صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری مطرح شد؛

تاکید بر آموزش در جشنواره تئاتر کودک/ کمک هزینه گروه‌های نمایشی ۳۵ درصد افزایش یافت

نشست خبری بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان – همدان با تشریح برنامه‌ها برگزار شد.
کد خبر : 937827

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نشست خبری بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان – همدان با حضور مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همدان، سید مسعود حسینی شهردار همدان، حمید نیلی مدیرکل هنر‌های نمایشی و امیر مشهدی عباس دبیر جشنواره تئاتر کودک صبح امروز یکشنبه ششم آبان ماه در تالار هنر تهران برگزار شد.

در ابتدا حمید نیلی گفت: شهادت چهار فرزند دلاور ارتش جمهوری اسلامی ایران را تبریک و تسلیت می‌گوییم و برای همه شهدا صلوات بفرستیم. تئاتر کودک ابزاری برای آموزش و پرورش است تا مهارت‌ها را به کودک و نوجوان نهادینه کند. اوایلی که بنده فعالیتم را شروع کردم باید دبیر جشنواره‌ها را مشخص می‌کردیم، آن دوره که رئیس جمهور هم شهید شد ما هم تلاش‌مان را کردیم تا متوقف نشویم الان هم خوشحالم در خدمت آقای مشهدی عباس هستیم.

وی با اشاره به اهمیت آموزش در این جشنواره گفت: کودک و نوجوان از آن دست حوزه‌هایی است که امیدآفرینی را ترویج می‌دهد بنابراین این جشنواره عناصری را در نظر گرفت که به تولیدات به‌روز و مناسبی برسد. نکته دیگر حضور شهرداری برای جذاب و بهتر برگزار شدن جشنواره بود و لازم می‌دانم از شهردار همدان در این رابطه تشکر کنم که کمک حال ما بودند.

پایتخت گردشگری و تاریخ و تمدن همدان است و رهبری هم درباره همدان گفتند که اینجا مرکز علم، دین، جهاد و هنر است.

سپس سید مسعود حسینی در صحبت‌هایی گفت: همدان به نمادهایش شناخته می‌شود از ابوعلی سینا تا باباطاهر، شهید همدانی، احمدی روشن و عین القضات و…ثبت جهانی هگمتانه هم اتفاقی بود که سال‌ها ما دنبالش بودیم، پایتخت گردشگری و تاریخ و تمدن همدان است و رهبری هم درباره همدان گفتند که اینجا مرکز علم، دین، جهاد و هنر است. خوشحالیم که امروز این جشنواره را در همدان برای کودکان این سرزمین خواهیم داشت ما باید دنبال جهانی عاری از جنگ باشیم، چون همین الان در غزه کودکان دنبال آرامش هستند.

وی در ادامه افزود: ما برای تمامی برنامه‌ها در خدمت دوستان هستیم و انشاالله در حوزه نمایش بدرخشیم. دبیرخانه دائمی در مجتمع فرهنگی عین القضات افتتاح شد و ما آماده هستیم و امیدواریم که خروجی و نتیجه نهایی این برنامه به کام مردم ایران شیرین بیاید.

سپس مسعود ویژه نیز در صحبت‌هایی گفت: همدان یکی از خاستگاه‌های هنری مخصوصاً نمایش است و این مستند براساس تمدن ایران است. در دهه‌های اخیر هنرمندانی در عرصه نمایش در همدان شروع به‌کار کردند و همین‌ها باعث شد در دهه هفتاد اولین دوره تئاتر کودک با عنوان «امید» در همدان آغاز به فعالیت کند و امروز هم به بیست‌ونهمین دوره رسیدیم.

وی در ادامه یادآور شد: در همدان و چند شهر اطراف قرار است اجرا داشته باشیم، دو خودرو سیار هم در مناطق محروم و حاشیه شهر و روستا‌ها فعال خواهند بود. برخی برنامه‌ها به‌صورت زنده از شبکه‌های پویا و امید در سطح کشور پخش می‌شود.

در پایان امیر مشهدی عباس دبیر سه دوره متوالی جشنواره نیز گفت: جشنواره برگزار کردن چالش‌های زیادی دارد، بخشی از کار جذب بودجه و تدارکات گروه‌ها و تامین مالی، مدیریت و هم افزایی نهاد‌ها است. امیدوارم بعد پایان جشنواره انرژی خوب گروه‌ها و بچه‌ها خستگی را از تن ما به‌در کند.

شعار جشنواره ما امسال تئاتر «گفت‌وگوی بدون مرز» است



وی با عرض تسلیت شهدای عزیز گفت: شعار جشنواره ما امسال تئاتر «گفت‌وگوی بدون مرز» است، شاید اگر این گفتمان شکل می‌گرفت، جنگ و ناارامی در دنیا رخ نمی‌داد.

مشهدی عباس در بخش پرسش و پاسخ عنوان کرد: جشنواره یک رویداد و جریان است که متوقف نمی‌شود به ما قول دادند که گروه‌های برگزیده اجرای عمومی داشته باشند، حتی یک سالن جدید هم به شهر همدان اضافه شده است، نگاه استمرار کار در همدان است.

وی در ادامه گفت: طبق آمار در بخش خردسال دو گروه از تهران و دو گروه همدان و چند گروه از شهر‌های دیگر هستند. در بخش نوجوان هشت گروه به رقابت می‌پردازند و یک گروه از تهران هستند، در بخش خیابانی هم هفت شرکت کننده حضور دارند که یکی از تهران است. سه گروه نمایش ایرانی هستند که به خیابانی‌ها اضافه می‌شوند. همچنین دوازده نقال در مسابقه هستند که همگی از شهرستان‌ها آمدند، این آثار را در هفت سالن اجرا می‌کنیم. شش گروه از کشورهای ازبکستان، ارمنستان، عراق، ترکیه، روسیه و برزیل نیز در این جشنواره خواهند داشت.

مشهدی عباس اظهار کرد: امسال بیش از ۳۵ درصد افزایش کمک هزینه داشتیم. میانگین حمایت ۴۵ میلیون تومان و امروز ۵۵ میلیون تومان داریم. جوایز هم تقریبا نسبت به سال قبل سی درصد افزایش داشت و به تعداد جوایز هم اضافه شده است. من خیلی تمایل داشتم جشنواره غیر رقابتی بود ولی شرایط برای آن مهیا نشد.

حسینی نیز در این بخش و در پاسخ به خبرنگاران عنوان کرد: تلاش داریم جشنواره دائمی در همدان باقی بماند و همه شرایط را فراهم می‌کنیم.

تلاش داریم جشنواره دائمی در همدان باقی بماند و همه شرایط را فراهم می‌کنیم.

نیلی هم گفت: جشنواره برای کودک و نوجوان است، ارتباط با آموزش و پرورش در  دو بخش کلان و خرد مطرح است و ما دنبال برقراری ارتباط با سیستم آموزش و پرورش و ورود مباحث به کتاب‌ها و کلاس‌های درسی هستیم. تئاتر می‌تواند خیلی مشکلات حتی در عرصه اموزش را حل کند.

وی افزود: دانش آموزان می‌توانند صبح‌ها از اجراهای جشنواره بهره‌مند شوند و ما کمیته کودک و آموزش هم در این رویداد داریم. در تهران هم بیش از پنجاه سالن فعال به اسم کانون داریم که در اختیار آموزش و پرورش است اما برای هر کاری سالن‌ها را اجاره می‌دهد جز برای دانش آموزان، این سالن‌ها را اگر به گروه‌های تئاتر بدهند ارتباطات خوبی شکل می‌گیرد، ما بیش از هفتاد گروه نمایشی فعال در تهران داریم که در این سالن‌ها می‌توانند فعال شوند.

مشهدی عباس نیز در انتهای این مباحث عنوان کرد: گران شدن بلیت‌ها و کنسلی پروازها برای ما چالش‌هایی برای گروه‌های خارجی ایجاد کرد، اما به‌هرحال در بخش بین‌الملل خیلی تلاش کردیم و با کمک شهرداری و خانم وکیلی مشکلات رفع شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر