صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۹ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳

تصاویر نجومی بیست‌ودوم مهر (۱۳ اکتبر)

امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 935777

به گزارش خبرگزاری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_2602}

تصویر skyandtelescope

این عکس توسط جورج تزلوس در مسگیای یونان ثبت شده است. تاریخ و زمان ثبت عکس دوم سپتامبر 2024، چهارم سپتامبر 2024، پنجم سپتامبر 2024 است. تجهیزات مورد استفاده شامل William Optics ZenithStar 61 APO، ASI 533MM PRO،  نسخه بتا PegasusAstro NYX-88، هدایت‌کننده مینی ZWO  و ASI 120mm Mini  می‌شود.

خوشه ستاره‌ایMessier 45 (M45) که به عنوان هفت خواهر نیز شناخته می‌شود، یک خوشه ستاره‌ای درخشان در صورت فلکی ثور است. هفت خواهر دارای قدر ظاهری 1.6 است. حدود 444 سال نوری از زمین فاصله دارد. در M45 بسیاری از ستاره‌های داغ و آبی نوع B مشاهده شده است. هفت خواهر یا M45  یکی از نزدیک‌ترین خوشه‌های ستاره ای به ما است.

تصویر روز astronomy  شماره یک

این عکس توسط ویکاس چاندر در دهلی هند ثبت شده است. سحابی کالیفرنیا (NGC 1499) یکی سوژه‌های مشهور و محبوب برای عکاسان نجومی است. این سحابی در پرسئوس قرار دارد و حدود 2.5 درجه از آسمان را می‌پوشاند.

تصویر زیر در مدت زمان 9 ساعت و 20 دقیقه گرفته شده است. یک تلسکوپ 4.2 اینچی در RoboScopes در جنوب اسپانیا مورد استفاده قرار گرفت.

تصویر روز earthsky

این تصویر در تاریخ هفتم اکتبر ساعت 22:00   در جاوا شمالی، نیویورک، ایالات متحده آمریکا ثبت شد. عکاس تصویر ارنست جیکوبز نام دارد. در تصویر کهکشان NGC 7331 قابل مشاهده است.  

عکاس در رابطه با تصویر خود می‌گوید: «روز دوشنبه هفت اکتبر، باشگاه ما در رصدخانه جلسه تصویربرداری داشت... شب ابری شروع شد ما چند فریم مسطح گرفتیم و پردازش تصویر را در PixInsight انجام دادیم. حوالی ساعت 9 شب ابرها از هوا رفتند. یکی از اعضا پیشنهاد کرد که به NGC 7331 نگاه کنیم. ما تلسکوپ 14 اینچی Celestron Edge HD را به سمت آن گرفتیم. 21 تصویر را جمع آوری کردیم که هر کدام 300 ثانیه طول می‌کشد و در مجموع 1.75 ساعت نوردهی می‌شود.»

NGC 7331 کهکشان مارپیچی اصلی در تصویر است. در صورت فلکی پگاسوس قرار دارد و 47 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. وسعت این کهکشان حدود 127800 سال نوری است. این گروه اجرام نجومی همچنین شامل چهار کهکشان دیگر، NGC 7335، NGC 7336، NGC 7337 و NGC 7340 می‌شود.

عکاس می‌افزاید: «از تلسکوپ Celestron 14 اینچی Edge HD با کاهنده کانونی 0.7x، دوربین OGMA AP26cc با فیلتر برش UV/IR OGMA 2 اینچی و پایه Astro Physics AP1200 استفاده کردیم. تمام مراحل پیش و پس از پردازش در PixInsight انجام شد.»

تصویر روز astronomy  شماره دو

این عکس توسط تیم سونگ جونز در تیم سونگ جونز ثبت شده است.  ابرهای رنگارنگ توسط موشک فالکون 9 اسپیس ایکس بر جا مانده است. این هواپیما در شب 27 اکتبر از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در کالیفرنیا به فضا پرتاب شد. این موشک ماهواره‌های جدید استارلینک را به مدار برد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر