صفحه نخست

آناتک

آنامدیا

دانشگاه

فرهنگ‌

علم

سیاست و جهان

اقتصاد

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

همدان

هرمزگان

یزد

پخش زنده

۰۸:۰۵ | ۳۰ / ۰۶ /۱۴۰۴
| |

آموزش مهارت‌های زندگی روشی کارآمد برای بهبود سازگاری اجتماعی و پیشرفت دانش‌آموزان

دانش‌آموخته دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی با انجام پژوهشی گفت: بسته آموزشی مهارت‌های زندگی با آشنایی دانش‌آموزان با نقاط قوت و ضعف خود، مهارت ارتباط مؤثر و همدلی، مدیریت هیجانات، مهارت حل مسئله و تفکر خلاق می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر : 998543

به گزارش خبرنگار آنا، بهار ملک‌پور شهرکی دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد با دفاع از رساله دکتری خود با عنوان «طراحی و اعتبارسنجی بسته آموزشی مهارت‌های زندگی برای کودکان و تعیین اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی، مهارت‌های اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان» (دوره ابتدایی شهرستان شهرکرد) دانش‌آموخته شد.

دانش‌آموخته دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در تشریح چکیده رساله خود به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: پژوهش حاضر (رساله دکتری) با هدف تدوین بسته آموزشی مهارت‌های زندگی برای کودکان و بررسی اثربخشی آن بر مهارت‌های اجتماعی، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی انجام شد.

وی توضیح داد: روش پژوهش در بخش کیفی، تحلیل مضمون به روش آتراید-استرلینگ (۲۰۰۱) و در قسمت کمی، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه ناهمسان و دوره پیگیری دوماهه است. جامعه آماری کیفی پژوهش شامل کتب، مقالات و پایان‌نامه‌های حوزه مهارت‌های زندگی و شامل متخصصان حوزه روان‌شناسی تربیتی و روان شناسان کودک بود که اعتبار بسته آموزشی مهارت‌های زندگی ویژه کودکان را مورد بررسی قرار دادند.

ملک‌پور شهرکی با بیان اینکه جامعه آماری بخش کمی نیز دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی (پایه‌های اول، دوم و سوم) شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به تعداد ۱۲۶۹۸ نفر بودند، گفت: نمونه‌ها در قسمت کیفی شامل ۲۲ مقاله و کتاب مرتبط با حوزه پژوهش و ۱۵ متخصص حوزه روان‌شناسی کودک بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند.

دانش‌آموخته دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی ادامه داد: نمونه در بخش کمی نیز شامل ۱۰۹ کودک بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (۵۶ دانش‌آموز در گروه آزمایش و ۵۳ دانش‌آموز در گروه گواه). کودکان حاضر در گروه آزمایش بسته آموزشی مهارت‌های زندگی ویژه کودکان (۱۰ جلسه ۷۵ دقیقه‌ای به صورت هفته‌ای یک جلسه) را در طول 10 هفته دریافت کردند در حالی که گروه گواه در طول اجرای پژوهش این مداخلات را دریافت نکرد. ابزار‌های مورد استفاده شامل پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی کودکان (گرشام و الیوت، ۱۹۹۹)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی کودکان (سین‌ها و سینگ، ۱۹۹۳) و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی (فام و تیلور، ۱۹۹۹) بود.

وی اضافه کرد: در قسمت کیفی به منظور تعیین اعتبار محتوایی بسته آموزشی مهارت‌های زندگی ویژه کودکان از شاخص نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی استفاده شد. در قسمت کمی نیز تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از پژوهش توسط نرم‌افزار (SPSS) ویرایش ۲۳ با استفاده از روش‌های آمار توصیفی، تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرنی صورت گرفت.

ملک‌پور شهرکی بیان کرد: در بخش کیفی در تحلیل مضمون پژوهش، مضامین مهارت خودآگاهی، مهارت تفکر انتقادی، مهارت تفکر خلاق، مهارت تصمیم‌گیری، مهارت حل مسئله، مهارت ارتباط مؤثر، مهارت روابط بین فردی، مهارت همدلی، مهارت مقابله با استرس، مهارت کنار آمدن با احساسات، مهارت تعیین هدف، درک مفهوم جامعه و شهروند مسئول بودن، فواید فراگیری مهارت‌های زندگی، مهارت اجتماعی و سازگاری اجتماعی به دست آمد.

به گفته این دانش‌آموخته دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، میزان اعتبار محتوایی بسته آموزشی مهارت‌های زندگی ویژه کودکان با استفاده از ضریب نسبی اعتبار محتوایی و شاخص روایی محتوایی به ترتیب 0.68 و 0.84 محاسبه شد.

وی در بخش نتیجه‌گیری پژوهش اظهار کرد: در قسمت کمی نتایج نشان داد که بسته آموزشی مهارت‌های زندگی ویژه کودکان بر مهارت‌های اجتماعی، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی تأثیر پایدار دارد (۰۰۱/۰>p).

دانش‌آموخته دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد یادآور شد: بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان چنین نتیجه گرفت که بسته آموزشی مهارت‌های زندگی با آشنایی دانش‌آموزان با نقاط قوت و ضعف خود، مهارت ارتباط مؤثر و همدلی، مدیریت هیجانات، مهارت حل مسئله و تفکر خلاق می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد برای بهبود مهارت‌های اجتماعی، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/

احسان عربی مفرد
ارسال نظر