صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در دانشگاه سوره رقم خورد؛

تشریح رویدادهای جنبی همایش سواد فضای مجازی/ پورابوالقاسم: در برخورد با فناوری غرب مثل کره‌جنوبی نباشیم

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در پیش‌نشست ششمین همایش سواد فضای مجازی، برنامه‌های جنبی این همایش را تشریح کرد.
کد خبر : 936901

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا ، صبح امروز دوشنبه سی مهر ۱۴۰۳، دانشگاه سوره میزبان پیش‌نشست ششمین همایش سواد فضای مجازی بود.

سعید پور ابوالقاسم، رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در ابتدای این نشست با اشاره به جایگاه هوش مصنوعی گفت: اتفاقات جدید در حوزه تکنولوژی در فرهنگ ما هم تاثیر گذاشته و ما باید بدانیم چگونه خط مشی و هویت فرهنگی خود را در این حوزه حفظ و پررنگ کنیم. کارهای زیادی می‌توان انجام داد تا فرهنگ را با فناوری بیامیزیم. یک رویکرد اساسی در این حوزه این است که مردمی سازی و عدالت فرهنگی در حوزه فناوری خیلی مهم است و باید بتوانیم کلیت جامعه را داشته باشیم، ما می‌توانیم فقر فرهنگی را کم کنیم و به مرور برطرف کنیم.

وی افزود: برخی فرهنگ‌های فناورانه مربوط به فرهنگ غرب است و اگر نتوانیم جلوی آنها را بگیریم و برای چالش‌هایش پاسخی نداشته باشیم به مشکل می‌خوریم. همانطور که فرهنگ امروز کره جنوبی کاملا دچار تغییراتی شده است و ما نباید در این مسیر قرار بگیریم.

پورابوالقاسم اضافه کرد: ما برای مردمی سازی و عدالت فرهنگی از همه ظرفیت‌های قانونگذاری، تسهیلگری، نوسازی و آگاهی بخشی برای جریان سازی استفاده کردیم. اتفاقات مهمی هم رقم خورد، شبکه سازی به کمک فعالان فرهنگی، راه‌اندازی اتحادیه‌های مختلف برای تولید محتوای غنی و گسترش ادبیات درست برای کسب و کارهای فضای مجازی از این جمله اتفاقات بود. بسیاری از افراد برای کسب درامد به سراغ کارهای غیر فرهنگی رفته‌اند و ما باید این رویه را تغییر دهیم. فصلنامه ای تخصصی در حوزه سواد مجازی هم راه‌اندازی شد. نشست فعالان هم تمام شد و تلاش کردیم فعالان را شناسایی کنیم. ما ۷هزار فعال رسانه‌ای داریم که می‌توانند این فضا را راهبری کنند.

وی اضافه کرد: همایش سواد مجازی که امسال ششمین دوره آن برگزار می‌شود هم بسیار حائز اهمیت است. که در حاشیه آن چند رویداد مهم هم شکل گرفت. مثل رویداد کارتون و کاریکاتور چون معتقدیم یک کار کوتاه فرهنگی می‌تواند جریان‌ساز باشد. در این رویداد اثار خوبی آمد که به زودی منتشر می‌شود.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازیعنوان کرد: از طرف دیگر نسل آلفا و امروزی ما از شعر و ادب فارسی فاصله گرفته و ما چند رویداد برای این حوزه در نظر گرفتیم. مثل رویداد فردوسی که اختتامیه ان در پایان آذر ماه است. در این رویداد در حوزه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در رشته هایی مثل نقالی، نویسندگی و تولید محتوا شاهد رقابت خواهیم بود.آثار خیلی خوبی هم به دبیرخانه رسیده که برخی واقعاً قوی هستند. یکی از مهمترین اتفاقات این است که ان اثار به خوبی منتشر شود.

وی در پایان گفت: ما تلاش کردیم در این عصر فناوری‌ها حرکت را متوقف نکنیم و اهمیت حوزه فناوری را یادآوری کنیم تا بتوانیم از ان استفاده مفید کنیم.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر