صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۲۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳
دنیای مجلات علمی؛

هفته سوم اکتبر/ از «شهاب‌سنگ‌های باستانی روی زمین» تا «سبقت چین از آمریکا در انتشار مقالات علمی سازنده»

در این سلسله گزارش مهم‌ترین مجلات علمی روز جهان را مرور خواهیم کرد.
کد خبر : 936683

به گزارش خبرگزاری آنا، مجلات علمی عامه‌فهم برای ارتباط جامعه علمی با مردم عادی بسیار اهمیت دارند. این مجلات می‌توانند پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی را به زبانی قابل فهم برای مخاطبان عرضه کنند. از آنجایی که این نشریات به‌سرعت (در فواصل حداکثر ماهانه) به‌روزرسانی می‌شوند، جریانات و پارادایم‌های جدید علمی را در دسترس عموم قرار می‌دهند. در این سلسله گزارش‌ها، مروری بر پرونده‌های جلد مجلات اصلی ترویج علم جهان خواهیم داشت.

 {$sepehr_key_2736}

نیچر

سنگ‌های چند صد میلیون ساله فضایی روی زمین

شهاب‌سنگ‌ها شبیه نمونه‌های آزمایشگاهی هستند که از اعماق فضا روی زمین می‌افتند و سوژه مناسبی برای اکتشاف و بررسی کیهان هستند. تصویر جلد مجله نیچر نمای داخل یک شهاب سنگ را نشان می‌دهد که سال ۲۰۰۵ از مناطق یخ‌زده در قطب جنوب به دست آمده است. محققان با بررسی این شهابسنگ و اجزای تشکیل دهنده‌اش آن را متعلق به دو دسته کندریت‌های H و L می‌دانند. دسته‌هایی که احتمالا از سه خانواده جوان سیارک‌ها باشند و نتیجه برخوردهایی هستند که میلیون‌ها یا ده‌ها میلیون سال پیش رخ داده‌اند.

مطالعات محققان هم‌چنین نشان می‌دهد زمین در حدود ۴۶۶ میلیون سال قبل مورد اصابت شهاب سنگ‌های کندریت L قرار گرفته است که احتمالا می‌تواند از شکسته شدن سیارکی بزرگ در ناحیه کمربند سیارکی منظومه شمسی نشئت گرفته باشد. برای بررسی این شهاب‌سنگ‌ها و شناسایی ترکیباتشان از طیف‌سنجی استفاده می‌شود و اطلاعات شگفت‌انگیز آن در این شماره از مجله نیچر آمده است.

ساینس

سبقت چین از آمریکا در مقالات علمی اثرگذار و اهمیت علم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  

هم‌زمان با نزدیک شدن به انتخابات امریکا دموکرات‌ها و جمهوری‌خواه‌ها نسبت به علم رویکردهای متفاوتی در پیش گرفته‌اند. دونالد ترامپ مثل سال‌های گذشته هم‌چنان واکنش‌های عجیبی نسبت به آزمایش‌ها و پژوهش‌های علمی دارد از سویی دیگر دموکرات‌ها درباره علم و تحقیقات علمی دقیق‌تر صحبت می‌کنند اما از سابقه ناامیدکننده خود در حمایت از وعده افزایش بودجه علم و فناوری امریکا طفره می‌روند. چهار سال پیش کووید-۱۹ مهم‌ترین موضوع بود که علم را به کانون بحث‌های انتخاباتی تبدیل می‌کرد اما اکنون اقتصاد موضوع اصلی این بحث‌هاست و یک بار دیگر علم تنها با سوژه‌هایی مثل تغییرات اقلیمی و موضوعات اجتماعی هم چون سقط جنین و کنترل اسلحه به میان می‌آید. این شماره مجله ساینس مواضع ترامپ و کامالا هریس را درباره علم بررسی می‌کند.

از دیگر موضوعات مهم در این زمینه توجه محققان به رشد تعداد مقالات مهم و سازنده در چین است که در حال پیشی گرفتن از مقالات امریکاست. به باور آنها علم چین در حال رشد و بسیار سازنده است. با این حال ترامپ و اطرافیانش نگاه ضدآسیایی دارند و این رفتارها احتمالا در نوع برخوردشان نسبت به رشد مقالات چین تاثیرگذار خواهد بود. به این ترتیب انتخابات ۲۰۲۴ به مجموعه‌ای از درگیری‌های پر مخاطره برای دانشمندان آمریکایی تبدیل شده است. چالش‌های زیادی در این مسیر مطرح است برای مثال این که چه کسی باید به تحقیقات امریکایی دسترسی داشته باشد و سازمان‌های فدرال چه طور باید به مناقشه‌های عمومی واکنش دهند، این موارد سوالات پیچیده و مهمی هستند که باید دید در ادامه چه‌طور به آنها پاسخ داده می‌شود.

نیوساینتیست

کدام نظریه فرآیندهای شناختی مغز را بهتر توضیح می‌دهد؟

علوم اعصاب رشته‌ای متفاوت برای یافتن حقایق اساسی در جهان است! مغز انسان‌ یک جسم است. با این حال کارهایی را انجام می‌دهند که به نظر می‌رسد تعداد محدودی از اجسام دیگر در جهان قادر به انجام آن باشد. آنها درک می‌کنند، عمل می‌کنند مقالات و مجلات را می‌خوانند و یاد می‌گیرند.

 اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی نظریه مغز یکپارچه به عنوان توضیحی برای فرآیندهای شناختی مانند ادراک و عمل آغاز شد. اکنون FEP  اصل انرژی آزاد به عنوان تعریفی تازه برای توضیح هوش مصنوعی که شکلی از کاری است که مغز انجام می‌دهد به کار می‌رود. کارل فریستون مبتکر این نظریه در کالج لندن اصل انرژی آزاد را به عنوان فیزیکی مطرح می‌کند که می‌تواند خودش را سازماندهی کند. در این شماره از مجله نیوساینتیست این موضوع مطرح شده است که FEP چه اطلاعاتی درباره مغز و جهان هستی به ما می‌دهد.

اصل انرژی آزاد (FEP) نظریه ای است که توضیح می‌دهد چگونه سیستم‌های زیستی از جمله مغز، عدم قطعیت را به حداقل می‌رساند و با کاهش انرژی آزاد تعادل را حفظ می‌کند. این نظریه در حال حاضر از جدیدترین موضوعات علوم اعصاب و مغز است که مورد تحلیل و بررسی دانشمندان قرار می‌گیرد.

.

انتهای پیام/

ارسال نظر