صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۱ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
حقایق علمی ۵۳؛

تعداد میکروارگانیسم‌های یک قاشق خاک از تعداد انسان‌های روی زمین بیشتر است!

میکروارگانیسم‌های درون خاک به رشد گیاهان کمک می‌کنند و از آنها در برابر بیماری‌های مختلف محافظت می‌کنند. در عین حال این میکروارگانیسم‌ها ساختار خاک را سالم نگه می‌دارند.
کد خبر : 936338

به گزارش خبرگزاری آنا، شاید با خود فکر کنید در جایی مانند خاک به جز کرم خاکی و معدودی حشره دیگر اثری از هیچ موجود زنده‌ای نیست اما سخت در اشتباهید! خاک پر از میکروارگانیسم‌های مختلف است. میکروارگانیسم‌ها موجودات زنده کوچکی هستند که شامل باکتری، قارچ و تک یاخته‌ها می‌شوند.

میکروارگانیسم‌ها بسیار کوچکند و فقط با میکروسکوپ قابل مشاهده هستند، اما گول اندازه‌شان را نخورید آنها نقشی حیاتی در اکوسیستم خاک دارند و فرآیندهایی را انجام می‌دهند که مواد مغذی را به خاک باز می‌گرداند.

{$sepehr_key_2683}

برخی از میکروارگانیسم‌ها به رشد گیاهان کمک می‌کنند. برخی دیگر از گیاهان در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند. به طور کلی میکروارگانیسم‌های خاک ساختار خاک را سالم نگه می‌دارند.

حال آیا می‌دانستید تعداد میکروارگانیسم‌های درون یک قاشق چای‌خوری خاک از تعداد انسان‌های روی زمین بیشتر است؟ تنها در یک قاشق چای خوری، میلیون‌ها موجود میکروسکوپی جای می‌گیرد.

زمین حدود 8 میلیارد نفر جمعیت دارد. اما تعداد میکروارگانیسم‌هایی که بی‌سروصدا در خاک کار می‌کنند و به رشد گیاهان کمک می‌کنند تنها در یک قاشق چای‌خوری می‌تواند تا ده‌ها میلیارد میکروارگانیسم برسد! در یک گرم خاک تنها 60 هزار نوع باکتری مختلف پیدا می‌شود!

میکروارگانیسم‌ها به تجزیه مواد آلی مانند گیاهان و حیوانات مُرده کمک می‌کنند. این فرآیند می‌تواند مواد مغذی ضروری را به خاک باز‌گرداند و آن را برای گیاهان بارور ‌کند. برخی از میکروارگانیسم‌ها با ریشه‌های گیاه ارتباط برقرار می‌کنند و کمک می‌کنند آب و مواد مغذی به طور مؤثرتری جذب شود.

 میکروارگانیسم‌ها همچنین با پاتوژن‌های مضر مقابله می‌کنند و آنها را تحت کنترل نگه می‌دارند که برای سیستم دفاعی طبیعی محصولات و باغات ضروری است.

 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر