صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۳ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳
حقایق علمی ۵۵؛

مارمولک باسیلیسک روی آب می‌دود! +فیلم

تمام جانداران می‌توانند روی زمین بدوند اما مارمولک باسیلیسک توانایی فوق‌العاده‌ای برای دویدن روی آب دارد! این جانور از انگشتان بلند و حرکات سریع خود برای فرار از دست شکارچیان بهره می‌برد.
کد خبر : 936581

به گزارش خبرگزاری آنا، مارمولک‌ها حیوانات خزنده‌ای هستند که به خانواده سوسمارها تعلق دارند. این موجودات با تنوع رنگ و الگوهای جالب خود، می‌توانند از محیط‌های خشک بیابانی تا جنگل‌های انبوه زندگی کنند. برخی مارمولک‌ها قادر به تغییر رنگ برای انطباق با محیط یا ارتباط با هم‌نوعان خود هستند.

{$sepehr_key_2724}

برخی از حتی توانایی بازسازی اعضای بدن خود را دارند! همچنین آن‌ها به عنوان شکارچیان حشرات نقش مهمی در اکوسیستم ایفا می‌کنند و جلوی ازدیاد جمعیت برخی حشرات را می‌گیرند. جالب است بدانید در طبیعت بیش از شش هزار گونه مارمولک یافت می‌شود.

یکی از انواع این خزنده، مارمولکی به نام باسیلیسک (Basilisk Lizard) است. این جاندار یک توانایی باورنکردنی دارد و آن دویدن روی آب است! این مهارت منحصر به فرد به مارمولک باسیلیسک اجازه می‌دهد تا به سرعت از دست شکارچیانش فرار کند و جان سالم به در ببرد.

راز این جانور در نحوه حرکتش نهفته است. مارمولک باسیلیسک هنگام عبور روی آب  با استفاده از انگشتان بلند خود وزنش را روی سطح آب توزیع می‌کند و همین کافی است که از غرق شدنش جلوگیری شود. زمانی که باسیلیسک می‌دود، پاهای خود را به سرعت حرکت می‌دهد و روی سطح آب فشار ناگهانی و کمی وارد می‌آورد. در این میان کشش سطحی آب نیز در این زمینه مؤثر است. این تکنیک برای مارمولک به قدری کاربردی است که در زمان شتاب می‌تواند با سرعت 150 سانتی متر در ثانیه روی آب بدود!

توانایی قابل توجه مارمولک باسیلیسک نقش مهمی در بقایش دارد. باسیلیسک که در آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می‌کند، اغلب در مناطق نزدیک رودخانه‌ها و نهرها حضور دارد و هنگامی که توسط شکارچیانی مانند مار یا پرندگان شکاری تهدید می‌شود، روی آب فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد.

فیزیولوژی و رفتار منحصربه‌فرد مارمولک باسیلیسک، آن را به سوژه مورد علاقه دانشمندانی مبدل کرده که در زمینه بیومکانیک و دینامیک تحقیق می‌کنند. برای سال‌ها دانشمندان با دوربین‌های مختلف سعی می‌کردند که نحوه راه رفتن و علت غرق نشدن این مارمولک را کشف کنند. درک اینکه چگونه این مارمولک‌ها روی آب راه می‌رود دانش جالبی را راجع به دینامیک سیالات ارائه داد که می‌تواند در آینده الهام‌بخش نوآوری‌هایی در زمینه مهندسی و به خصوص رباتیک باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مارمولک علم پلاس
ارسال نظر