شیوه پرسیدن سؤال را به دانشآموزان بیاموزیم نه پاسخ دادن
به گزارش حوزه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت آموزشوپرورش، سیدمحمد بطحائی در همایش روز ملی پژوهش که در تالار خلیجفارس باغموزه دفاع مقدس برگزار شد، با تبریک میلاد مسعود حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام اظهار کرد: مدرسه بهعنوان رکن اصلی در تحول، باید در حوزه پژوهش بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: اگر هزاران پژوهش انجام شود اما به مدرسه توجه نشود هیچ اتفاق نمیافتد، بنابراین مدرسه باید محور پژوهشها باشد و تبدیل به یک سازمان پژوهشی بشود و معلم ما نیز یک پژوهنده باشد.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: ضروری است روشهای تعلیم و تربیت با پژوهش عجین شود و برنامههای آموزشیوپرورشی با پژوهش آمیخته شود.
وی افزود: در حوزه پژوهش، افتوخیزهای زیادی در ۴۰ ساله شاهد بودیم اما عدم تحقق جایگاه واقعی پژوهش در آموزشوپرورش به دلیل فراموش کردن مخاطب اصلی در پژوهشهاست.
بطحایی گفت: متأسفانه ارتباط مراکز پژوهشی و دانشگاهها با مدارس بسیار ضعیف است در این راستا تلاشهایی انجامشده اما خیلی کم است.
وی اظهار کرد: از یکسو مدرسه را محیط غیرقابل نفوذ میدانیم و اجازه ورود صاحبنظران را به مدرسه نمیدهیم در نتیجه میشود دیوار بلندی دور مدارس ایجاد میکنیم تا صاحبنظران و علما نتوانند در آن ورود کنند؛ از سوی دیگر برخی صاحبنظران طوری با معلمان سخن میگویند که انگار معلم چیزی از آموزه تربیتی نمیداند، بنابراین این دو مانع عامل عدم تحقق پژوهش در مدرسه و جایگاه واقعی پژوهش است.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: آنجا که پژوهش باید در رفع مشکلات نقش داشته باشد چنین نیست لذا تا زمانی که این بیگانگی بین مدرسه و حوزههای تولید علم وجود داشته باشد اتفاقی در بحث پژوهش نمیافتد.
وی گفت: کار اصلی پژوهشگاهها برقراری پل ارتباطی بین مدارس و مراکز علمی و دانشگاهها است لذا پژوهشگاهها اولویت اصلیشان برقراری ارتباط نزدیکبین مدارس و دانشگاهها و مراکز علمی است.
بطحایی با اشاره به وجود ۴۰ عضو هیأتعلمی در پژوهشگاههای آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: تقویت و توسعه تفکر پژوهشی در فرآیند تعلیم و تربیت از مهمترین کارهای پژوهشگاههاست که باید به آن افتخار کرد.
وی افزود: باید به بچهها سؤال کردن را بیاموزیم نه پاسخ دادن را و این مأموریت اصلی ما در آموزشوپرورش است.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: رویکردهای پژوهشی ما باید به این سمت برود و از محفوظات بکاهیم و بهجای آن روش حل مسائل و مهارتهای زندگی را جایگزین کنیم.
وی ادامه داد: تا مهارتها در مدارس به دانشآموزان آموزش داده نشود همچنان شاهد آسیبهای اجتماعی و شلوغی دادگستریها هستیم.
وزیر آموزشوپرورش اذعان کرد: شاید پرداختن به مدالآوری، ما را از آموزش مهارتها غافل کند.
وی ادامه داد: افتخار ماست که پیشینه نظام تعلیم و تربیت ما آموزههای دینی است، متأسفانه در مدارس مهارتهای زندگی را آموزش نمیدهیم اما توقع داریم دانشآموزانی دارای بهترین فضایل اخلاقی داشته باشیم.
انتهای پیام/4076/ن
انتهای پیام/