صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۹ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
حقایق نجومی 51؛

سفر به پلوتو با هواپیما بیش از 800 سال طول می کشد!

اگر می‌توانستید مستقیم با یک هواپیما به پلوتو پرواز کنید، رسیدن به آنجا بیش از چند عمر طول می‌کشید!
کد خبر : 936383

به گزارش خبرگزاری آنا، پلوتو جرمی نجومی در انتهای منظومه شمسی است که دهه‌ها به عنوان یک سیاره شناخته می‌شد اما از سال‌های ابتدایی قرن جدید میلادی بنا بر تعاریف اتحادیه بین‌المللی نجوم، یک سیاره کوتوله طبقه‌بندی شد. این جرم آسمانی اولین بار در سال 1930 توسط منجمی به نام کلاید تامبا (Clyde Tombaugh) کشف شد و نام آن از الهه دنیای مردگان در اساطیر رومی اخذ شده است.

با اینکه پلوتو در منظومه شمسی قرار دارد اما از ما بسیار دور است و در حقیقت یکی از دورترین مکان‌ها در منظومه شمسی به شمار می‌آید. برای اینکه بتوانید در ذهن خود میزان دور بودن پلوتو را تصور کنید بد نیست یک مثال بزنیم. ما روی زمین برای مسافرت به جاهای دور از هواپیما استفاده می‌کنیم. با این حال هواپیماها برای پرواز در جو زمین طراحی شده‌اند، بنابراین امکان سفر به جایی خارج از زمین با هواپیما ممکن نیست.

با این حال اگر به صورت فرضی می‌توانستید با یک هواپیما مستقیم به سمت پلوتو پرواز کنید، سفر شما بیش از 800 سال طول می‌کشد! این سفر طولانی به دلیل فاصله زیاد بین زمین و پلوتو است. اگرچه مدار زمین و پلوتو به گونه‌ای است که این بازه زمانی می‌تواند تغییر کند اما این سیاره کوتوله به طور متوسط ​​حدود 4.2 میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد.

{$sepehr_key_2693}

یک هواپیمای مسافربری با سرعتی در حدود 900 کیلومتر در ساعت می‌تواند پرواز کند. حال اگر فاصله متوسط زمین تا پلوتو (یعنی حدود 4.2 میلیارد کیلومتر) را بر این رقم تقسیم کنیم، رسیدن به پلوتون حدود هفت میلیون ساعت طول می‌کشد که معادل 800 سال و عمر چندین انسان است!

همانطور که ذکر شد هواپیماها برای سفر به زمین طراحی شده اند و دانشمندان برای سفرهای نجومی فضاپیماهای بسیار سریع تری را طراحی کرده اند. برای مثال فضاپیمای نیوهورایزنز سفری تاریخی به پلوتو را در سال 2006 آغاز و حدود 9.5 سال طول کشید تا به مقصد برسد. این فضاپیما با سرعت 72000 کیلومتر در ساعت (با سرعت حدود 900 کیلومتری هواپیماها قیاس کنید) حرکت می‌کرد. حتی با این سرعت هم نزدیک به یک دهه طول کشید تا به آنجا برسیم.

پلوتو در مداری بیضوی به دور خورشید حرکت می‌کند و فاصله اش از زمین در طول زمان تغییر می‌کند. این سیاره کوتوله در دورترین حالت، می‌تواند بیش از 7 میلیارد کیلومتر از زمین دور باشد که باعث می‌شود بیش از پیش سوار با هواپیما را فراموش کنید.

اگر بخواهیم سریع‌تر به پلوتو سفر کنیم، به فناوری بهتری نیاز داریم. دانشمندان در حال بررسی سیستم‌های پیشرانه پیشرفته ای هستند که زمان سفر را به میزان قابل توجهی می‌کاهد ( به عنوان مثال، پیشرانه یونی به فضاپیماها کمک می‌کند تا به سرعت بالاتری برسند و سفر را کوتاه کند). در خاتمه، ایده پرواز به پلوتون هیجان انگیز و در عین حال دلهره آور است اما با پیشرفت فناوری سفرهای فضایی، ممکن است روزی در بازه زمانی بسیار کوتاه تری بتوانیم به پلوتو برسیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر