صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۲ - ۲۳ مهر ۱۴۰۳

تصاویر نجومی بیست‌وسوم مهر (۱۴ اکتبر)

امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 935920

به گزارش خبرگزاری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_2627}

تصویر روز Astronomy

 این عکس دم بلند دنباله‌دار سوچینشان – اطلس (C/2023 A3) را نشان می‌دهد که با نوردهی 30 ثانیه ای گرفته شده است. دوربین مورد استفاده دوربین DSLR نیکون با لنز 50 میلی متری، تنظیم شده روی f/2.2 و ISO 250 بود. عکاس این تصویر ژان کورسینو (Jean Cursino) اهل کاکاپاوا، سائوپائولو برزیل است.

تصویر روز آژانس ملی تلسکوپ استرالیا

پورتال دسترسی به داده‌های سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود (CSIRO) دارای مجموعه بزرگی از داده‌های تپ اختر است که بیش از 4 پتابایت اطلاعات تلسکوپ رادیویی را شامل می‌شود. کاربران می‌توانند این داده‌ها را دانلود کنند. این پورتال با ابزارهای رصدخانه مجازی مانند تاپ‌کت(TOPCAT) کار می‌کند.

تصویر ایجاد شده با تاپ‌کت یک طرح Hammer-Aitoff  در مختصات کهکشانی را نشان می‌دهد که از 1 آوریل تا 30 سپتامبر 2024 ادامه دارد. هر روز حدود 2 تا 3 ترابایت داده تپ اختر جدید به آرشیو اضافه می‌شود. دسترسی به این داده‌های جدید برای تیم‌های پروژه به مدت 18 ماه محدود شده است. پس از این مدت، داده‌ها در دسترس عموم قرار خواهند گرفت.

تصویر روز Earthsky

این تصویر در 13/10/2024 ساعت 7:00 بعد از ظهر توسط الیوت هرمان (Eliot Herman) در توسان، ایالت  آریزونا ثبت شده است. امشب این دنباله دار به اندازه ای بلند است که بتوان آن را با تلسکوپ رؤیت کرد. من این تصویر را با تلسکوپ اخترشناسی Vixen VSD گرفتم. صحنه درست بالای افق در هوای غبارآلود توسان را نشان می‌دهد.  از نیکون Z8 برای گرفتن تصاویر 2.5 ثانیه ای با ISO 800 استفاده کردم و یک پشته 1 دقیقه ای ایجاد کردم.  تجهیزات مورد استفاده Vixen VSD  و  Nikon Z8 بود و داده‌ها با فتوشاپ ویرایش شدند.

تصویر روز skyandtelescope

این عکس در مائوناکیئا‌هاوایی، ایالات متحده آمریکا  در تاریخ/زمان 2 اکتبر 2024  با تجهیزاتEF 50mm f/1.2، Canon R5، تاکاهاشی PM-SP Mount  گرفته شد. اعتبار تصویر به وانگ لتیان (Wang Letian) و لی ژائوچی (Li Zhaoqi) می‌رسد.

در ماه اکتبر، نور زودیاک (صبح کاذب)  در شرق قبل از طلوع آفتاب ظاهر می‌شود. این عکس نور زودیاک را به همراه دنباله‌دار سوچینشان – اطلس (C/2023 A3) نشان می‌دهد. دنباله دار دارای دم بلندی است که بیش از 15 درجه امتداد دارد! نورهای زرد رنگ شهر هیلو در دوردست ابرها را روشن می‌کند. در همین حال، نور قرمز خورشید نیز آسمان را روشن می‌کند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر