«سکولاریسم» رقیب پنهان ادیان الهی؛ ریشهیابی خطر در سبک زندگی غربی
مجتبی جعفری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب رهبر حکیم انقلاب به این نکته اشاره کردهاند که یکی از آسیبهای خیلی جدی که دنیای غرب به ما وارد کرده، سبک زندگی غربی است.
وی اضافه کرد: سبک زندگی غربی یک ظاهری دارد و یک عمق و باطن که طبعاً باطن و عمق آن خطرناکتر از ظاهر آن است و ظاهر آن عبارت است از یک اموری مربوط به پوشش، سبک غذا خوردن، سبک آمد و شد، سبک ازدواج و خلاصه انواع امور روزمره زندگی.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان یادآور شد: اما آن عمق و باطن و لایه پنهان فرهنگ غرب عبارت است از مکاتب، نظریهها و ایسمهایی که در پشت ظاهر غربی نهفته است.
جعفری تبیین کرد: یکی از این مکاتب که باید خطر آن را اندیشمندان ما به دیگران گوشزد کنند، نظریهای به نام سکولاریسم بوده که اندیشهای است خطرناک، مضرّ و کاملاً رودرروی اندیشه دینی قرار دارد.
جدایی دین از سیاست و اجتماع؛ نقدی بر سکولاریسم، از منظر جامعیت اسلام
وی تشریح کرد: استادان، معلمان و فرهیختگان جامعه باید از خود بپرسند که آیا خود ما نیز دچار اندیشه سکولاریسم شدهایم یا نه؟ چراکه امیر مؤمنان حضرت علی علیهالسلام فرمودند که معلم و مربی مردم وظیفه دارد قبل از هدایت دیگران، مراقب اندیشه خود باشد که مبادا دچار انحراف شده باشد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در ادامه توضیح داد: سکولاریسم اندیشهای است که براساس آن، دین از سطح زندگی حذف نمیشود، اما به گوشهای از جامعه یعنی داخل کلیسا و مسجد محدود میشود، یعنی دین کاری با سایر شئون اجتماع ندارد و صرفاً به امور معنوی میپردازد.
جعفری تأکید کرد: وقتی به قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله و سلم و امیر مؤمنان حضرت علی علیهالسلام و سایر ائمه معصومین علیهمالسلام مراجعه میکنیم میبینیم اندیشه سکولاریسم درست نقطه مقابل سیره ایشان است و در نگاه قرآن و اهل بیت علیهمالسلام، دین شامل همه ابعاد زندگی انسان میشود، یعنی دین برای همه ابعاد زندگی انسان قوانین و دستورالعملهایی دارد.
وی تشریح کرد: پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله و سلم مسجد را مرکز اداره جامعه قرار دادند و همه امور اجتماعی، امور قضائی، امور نظامی و دفاعی و امور سیاسی توسط ایشان قم میخورد و در سیره امیرالمؤمنین حضرت علی علیهالسلام نیز همینگونه است.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان مطرح کرد: هیچ جایی در تاریخ زندگی حضرت علی علیهالسلام وجود ندارد که ایشان به کسی گفته باشد من مسئول دین شما هستم و وظیفهای در قبال دنیای شما ندارم، بلکه برعکس تعبیر بلند امام علی علیهالسلام این است که از من بپرسید قبل از آنکه مرا از دست بدهید، من به راههای آسمان بهتر از راههای زمین آگاهم. کتاب خدا نیز کسانی را که بخشی از فرامین قرآن را اخذ و بخشی را رد میکردند مواخذه کرده و میگوید اینها قرآن را تکه تکه کردند.
جعفری یادآور شد: به هر حال پذیرش سکولاریسم یعنی حذف بسیاری از بخشهای زندگی از حوزه فرامین الهی و مطلقالعنان کردن عقل ناقص بشری در آن حوزهها.
وی عنوان کرد: از آنجا که عقل انسان ناقص است غلبه دادن عقل بشری بر شوون زندگی، مساوی است با انواع مشکلات اجتماعی، نظیر فردگرایی، علم زدگی، دنیازدگی که این مشکلات در جوامع غربی رخ داد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: سکولاریسم یعنی حکم کردن به جامع نبودن دین و طبعاً محدود کردن دین و قائل شدن به دین حداقلی و حذف بسیاری از تعالیم اسلام از عرصه زندگی.
جعفری مطرح کرد: سکولاریسم یعنی مثله کردن دین و تکهتکه کردن آن و این در حالی است که اسلام به هیچوجه اجازه خروج هیچ حوزهای از زندگی بشر از فرامین الهی را نمیدهد.
جامعه علمی از نفوذ سکولاریسم جلوگیری کند
وی تبیین کرد: وقتی حکم به محدود کردن دین در حوزه مسائل عبادی صادر شود یکی از محدودههایی که از حوزه دین خارج میشود، حوزه سیاسی و مسئولیتهای کلان اجتماعی است، براساس سکولاریسم مسائل کلان اجتماعی و سیاسی باید خارج از حوزه دین لحاظ شود و این خود یکی از مشکلات سکولاریسم است.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان افزود: نبی مکرم اسلام صلیالله علیه و آله و سلم خود در رأس حکومت اسلامی بود و امیرالمؤمنین حضرت علی علیهالسلام نیز چنین بود و جدا کردن دین از سیاست از خارج از جامعه اسلامی بر برخی مسلمانان دیکته شده است.
جعفری متذکر شد: جالب است که ما مسلمانان گاهی اوقات در مقام ارزیابی دیگران، میگوییم فلان شخص انسان بسیار خوبی است، چراکه اصلاً وارد امور سیاسی نمیشود و غافلیم از اینکه این سخن دقیقاً مصداق سکولاریسم است.
وی خاطرنشان کرد: البته لازم است همینجا به این نکته اشاره و تأکید کنیم که امور سیاسی و مدیریت مسائل کلان جامعه براساس موازین اسلامی از باند بازی و جناح بازیهای سیاسی (که قطعاً مورد تأیید اسلام نیست) جدا است.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تشریح کرد: نکته جالب توجه اینکه سکولاریسم حتی در خود غرب هم با شکست مواجه شده و نسخههایی درباره دوران پس از سکولاریسم در آنجا تجویز شده، اما ما همچنان در همان مسیر در حرکت هستیم و و همان نسخه غربی را برای جامعه خودمان تجویز میکنیم، امروز روزگاریست که باید تعالیم اسلام را که تعالیمی است کامل و جامع و فراگیر و شامل همه ابعاد زندگی دریابیم و از آن استفاده کامل کنیم.
جعفری گفت: یکی از حوزههایی که برای جامعه دانشگاهی فرض است که از نفوذ سکولاریسم جلوگیری کند حوزه علم است.
وی مطرح کرد: در نسخه اسلام که همه امور ذیل فرامین خدا قرار میگیرد، در حوزه علم نیز از نظر اسلام، اهداف و مبانی دانش به کمک منابع اسلامی در اختیار عالم و دانشمند قرار میگیرد و براساس آن مبانی و درراستای آن اهداف الهی، نظریههای علمی صادر میشود.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان افزود: به عبارت دیگر دین به هیچوجه علم را محدود نمیکند، بلکه به آن جهت درست یعنی جهت توحیدی و الهی میدهد و از افتادن دانشمندان به دامن پوچگرایی و شرک و کفر جلوگیری میکند و این بزرگترین لطف خداوند و دین اسلام در حق دانشمندان است، چراکه اگر دانشمند و عالم دچار انحطاط فکری شود بشریت دچار انحطاط خواهد شد. (اذا فسد العالم فسد العالم)
جعفری یادآور شد: معلمان و استادان دانشگاه باید پیش و بیش از دیگران مراقب اندیشه خود باشند که خدای نکرده در دام مکاتب شرک آمیز غربی نیفتاده باشند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: سکولاریسم ظاهراً شعار مدارا با دین میدهد، اما در واقع خود، دینی است در مقابل ادیان الهی، بهخصوص دین اسلام که باید مراقب باشیم در دام آن قرار نگیریم.
انتهای پیام/