صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۴۲ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
در پنجمین نشست کمیته سیاستگذاری رویداد حقوق فضای مجازی تأکید شد؛

لزوم آموزش حقوق فضای مجازی به استادان و دانشجویان

پنجمین نشست کمیته سیاستگذاری نخستین رویداد حقوق فضای مجازی برگزار و بر ضرورت آموزش این حقوق به استادان و دانشجویان تأکید شد.
کد خبر : 936384

به گزارش خبرنگار آنا، پنجمین نشست کمیته سیاستگذاری نخستین رویداد حقوق فضای مجازی امروز چهارشنبه در پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی برگزار شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در این نشست با بیان اینکه امروز علاوه بر مسئله ترور فیزیکی افراد و شخصیت‌ها، متاسفانه مسئله ترور در فضای مجازی هم داریم بر ارائه راهکاری نوین برای حل این مسئله توسط جامعه نخبگانی کشور تأکید کرد و افزود: فضای مجازی مرز مشخصی ندارد و در لحظه خیل عظیمی از پیام‌ها در سراسر جهان منتشر می‌شود بزهکاری‌هایی در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و بررسی حقوق این مسائل نیز خیلی مشکل است.

{$sepehr_key_2694} 

 رحیم دبیری اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در کنار این مسئله، آموزش و مهارت را به دل دانشگاه می‌آورد. یکی از معبر‌هایی که می‌شود این مهارت را به دانشجویان آموخت همین حقوق فضای مجازی است. قانون تجارت الکترونیک، قانون فضای مجازی و قوانین مربوط به اقتصاد دیجیتال را اساتید ما باید بدانند تا بتوانند از داده‌ها و اطلاعات خود حفاظت کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید به سمت بهره‌وری علمی برویم خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از ابزار‌ها و علوم خودمان داشته باشیم که بحمدلله افراد متخصصی هم در این زمینه داریم. در این همایش در کنار مسائل ساختاری، سمپوزیومی برای دریافت مقالات هم داریم که حرکت خوبی است که می‌تواند دانشجویان و فرهیختگان را با حقوق فضای مجازی آشنا کند.

دبیر کمیته علمی رویداد حقوق فضای مجازی هم در این نشست مسئله فضای مجازی را موضوع جدیدی دانست که رهبری هم بر قانونمندکردن آن همواره تأکید دارند. 

عباس شیخ الاسلامی اظهار کرد: تروریسم دولتی در دنیا در حال شکل‌گیری است. جنگ نرم همین جنگ فضای مجازی و نرم‌افزاری است چه بعد محتوایی و چه بعد سخت‌افزاری و اگر دانشگاهیان نتوانند به راهکاری در این زمینه برسند طبعاً کشورمان لطمه پذیرتر می‌شود.

وی افزود: وظیفه ما دانشگاهیان حرکت علمی متناسب با روز است. امروزه هوش مصنوعی برای تحقق عدالت کمک بسیار زیادی کرده است. خوشبختانه کشور ما در این زمینه خیلی سریع وارد شد، اما قانونگذاری در این زمینه لازم است. نیاز به آموزش فضای مجازی هم داریم باید تلاش کنیم که امنیت این فضا بیشتر شود تا کسب و کار‌ها و اقتصاد دیجیتال رونق پیدا کند و باید این شبکه را تقویت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما از برگزاری این رویداد پیوند دادن و هم افزایی بین دانشگاهیان و مشارکت بین دستگاه‌ها و دانشگاه‌هاست. ما باید برای رساله‌های دکتری موضوع استخراج کنیم و مسیر پایان نامه‌ها را به سمت این موضوعات ببریم. 

سیدهاشم قدمی دبیر کمیته سیاستگذاری رویداد نیز در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده گفت: در کنار رویداد، سمپوزیوم ملی حقوق فضای مجازی داریم که مقاله محور است و در ۶ محور مقاله دریافت می‌گردد و مقالات منتخب در نشریات معتبر کشور منتشر می‌گردد. نمایشگاه عصر دیجیتال و پنل‌های تخصصی هم در حاشیه این رویداد خواهیم داشت. در دو ماه گذشته بیش از ۲۳ نشست برگزار شده و حدود ۱۲۰ نفر آموزش داده‌ایم و تلاش ما این است که توجهات را به سمت حقوق فضای مجازی جلب کنیم.

به گزارش آنا، نخستین رویداد حقوق فضای مجازی 15 و ۱۶ آبان در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر