وزیر آموزش و پرورش: باید فضایی ایجاد کنیم تا دانش آموز معلم، مدیر و وزیر را نقد کند/ تشکیل کارگروه معیشت معلمان
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، فخرالدین دانش آشتیانی در نشست شورای معاونان و روسای مناطق آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه باید در مسیر تحقق اهداف عالیه نظام و انقلاب حرکت کنیم،گفت: یکی از برنامههای مورد نظر بنده این است که از نزدیک با همکاران ردههای مختلف آموزش و پرورش به منظور شنیدن نظرات و پیشنهادهای آنان گفتوگو کنم.
وی افزود: خوشحال میشوم که بنده را نقد کنید و اگر احساس میکنید در تصمیم گیریها ایرادی وجود دارد، آن را متذکر شوید، زیرا معتقدم این نقدها تصمیم گیریهای بهتری را رقم خواهد زد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تربیت دانش آموزان نقاد، تصریح کرد: باید فضایی را به وجود آوریم که دانش آموز بتواند معلم، مدیر و وزیر را نقد کند تا به رشد دست یابد.
دانش آشتیانی ادامه داد: تلاشهای خوبی در آموزش و پرورش صورت گرفته است که باید ادامه یابد، اعتقادم این است که آنچه ایجاد اشکال میکند نگرشها و بینشهای موجود نسبت به نظام تعلیم و تربیت است که باید تغییر کند.
وی با تاکید بر تفاوت در نگرشها و بینشها یادآورشد: همه اتفاقات باید داخل کلاس درس بیفتد، شاید کار سختی باشد که حافظه محوری و کلیشه محوری جای خود را به آزاد اندیشی، درک صحیح مطالب و نقادی بدهد اما این رویکردی است که باید به وقوع بپیوندد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سند تحول بنیادین بیان کرد: باید ارتباط دانش آموزان با خداوند، خود، جامعه و طبیعت برقرار شود در این بخش باید به دنبال نحوه عملیاتی کردن موضوع باشیم.
وی با اشاره به اینکه برقراری ارتباط دانش آموز با خداوند به این معنا نیست که این موضوع صرفا باید در کلاس درس دینی انجام شود، تصریح کرد: تمام فضای آموزشی باید در این مسیر حرکت کند، به عبارت دیگر هدف طرح درس معلم ریاضی باید برقراری ارتباط دانش آموز با خداوند با ابزار ریاضی باشد.
وزیر آموزش و پرورش با ذکر مثال دیگری در برقراری ارتباط دانش آموزان با طبیعت گفت: این ارتباط با تالیف یک کتاب درسی و اختصاص دو ساعت آموزشی برقرار نمیشود، زیرا تربیت دارای دو مقوله؛ شبه تربیت و تربیت است که در شبه تربیت، تنها مواد درسی به دانش آموز انتقال مییابد اما در تربیت دانش انتقال یافته به رفتار تبدیل میشود.
وی تصریح کرد: تفکر باید در تمام ساعات درسی اتفاق بیفتد و این به نقش معلم یا مربی در کلاس درس بستگی دارد.
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه تمام معلمان مسئول تربیت دانش آموزان هستند، تاکیدکرد: هنر معلم این است که مسائل و موضوعات اجتماعی را در قالب ماده مورد تدریس خود به دانش آموز آموزش دهد، به طور مثال یک معلم ریاضی باید در قالب اعداد و ارقام، موضوعات اجتماعی را به دانش آموزان خود آموزش دهد که اگر این اتفاق رخ دهد، یادگیری عمقی ایجاد خواهد شد.
وی با تاکید بر ایجاد تفکر سیستمی در دانش آموزان از دوران ابتدایی، عنوان کرد: گرچه این شکل از تربیت سخت و زمان بر است، اما باید به عنوان یک برنامه استراتژیک در تربیت دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تکریم معلمان و فرهنگیان و پایبندی به این موضوع، ادامه داد: این نگاه باید از ستاد به صف، از مدیر به معلم و درنهایت از معلم به دانش آموز تسری یابد.
معلمان باید در کلاس درس آزادی عمل داشته باشند
دانش آشتیانی با اشاره به اینکه مدرسه و معلم باید در فعالیتهای خود آزادی عمل داشته باشند، گفت: تنها چیزی که در این موضوع باید مورد تاکید قرار گیرد، آن است که به موازات تفویض اختیار به مدارس، نقطه هدف و چارچوب سیاستهای کلی برای آنان تعریف شود.
وی به تشکیل کارگروه ارزیابی اشاره کرد و ادامه داد: ارزیابی معلمان باید توسط خود آنان در مدرسه و به صورت خود ارزیابی از فعالیتهای درون کلاسی انجام شود، زیرا هدف از ارزیابی مچ گیری و کنترل نیست، بلکه هدف شناسایی مشکلات و گفتوگو در فضایی صمیمی برای رفع آنهاست.
دانش آشتیانی خطاب به مسئولان آموزش و پرورش مناطق شهر تهران، گفت: با توجه به نقش کلیدی مدرسه، دقت کنید که مدیر مدرسه، فرد لایقی باشد و نسبت به امور آموزشی و پرورشی اشراف کامل داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا، جایگاه مدیر مدرسه از وزیر بالاتر است، یادآور شد: در برنامه درازمدت مدیران مدارس باید توسط معلمان انتخاب شوند.
وزیر آموزش و پرورش بر تغییر نگرش فرهنگ بازرسی در مدارس تاکید و تصریح کرد: هدف از بازرسی مدارس، باید حل مساله باشد و این موضوع باید در فضایی صمیمانه صورت گیرد.
دانش آشتیانی در پایان از تشکیل کارگروه معیشت معلمان با هدف بهبود بخشیدن به برخی از مسائل رفاهی و درمانی فرهنگیان خبر داد.
انتهای پیام/