درحالی‌که هیچ‌گونه سابقه فعالیت اجرایی ندارد، شهردار گیوی شد. زهیر مطهری به سمت سرپرستی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی منصوب شد، مهدی وکیلی، سمت مدیرعامل شرکت صنعتی کاوشگران آتیه صبا (وابسته به وزارت تعاون) را نصیب خود کرد.


پس از اظهارات جنجالی فرزند محمدرضا عارف، اصطلاح «ژن خوب» جای «آقازادگی» را گرفت؛ هرچند واکنش جامعه به هیچ‌یک از این اصطلاحات واکنش مثبتی نبوده اما همچنان خبرهایی مبنی بر ارجحیت نوع ژن به شایستگی در انتصابات را شاهد هستیم.


در آخرین مورد از این انتصابات حکم ریاست سازمان زمین‌شناسی کشور به نام داماد رئیس‌جمهور خورد، خبری که واکنش‌های مختلفی در داخل کشور داشته و حتی سوژه رسانه‌های خارجی نیز شد.


فعالین دانشگاهی و تشکل‌های دانشجویی می‌توانند به موضوع مطرح شده پرداخته و نسبت به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با این موضوع اقدام کنند.


انتهای پیام/4060/4115
 


انتهای پیام/

ارسال نظر