صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

«همچنان طوفان»؛ نمایشگاهی با دستاورد‌های محتوایی، تکنیکی و آموزشی برای هنرمندان

صابر شیخ رضایی کیوریتور نمایشگاه «همچنان طوفان» گفت: این نمایشگاه دربرگیرنده موضوعاتی متنوع از هنرمندان ایران و جهان است که حتی برخی سرفصل‌ها از نظر هنرمندان نکته‌سنج ایرانی نیز مغفول مانده است.
کد خبر : 936915

صابر شیخ رضایی کیوریتور(نمایشگاه گردان) نمایشگاه «همچنان طوفان» که قرار است از امروز دوشنبه ۳۰ مهرماه در گالری خانه در حوزه هنری افتتاح شود،  در گفت‌وگو با آنا درباره ایده برگزاری نمایشگاه گفت: اوایل مهرماه جاری مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری نمایشگاه «چه سرسبز بود دره من» از آثار سیدعلی میرفتاح به مناسبت هفته دفاع‌مقدس برگزار کرد که در میان آثار نمایشگاه گریز‌هایی به مسأله فلسطین و کودکان غزه هم دیده می‌شد.

وی در ادامه افزود: در پی طرح موضوع مسئول مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری مبنی بر برگزاری نمایشگاهی در سالگرد عملیات «طوفان الاقصی» با بیش از صد اثر پوستر از خودم که درباره فلسطین و مقاومت در سال‌های گذشته طراحی کرده بودم، با این نگاه بنده که دوست داشتم نمایشگاه گسترش یابد و دایره وسیعی از هنرمندان را در نمایشگاه داشته باشیم موافقت شد و این شروع ایده طراحی و برنامه‌ریزی و برگزاری نمایشگاه «همچنان طوفان» شد.

شیخ رضایی در ادامه به روند برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: فرآیند جمع‌آوری آثار نمایشگاه در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ روزه شکل گرفت و برای برگزاری نمایشگاه «همچنان طوفان» در سالگرد طوفان الاقصی با محدودیت زمانی در انتخاب آثار برای چنین سطح کیفی نمایشگاهی مواجه شدیم که همین پروسه کار را بسیار دشوار کرد. البته من سعی کردم از هنرمندان فعال و افرادی که آثار شاخصی تولید کرده‌اند شخصی از قلم نیفتد ولی زمان بسیار محدود و شرایط عمومی این روز‌های کشور و منطقه و دنیا هم بر روند دریافت آثار بی‌تاثیر نبودند.

وی یادآور شد: در نظر داشتم این نمایشگاه دستاورد محتوایی و فنی و تکنیکی و آموزشی برای هنرمندان و حتی مدیران فرهنگی-هنری داخلی به دنبال داشته باشد تا ببینند فضای تولیدات هنرمندان دنیا به چه سمتی به لحاظ فرم و کارکرد رسانه‌ای می‌رود و فاصله‌ها و جهت‌گیری‌ها و تشخیص مخاطبین مورد بازبینی واقع شود.

در نظر داشتم این نمایشگاه دستاورد محتوایی و فنی و تکنیکی و آموزشی برای هنرمندان و حتی مدیران فرهنگی-هنری داخلی به دنبال داشته باشد

کیوریتور نمایشگاه «همچنان طوفان» درباره نحوه جمع‌آوری آثار تشریح کرد: به واسطه ارتباطاتی که با هنرمندان بین‌المللی داشتم و آشنایی و مراوداتی که با هنرمندان ایرانی طی سالیان گذشته شکل گرفته بود، به ذهنم رسید که خوب است در شرایطی که رسانه‌های دنیا با انواع ساز و کار‌های تبلیغاتی، اتفاقات غزه را بایکوت و تحریم خبری کرده‌اند و حتی جنایات رژیم اشغالگر را عادی‌سازی می‌کنند، با تمرکز بر عمده وقایعی که به سرعت یکی پس از دیگری در یک سال پس از طوفان الأقصی رخ داد، به شکلی نقطه‌گذاری کنم و با ایجاد تأمل، روایت هنرمندان را شاهد باشیم.

وی اظهار کرد: در نمایشگاه «همچنان طوفان» ۳۲۱ اثر از ۸۰ هنرمند به نمایش درآمده که سهم ایران ۳۳ هنرمند منتخب است. ما کنار پراکندگی جغرافیایی و عقیدتی و سیاسی هنرمندان این نمایشگاه، اشتراک‌های عاطفی و انسانی در موضوعات را شاهدیم از جمله محکومیت حملات وحشیانه رژیم اشغالگر قدس به مدارس و مساجد و بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها و چادر‌های آوارگان تا ترور رهبران مقاومت در فلسطین و لبنان و سوریه و ایران.

شیخ رضایی درباره نحوه گزینش و نمایش آثار گفت: فعلا تعامل با هنرمندان خارجی برای برگزاری یک نمایشگاه بوده است، اگر موانع برطرف شود احتمال برگزاری این نمایشگاه در سایر استان‌ها نیز وجود دارد. مبنای انتخاب آثار هم بکر بودن زاویه دید هنرمند به موضوعات بود به طوریکه مضامین متنوعی از نظر هنرمندان ایرانی کاملا مغفول مانده که «همچنان طوفان» را به نمایشگاهی آسیب‌شناسانه و آموزشی تبدیل می‌کند و بازدیدکنندگان با ورود به نمایشگاه متوجه این تفاوت نگاه و رویکرد‌ها خواهند شد.

وی افزود: ما در آثار هنرمندان ایرانی با موضوعات مورد بحث و حتی به شکلی آثار واکنش سریع در برابر وقایع، شکل آشفته‌ای از شتاب‌زدگی و تکرار مکررات فرمی و عدم ارائه طرح و قالب متناسب با وقایع را در شیوه‌های اجرایی و برخورد‌های کلیشه‌ای در آثار شاهد هستیم که همین باعث شده تا آثار درخور توجه و هنرمندانه به نسبت تعداد کثیر هنرمندان فعال شکل نگیرد و سال گذشته نیز توجه خاص و غلبه راهکار‌های فست فودی عصر دیجیتال، مثل هوش مصنوعی سبب شد هنرمندان به سمت آثاری نروند که عیار بیانی ویژه‌تری داشته باشد و هوش مصنوعی با انبوه ظرفیت‌های آن، تبدیل به پاشنه آشیل هنرمندان ایرانی شد! البته آثار منتخب ایرانی در نمایشگاه مرزبندی مشخص با مصادیق منفی مذکور دارند.

کیوریتور نمایشگاه «همچنان طوفان» تاکید کرد: شکل پرداخت موضوعات از سمت هنرمندان ایرانی تفاوت‌های عمده‌ای با هنرمندان دنیا و مخصوصاً جهان عرب (از غرب آسیا تا شمال آفریقا) دارد و به همین دلیل سهم هنرمندان خارجی در این نمایشگاه، هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت تقریبا بالاتر از هنرمندان ایرانی است. به عبارتی دیگر کم بودن تعداد هنرمندان ایرانی و آثارشان، از زاویه عدم کیفیت بصری آثار و نداشتن روحیات و شاخصه‌های جذابیت و دیزاین و هنر وسیع تصویرگری در آنهاست. در وجه دیگری هم در یکسال گذشته، بخش عمده‌ای از هنرمندان ایرانی مورد تهاجم و آسیب رسانه‌های معاند فارسی زبان بودند و در سرگشتگی دروغ‌های این رسانه‌ها، نتوانستند جهت درست وجدانی و جایگاه تاریخی خود را در قبال موضوع مظلومیت فلسطین، پیدا کنند و هنرمندان همراه با این موضوع هم معمولا در سطح اخبار ماندند و موفق به ارائه‌های تحلیلی و عاطفی ویژه نشدند.

شیخ رضایی با بیان اینکه در این نمایشگاه آثار ۴۷ هنرمند خارجی به نمایش در می‌آید، بیان کرد: «همچنان طوفان» میزبان آثار هنرمندانی از فلسطین، استرالیا، کانادا، کلمبیا، مصر، اسپانیا، آلمان، ایالات متحده آمریکا، لبنان، اندونزی، عراق، ایتالیا، اردن، کویت، لیبی، مالزی، هلند، نروژ، عمان، پاکستان، پرتغال، انگلستان، اروگوئه است.

وی درباره عنوان نمایشگاه نیز تشریح کرد: «همچنان طوفان» از این زاویه انتخاب شد که بگوییم طوفان الاقصی که با یک رویکرد دفاعی، نظامی شروع شد، (که امیدواریم به پایان یافتن تجاوزات و تهاجمات به غزه و آزادی فلسطین و قدس شریف از چنگال استعمارگران و رژیم خبیث منجر شود) توسط هنرمندان به زبان هنر و در حیطه جنگ نرم و وجدانیات پیش می‌رود و اینکه خواستم با این عنوان بگویم که انرژی و حرارت روز عملیات طوفان الاقصی همچنان ادامه دارد و این خون در رگ‌های آزادگان دنیا نیز به جوشش درآمده و این تکاپو هنوز ساکن نشده و هنرمندان آزاده دنیا برای حفظ کرامت و شرافت انسانی به جمع مظلومان و مجاهدان پیوسته‌اند و این طوفان همچنان ادامه دارد.

گفتنی است، نمایشگاه «همچنان طوفان» دوشنبه ۳۰ مهرماه ساعت ۱۶ در گالری خانه حوزه هنری افتتاح می‌شود و تا یک ماه میزبان بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر