صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۷ - ۱۳ آذر ۱۳۹۷

بایسته‌های دانشگاه‌ها در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به همان اندازه که مهم بوده و تأکید شده است، دارای ظرافت‌های خاصی هست که نباید نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشیم.
کد خبر : 331339

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا-محسن محمدی، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها بارها از سوی مقام معظم رهبری اشاره شده است؛ با تأمل در بیانات معظم‌له می‌توان دریافت که گسترش برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی یکی از مطالبات اساسی ایشان از جامعه دانشگاهی است.


حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مهرماه 90 در دیدار نخبگان و برگزیدگان علمی در بیاناتی ضمن انتقاد از نداشتن اهتمام لازم به مسئله کرسی‌های آزاداندیشی با وجود تأکیدهای مکرر، خاطرنشان کردند: جوانان باید با فکر کردن، نوشتن و انعکاس ایده‌های خود در کرسی‌های آزاداندیشی فضای گفتمانی به وجود آوردند.


برای اجرای این مطالبه مقام معظم رهبری، ابتدا می‌بایست آسیب‌های احتمالی در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی بررسی‌شده و برای رفع این آسیب‌ها چاره‌ای پیدا کرد.


آسیب‌های کرسی‌های آزاداندیشی را می‌توان به‌صورت کلی به دو دسته آسیب‌های کلی که متولیان برگزاری در ایجاد و رفع موانع آن مؤثر هستند و دسته دوم نیز آسیب‌های فردی که شرکت‌کنندگان و دانشجویان در رفع آن مؤثر هستند؛ در گزارشی با عنوان بایدها و نبایدهای کرسی آزاداندیشی دانشجویی، به چهار مورد از آسیب‌های فردی پرداختیم.


در این گزارش به آسیب‌های کلی که متولیان برگزاری در ایجاد و رفع موانع آن مؤثر هستند خواهیم پرداخت.


ترس از بیان نظر مخالف


می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین علت‌های مشارکت نکردن دانشجویان در کرسی‌های آزاداندیشی ترس از بیان نظر مخالف است؛ مقام معظم رهبری بارها در جمع دانشجویان تأکید کردند که نظر مخالف در کرسی‌های آزاداندیشی مطرح شود.


اگر نظر مخالفی بیان نشود مباحثه علمی شکل نمی‌گیرد و درنتیجه برگزاری کرسی آزاداندیشی از هدف خود برای بالا بردن سطح تحلیل‌ها و افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی، به دور می‌ماند.


برای رفع این مشکل مسئولان دانشگاه باید از امنیتی کردن مراسم یا القا کردن این تفکر که دانشجویان پس از اظهارنظر در کرسی‌های آزاداندیشی مواخذه می‌شوند، جلوگیری کنند.


کرسی فست فودی ممنوع


شرایط زندگی در عصر حاضر به‌گونه‌ای پیش رفته است که در تمام کارهای خود به دنبال سرعت بیشتر باشیم؛ از تهیه غذا گرفته تا کرایه کردن خودرو و ... تا این بخش اقتضای شرایط محیط زندگی ایجاب می‌کند که به دنبال سرعت بیشتر باشیم اما متأسفانه این فرهنگ که کارهایمان رنگ و بوی فست‌فودی به خود بگیرد آفتی دیگر شده است.


انجام فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی در دانشگاه‌ها نیازمند اختصاص وقت مناسب و مطالعه کافی است و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به دلیل حساسیت موضوع نیازمند اختصاص زمان ویژه و مناسب است.


این اختصاص وقت مناسب برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی از دو جهت اهمیت دارد اولین بخش داشتن زمان کافی برای جمع‌آوری اطلاعات و کسب آمادگی لازم پیرامون موضوع کرسی آزاداندیشی است دومین موردی که در اختصاص زمان مناسب برای برگزاری کرسی آزاداندیشی مهم است داشتن زمان کافی برای انجام کارهای اداری و تشریفات برگزاری برنامه موردنیاز است.


حضور استاد مطلع و متخصص


علاوه بر داشتن موافق و مخالف در کرسی‌های آزاداندیشی یکی از مهم‌ترین ارکان برگزاری هر کرسی آزاداندیشی حضور یک استاد مطلع با تخصص مربوط به موضوع است.


یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری درباره چگونگی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی این است که کرسی‌های برگزارشده همراه با حضور و راهنمایی اساتید برجسته باشد.


با توجه به ماهیت مباحثه‌ای و بیان نظرات مختلف در کرسی‌های آزاداندیشی حضور یک استاد مسلط به موضوع بحث برای هدایت و داوری صحیح جلسه ضروری است و در حقیقت استاد حاضر در جلسه با جمع‌بندی و نشان دادن راه صحیح سبب افزایش آگاهی و شکل‌گیری ذهنیت درست در دانشجویان خواهد شد بنابراین این نکته باید موردتوجه متولیان برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی قرار گیرد.


موضوعات مبهم و کلی ممنوع


بیان موضوعات مبهم یا کلی برای بحث در کرسی‌های آزاداندیشی یکی از آسیب‌هایی است که برگزارکنندگان کرسی‌ها در دانشگاه‌ها باید به آن توجه داشته باشند چراکه انتخاب یک موضوع مبهم سبب می‌شود شرکت‌کنندگان و طرفین بحث شناخت صحیحی از موضوع نداشته باشند؛ انتخاب موضوع کلی هم باعث پراکنده شدن بحث می‌شود که در این صورت نمی‌توان به یک نتیجه منطقی رسید؛ بهتر است برگزارکنندگان کرسی موضوعی را که نیازمند بحث طولانی است یا شاخه‌های مختلفی دارد، به بخش‌های جداگانه مستقل تقسیم کنند به‌طوری‌که بتوان در یک جلسه یک موضوع بحث شده را به جمع‌بندی رساند.


منبع معرفی کنید


عصر اطلاعات یا عصر ارتباطات با همه ویژگی‌هایی که دارد مشکلاتی را نیز ایجاد می‌کند یکی از این مشکلات آلودگی اطلاعات است؛ در شرایطی که حجم گسترده‌ای از اطلاعات مختلف را می‌توان در فضای مجازی پیدا کرد، بخشی از اطلاعات موجود همراه با اشکالات و دارای نواقص یا حتی اشتباه و انحرافی است.


برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی آلودگی اطلاعات بهتر است برگزارکنندگان کرسی‌های آزاداندیشی چندین منبع معتبر و علمی مرتبط با موضوع انتخاب‌شده معرفی کنند.


انتهای پیام/4115/ 4107/


انتهای پیام/

ارسال نظر