صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۶:۴۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۷
متین‌فر در گفتگو با آنا:

نهادهای آموزشی درس آشنایی با سواد فضای‌ مجازی ارائه دهند

مدیر مرکز سواد فضای‌مجازی سازمان سراج پیشنهاد کرد که نهادهای آموزشی در کنار دروس اصلی و تخصصی درس فوق‌برنامه آشنایی با سواد فضای مجازی ارائه دهند.
کد خبر : 344690

احمدرضا متین‌فر در حاشیه دومین دوره تربیت راهنمایان سواد فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در قائم‌شهر، موضوع سواد فضای‌مجازی را موضوع مهم و اصلی مقام معظم رهبری عنوان و اظهار کرد: برای نخستین‌بار است که در کشور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم‌شهر به این امر مهم پرداخته است که باید از این فرصت استفاده کنیم و در کل کشور به این موضوع پرداخته شود.


مدیر مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج، حوزه سواد فضای‌ مجازی را متشکل از دو کلمه سواد و فضای مجازی تقسیم کرد و گفت: در کره زمین بعد از عصر گوتنبرگ اتفاقی افتاد که رسانه‌های مکتوب تبدیل شدند به عصر اطلاعات، شبکه‌ها و فضای مجازی تبدیل به اینترنت شد و در نهایت روی این شبکه‌ای که مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات بود، انسان‌ها پیام جابه‌جا کردند.


وی نحوه آشناشدن با فضای مجازی را بسته به خود فرد که چگونه وارد این فضا می‌شود، عنوان کرد و افزود: دانشمندان بررسی کرده‌اند که برای استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات باید رژیم مصرف رسانه‌ای رعایت شود؛ چراکه اگر بیش از مصرف استفاده کنیم بر روی مغز تأثیر منفی می‌گذارد.


متین‌فر بالابردن سواد دیجیتال، استفاده درست از رژیم مصرف و رسانه‌شناسی را سه عامل مهم شناختن رسانه خوب از رسانه بد در فضای مجازی دانست و اظهار کرد: یک رسانه خوب هم باید رژیمش درست مصرف شود و باید به برندی که از یک پیام در فضای مجازی دریافت می‌کنیم توجه داشته باشیم.


وی اثر فضای مجازی بر روی دانشجو را هم خوب و هم بد دانست و عنوان کرد: دانشجو باید از این فضا به نحو احسن استفاده کند و برای انتخاب درست از هر محتوایی استفاده نکند؛ چراکه انتخاب نادرست این فضا، موجب تولید رفتار ناهنجار و بدون رژیم مصرف تا پاسی از شب در اینترنت، اختلال در خواب، پرخاشگری و تمرکزنکردن روی درس و فرایند آموزشی و پژوهشی می‌شود.


مدیر مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج یکی از اهداف نهضت سواد فضای مجازی را رقم‌زدن آینده خوب برای افراد عنوان کرد و افزود: دانشجو با درست استفاده کردن از این فضا می‌تواند تشکیل خانواده بدهد، کار خوبی پیدا کند و تعامل صحیحی در حوزه‌های اجتماعی داشته باشد.


متین‌فر با بیان اینکه دانشگاه‌ها نقش مهمی در تربیت انسان‌ها دارند، اظهار کرد: با وجود برنامه‌های فرهنگی، اردوهای دانشجویی و پژوهشی در دانشگاه‌ها می‌توانیم برنامه‌ای منسجم در راستای رفاه و رشد سلامت جسم و ذهن دانشجویان داشته باشیم که آینده متعالی آنان را رقم بزند.


 وی با مهم دانستن سواد فضای مجازی به دانشگاه‌ها و آموزش‌وپرورش پیشنهاد کرد: در کنار دروس اصلی و تخصصی درس فوق‌برنامه یک واحدی آشنایی باسواد فضای مجازی با سرفصل ارائه دهند.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر