تاثیر عوامل فردی و سازمانی بر خلاقیت مدیران مدارس
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، دنیای جدید نیازمند سازمانهای جدید است و سازمانهای جدید نیازمند رهبران جدیدهستند. رهبرانی که علاوه بر منطق عقلایی و آموزههای کلاسیک سازمانهای عصر مدرنیته، مجهز به ابزار تفکر جدید بر پایه درک ارزشها و احساسات بوده و معتقد به دخالت عوامل مختلف در تصمیمگیری هستند و تنوع و خلاقیت در زیردستان باید توسط رهبران سازمانها پرورش یابد.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «بررسی تاثير عوامل فردی و سازمانی بر خلاقيت مديران مدارس متوسطه شهرستان اردبيل» به این موضوع پرداختهاند که هماهنگی و سازگاری سازمانها با محیط پیچیده و متغیر اطراف خود امری حیاتی است؛ لذا ضروری است این تغییر و تحول سازمانی از طریق خلاقیت به دست آید.
{$sepehr_key_3999}
سازمانها برای موفقیت پایدار خود، یعنی موفقیت در حال و آینده، بایستی به طور جدی تلاش نموده و عملکرد بهینه مستمر و تحول دگرگونی را که از طریق خلاقیت به دست میآید، سرلوحه کار خویش قرار دهند.
* غنیسازی خلاقیت افراد از طریق داشتن فرهنگ
داشتن استعداد ذاتی و خلاقیت افراد، پایه و اساس مهمی برای داشتن جامعه خلاق میباشد
در این پژوهش آمده است که داشتن استعداد ذاتی و خلاقیت افراد، پایه و اساس مهمی برای داشتن جامعه خلاق میباشد. غنی سازی خلاقیت افراد از طریق داشتن فرهنگ و سنت تغییر پذیر و متحول، تاسیس موسسات آموزشی به منظور افزایش سرمایههای منابع انسانی و پربار نمودن کیفیت آن و توجه به ارزشهای جامعه که به پیشرفت و ابتکار نیروی انسانی منتهی میشود، میسر خواهد شد.
این پژوهش مطرح میکند که اکثر سازمانها در تلاش هستند تا کارکنان جدیدی را استخدام نمایند که توانایی منطبق شدن با تغییرات پیش بینی نشده و تعامل موثر با افراد گوناگون را داشته باشند.
نکته قابل ذکر در این پژوهش این است که پیشرفتهای اخیر باعث شده است تا رهبران سازمانها به جای جذب افراد با چنین خصوصیات به ترویج و افزایش خودمحوری و خلاقیت در کارمندان خود بپردازند و میزان ناتوانی و ضعف در کارکنان خود را حذف نمایند و به پرورش ویژگیهای مطلوب شغلی کارکنان توجه مینمایند.
* خلاقیت و آموزش و پرورش
در این پژوهش آمده است که خلاقیت و نوآوری از مهمترین اهداف آموزش و پرورش و جزو مهمترین رسالتهای سازمانهای آموزشی میباشد. در توسعه و تقویت خلاقیت در سازمانهای آموزشی، بیش از همه عامل مدیریت خلاق و نوآور، موثر و اثرگذار است.
{$sepehr_key_3996}
در ادامه این پژوهش نشان میدهد نگرش و اعتقاد مدیران آموزشی به خلاقیت و نوجویی در خود و سازمان میتواند محیط آموزشی را به کانون تغییرات و نوآوری مبدل سازد. بنابراین اگر مدیران مدارس در کنار مهارتهای مدیریتی از دانش و مهارت خلاقیت و نوآوری نیز برخوردار باشند، زمینههای ایجاد و رشد خلاقیت در آموزشگاه فراهم میآید.
* تاثیر خلاقیت در رشد سازمان
یکی از مهمترین نیروهایی که میتواند آموزش و پرورش را قدرتمند و قوی سازد، وجود مدیرانی اندیشمند و خلاق میباشد
این پژوهش مطرح میکند که خلاقیت و نوآوری سازمانی موجب رشد، توسعه و بالندگی شده و قابلیتها، امکانات و فرصتهای جدیدی را برای فعالیتها و برنامههای سازمانی فراهم مینماید. پیامدهای مثبت و سازنده خلاقیت و نوآوری موجب افزایش انعطاف پذیری، ارتقاء سطح تواناییها و قابلیتهای یادگیری سازمان میشود.
نتایج این پژوهش نشان داد که در معمولا بهترین فرهنگهای موجود همیشه خلاقیت را تشویق مینمایند و وجود ابتکار و نوآوری در دنیای متلاطم امروز برای هر سازمانی ضروری به نظر میرسد و سازمانها نمیتوانند مثل گذشته صرفاً نقش مکانیکی ایفا کنند، روند رو به رشد فناوری و رقابت فشرده در صنایع و سازمانهای مختلف ضرورت ابتکار و نوآوری را اجتناب ناپذیر کرده است.
{$sepehr_key_3997}
به گفته این پژوهش در جهانی که به سرعت در حال تغییر و تحول است ایستایی و عدم نوآوری چیزی جز شکست را برای سازمان به همراه نخواهد آورد؛ لذا خلاقیت برای هر سازمانی لازم است و سازمانها باید در این زمینه بسترهای لازم را به وجود آورند؛ و نظام تعلیم و تربیت رکن و پایه هرگونه تحول در جامعه انسانی است و توسعه در همه ابعاد زندگی وابسته به این نظام میباشد.
{$sepehr_key_3998}
در پایان این پژوهش به عنوان جمعبندی آمده است که هرگونه غفلت و سهل انگاری در مورد این نظام جبران ناپذیر است و یکی از مهمترین نیروهایی که میتواند آموزش و پرورش را قدرتمند و قوی سازد، وجود مدیرانی اندیشمند و خلاق میباشد. نقش مدیر و اعمال مدیریت او اهمیت اساسی دارد، زیرا به طور مستقیم میتواند با استفاده از سبک رهبری خویش زمینه ایجاد سازمانهایی خلاق را فراهم نماید.
این پژوهش به کوشش سیاوش پورطهماسبی، آذر تاجور و سید محمد سید کلان (مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیلهسوار) انجام شده است.
انتهای پیام/