صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۵ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳
حقایق نجومی ۵۸؛

خورشید ۱.۳ میلیون زمین را در خود جای می‌دهد!

خورشید در مقایسه با سیارات منظومه شمسی بسیار بزرگ محسوب می‌شود و به ۱.۳ میلیون زمین برای پر کردن آن نیاز است!
کد خبر : 938040

به گزارش خبرگزاری آنا، خورشید تنها ستاره منظومه شمسی یک جرم نجومی غول‌پیکر متشکل از گاز داغ (بیش از همه هیدروژن و هلیوم) است. دمای سطح آن حدود 5500 درجه سانتیگراد است و حرارت آن نور و گرما را برای سیاره‌مان فراهم می‌کند. زندگی روی زمین بدون وجود خورشید ممکن نخواهد بود.  

وقتی در طول روز به آسمان نگاه می‌کنید، ممکن است خورشید اگرچه بسیار درخشان است اما کوچک به نظر برسد. با این حال به یاد داشته باشید، این جرم نجومی واقعاً از ما دور است و حدود 150 میلیون کیلومتر فاصله دارد. عرض خورشید 109 برابر بیشتر زمین است و اگر می‌توانستید مستقیماً در عرض خورشید سفر کنید می‌بایست 12 هزار کیلومتر را بپیمایید. خورشید قطری در حدود 1.4 میلیون کیلومتر  دارد. در مقابل قطر زمین تقریباً 12742 کیلومتر است.

{$sepehr_key_2967}

جرم خورشید 10^24  × 1988500 کیلوگرم و جرم زمین 10^24 × 5.9724 کیلوگرم است، بنابراین جرم خورشید برابر با 333000 جرم زمین است. از نظر ابعاد خورشید حجمی معادل  km^3 10^12 ×1,412,000 دارد و حجم زمین  km^3  10^12 × 1.083 است. بنابراین 1.3 میلیون کره به اندازه زمین می‌تواند خورشید را پر کند.

خورشید یکی از میلیاردها ستاره کهکشان ماست و به عنوان ستاره ای با اندازه متوسط ​​طبقه بندی می‌شود. با وجود اینکه ستارگان بسیار بزرگتری نسبت به خورشید وجود دارد، این ستاره همچنان در مقایسه با زمین و سیارات دیگر پرجرم محسوب می‌شود.

در داخل خورشید همجوشی هسته ای رخ می‌دهد. این فرآیند اتم‌های هیدروژن را برای تولید هلیوم ترکیب می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، مقدار زیادی انرژی آزاد می‌شود. این انرژی در فضا حرکت می‌کند و به عنوان نور خورشید به ما می‌رسد. حدود هشت دقیقه طول می‌کشد تا نور خورشید به زمین برسد.

خورشید همچنین نقش مهمی در منظومه شمسی دارد و تمام سیارات، قمرها و سیارک‌ها را با گرانش قدرتمند خود در مدارش نگه می‌دارد. بدون خورشید، سیارات در به فضا پراکنده خواهند شد.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر