صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

چالش‌های حکمرانی در نظام آموزشی کشور: لزوم تحول و اصلاحات اساسی

وزیر آموزش و پرورش در اولین همایش ملی حکمرانی تعلیم و تربیت، بر لزوم اصلاح حکمرانی در نظام آموزشی کشور تأکید کرد و گفت: حکمرانی خوب تنها با هماهنگی تمامی ذی‌نفعان و اجرای صحیح اسناد بالادستی محقق خواهد شد.
کد خبر : 945221

به گزارش خبرگزاری آنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در اولین همایش ملی حکمرانی تعلیم و تربیت به چالش‌های اساسی در حکمرانی نظام آموزشی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای صحیح اسناد بالادستی و ایجاد هماهنگی بین نهادهای مختلف، از جمله خانواده‌ها، مدارس و مؤسسات آموزشی، پیش‌شرط دستیابی به حکمرانی مطلوب است.

کاظمی در این همایش گفت: حکمرانی یکی از چالش‌های اصلی آموزش و پرورش است. اگر حکمرانی را به معنای اجرای اسناد بالادستی بدانیم، باید بپذیریم که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که خودمان نیز از آن ناراضی هستیم.

وی افزود: اگر جوهره حکمرانی خوب را رضایتمندی ذی‌نفعان بدانیم، باید بگویم در حال حاضر در ارتباط با خانواده‌ها که از محصول آموزشی ما ناراضی هستند، با چالش‌هایی مواجه‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نیاز به تغییر در نظام حکمرانی تعلیم و تربیت، گفت: برای دستیابی به حکمرانی خوب، باید همه ذی‌نفعان در اجرای آن مشارکت کنند. نظام تعلیم و تربیت امروز با مشکلات جدی روبه‌روست.

کاظمی اضافه کرد: از یک سو، هماهنگی و هم‌افزایی بین خانواده‌ها، قبل از دبستان، مدارس و سایر نهادهای آموزشی وجود ندارد و از سوی دیگر، با شکاف‌های عمیقی، به‌ویژه در حوزه فناوری، مواجه هستیم.

کاظمی در ادامه افزود: از نظر قانونی مشکلی در نظام آموزشی کشور وجود ندارد، اما اجرا و پیاده‌سازی این قوانین به درستی صورت نمی‌گیرد. ما قوانین و اسناد بالادستی خوبی داریم، اما الزامات اجرایی آن‌ها نادیده گرفته می‌شود. به همین دلیل، حکمرانی مطلوب محقق نمی‌شود.

وی همچنین بر اهمیت تقسیم کار ملی در نظام آموزشی تأکید کرد و گفت: یکی از راهبردهای اساسی در سند تحول آموزش و پرورش، تقسیم کار ملی است که تاکنون به درستی اجرا نشده است. این موضوع موجب کوچک‌انگاری و عدم پیشرفت در تعلیم و تربیت کشور می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش به کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فعلی اشاره کرد و افزود: برای دستیابی به حکمرانی خوب، باید همه مؤلفه‌ها در کنار هم قرار گیرند.

کاظمی در بخشی از سخنان خود بر لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد و گفت: برای اصلاح نظام آموزشی، ضروری است که دانشگاه فرهنگیان به عنوان محور تربیت معلمان تقویت شود تا معلمان ما در مسیر تحول آموزش کشور قرار گیرند.

وی همچنین به مشکلات ساختاری در نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه درسی مدرسه‌ای امروز دچار مشکلاتی است، از ناهماهنگی در انتخاب معلم تا حجم و زمان غیرمناسب در دروس. برای تغییر در این زمینه، باید برنامه درسی با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و نیروی انسانی مناسب اصلاح شود.

وزیر آموزش و پرورش در نهایت به تکثر و تنوع مدارس و مؤسسات آموزشی غیر دولتی اشاره کرد و افزود: امروز در کشور با تنوعی در زیست تعلیم و تربیت مواجهیم که موجب تضعیف آموزش دولتی شده است.

وی عنوان کرد: مؤسسات و مدارس مختلف که خود را مستقل از آموزش و پرورش می‌دانند، نه تنها با نظام رسمی آموزشی همپوشانی ندارند، بلکه مداخلات آن‌ها باعث پیچیدگی‌های بیشتری شده است.

کاظمی با تأکید بر اینکه برای رسیدن به حکمرانی مطلوب در آموزش و پرورش باید یک ساختار منسجم و پیوسته از ابتدا تا انتهای نظام آموزشی ایجاد شود، گفت: تمرکز بر دانشگاه فرهنگیان و اصلاح ساختارهای درسی و مدیریتی از جمله گام‌های ضروری برای تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آموزش و پرورش
ارسال نظر