پیشرفت فناورانه در محل کار چگونه ممکن میشود؟
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، پیشرفتهای فناورانه در محل کار، علی رغم تسهیل دسترسی و کارایی، با افزایش وقفهها و غیرقابل پیشبینی بودن، اثرات متناقضی ایجاد کرده است. تغییرات سریع زمینههای اجتماعی-اقتصادی، افزایش تقاضای شهروندان و فشار بیشتر برای دریافت خدمات مطلوب، سازمانهای بخش عمومی را مجبور کرده است که راههای جدیدی برای انجام کارهای خود بیابند.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «مدل یابی روابط ساختاری استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات بر رفتار نوآورانه کاری در بخش عمومی» به این موضوع پرداختهاند که نوآوری در خدمات هر سازمانی، نیاز به منابع انسانی به عنوان کلید ورودی و دارایی فکری آن دارد.
* رفتار نوآورانه کاری
رفتارکاری نوآورانه اقداماتی است که منجر به ایدهها، رویهها و محصولاتی میشوند
در این پژوهش آمده است که در فرآیند نوآوری، کارمندان بخش عمومی نقش مهمی در شروع، تسهیل و اجرای نوآوری از پایین به بالا در سازمانهای بخش عمومی ایفا میکنند که به عنوان رفتار نوآورانه کاری در ادبیات معرفی شده است.
این پژوهش توضیح میدهد که رفتارکاری نوآورانه اقداماتی که منجر به ایدهها، رویهها و محصولاتی میشوند، جدید تلقی شده و باهدف نهایی افزایش تجربه مشتری صورت میگیرند.
این پژوهش توضیح میدهد که کارمندان میتوانند ایدهها و راهحلهای جدید مربوط به خدمات عمومی را شناسایی کنند، زیرا تجربه دست اولی از مسائل بخش عمومی دارند، نیازهای شهروندان را درک میکنند و همچنین در مواجهه با ارائه خدمات با آنها تعامل دارند.
به گفته این پژوهش در بخش عمومی که اغلب دارای محدودیتهای سازمانی و اداری قوی در نوآوری است.سیستمهای مدیریت اطلاعات میتواند محرک مؤثری برای رفتار نوآورانه کارکنان باشد.
{$sepehr_key_4714}
در ادامه این پژوهش آمده است که با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیکی، اطلاعات را میتوان به طور مؤثر در بین مرزهای فیزیکی و زمانی ردوبدل کرد که سازماندهی انعطافپذیر کار را ممکن میسازد.کارمندان توسط سیستم مدیریت اطلاعات احساس قدرت میکنند، زیرا به آنها اجازه میدهد از مکانهای مختلف با کار خود ارتباط برقرار کنند.
* درگیری شغلی در محیط کاری
از سویی دیگر در این پژوهش آمده است که سیستمهای مدیریت اطلاعات شامل تمام سیستمها و فرآیندهایی است که میتوان از آنها برای ایجاد و استفاده از اطلاعات شرکت برای توسعه یا مدیریت کارآمدتر یک سازمان استفاده کرد. این شیوهها معمولا بر مدیریت دستهجمعی فعالیتهایی تمرکز میکنند که منجر به تغییر افراد، گروهها و سازمانها با فعالیتهای جمعآوری، ذخیره و انتشار اطلاعات میشود.
درگیری کارکنان شامل مشارکت فعال کارکنان در کار و وضعیت فیزیولوژی، شناخت و احساسات کامل که همراه با تعهد کاری است
به گفته این پژوهش مفهوم سودمندی درک شده به میزانی اشاره دارد که فرد معتقد است استفاده از یک برنامه کاربردی فناوری اطلاعات عملکرد شغلی او را افزایش میدهد.
این پژوهش توضیح میدهد که از سویی استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات کارکنان را قادر میسازد که ازنظر فیزیکی، عاطفی و روانی بیشتر جذب کار شوند و گاهی اوقات میتوانند خارج از برنامههای منظم یا در مکانهای ترجیحی دیگر کار کنند، چنین رفتارهایی تحت عنوان درگیری
کارکنان در ادبیات شناسایی شده است.
در این پژوهش آمده است که در دهه گذشته درگیری شغلی به یکی از پرکاربردترین واژهها در متون مدیریت منابع انسانی و یکی از مهمترین شاخههای اصلی عملکردی در سازمانها تبدیل شده است. درگیری کارکنان شامل به کارگیری تمام ابعاد فیزیکی، شناختی و عاطفی فرد را در ایفای نقش است.
{$sepehr_key_4715}
به گفته این پژوهش درگیری کارکنان شامل مشارکت فعال کارکنان در کار و وضعیت فیزیولوژی، شناخت و احساسات کامل که همراه با تعهد کاری است. درگیری شغلی نوعی تمایل درونی در کارکنان است که آغازگر فعالیت و خالق توجه و انرژی در فعالیت کاری است.
{$sepehr_key_4716}
درنهایت براساس یافتههای پژوهش پیشنهادهای زیرارائه میشود:
- از استادان فناوری اطلاعات و ارتباطات برای آموزش کارمندان، دعوت شود. همچنین بر کاربردی بودن آموزشها تأکید شود، به این منظور آموزشها براساس وظایف کاری کارکنان تنظیم شده و به صورت کارگروههای عملی برگزار گردد.
- کارکنان باید آزادی عمل داشته باشند تا با استفاده از روشها، تکنیکها یا ابزارهای جدید سیستم اطلاعات مدیریت بتوانند روشهای جدیدی برای حل مشکلات روزمره کاری پیدا کنند. به این منظور باید به کارکنان اختیار کافی داده شود.
- سیستمهای اطلاعات مدیریت با استفاده از بازخورد کارکنان به طور مستمر مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرند تا قادر به افزایش بهرهوری و عملکرد شغلی کارکنان باشد. به این منظور به صورت دورهای در خصوص سودمندی سیستم اطلاعات از کارکنان نظرسنجی صورت گیرد و با ایجاد حلقه بازخور امکان بهبود خدمات ارائه شده توسط این سیستمها فراهم شود.
- شرکت با غنیسازی فرهنگ کار مشارکتی و تیمی محیط کار سالم را برای تعاملات بین نسلی بهبود دهید. چنین فرهنگی باعث ایجاد انگیزه افزایش تعامل و تسهیم تجارب بین نسلهای مختلف کارکنان شود تا کارکنان نسلهای مختلف با یکدیگرهمکاری کرده و رفتار نوآورانه کارکنان افزایش یابد.
این پژوهش به کوشش رضا رضایی (کارشناس ارشد مدیریت دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه)، رقیه حسن زاده و داود حقخواه (استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه) انجام شده است.
انتهای پیام/