صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۷ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳

تصاویر نجومی بیست‌ویکم مهر (۱۲ اکتبر)

امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.
کد خبر : 935601

به گزارش خبرگزاری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

{$sepehr_key_2581}

تصویر روز apod

این تصویر یک شفق قطبی بسیار زیبا را نشان می‌دهد. اعتبار تصویر و حق چاپ به جاناتان اگلستون (Jonathan Eggleston) می‌رسد. این عکس مربوط به شهرستان مونرو در جنوب ویرجینیای غربی است که در 10 اکتبر گرفته شده است. معمولاً آسمان در اینجا پرستاره است. با این حال نورهای شفق قطبی درخشان در این منطقه به ندرت پیش می‌آید. در آن شب شفق‌های درخشانی دور از نقاط همیشگی‌شان وجود داشت. این نمایش غیرمعمول به دلیل یک طوفان ژئومغناطیسی قوی (طوفان خورشیدی در اثر پرتاب جرم تاج) ایجاد شد. جرم تاج ابر بزرگی از پلاسمای پرانرژی خورشید است که پس از یک شعله خورشیدی قدرتمند کلاس X منتشر می‌شود.

تصویر روز skyandtelescope

این عکس توسط الیوت هرمن (Eliot-Herman) گرفته شده است. موقعیت عکس در جزیره ایستر و تاریخ/زمان ثبت عکس 2 بعدازظهر، 2 اکتبر 2024  با تجهیزات تلسکوپ کوئستار و دوربین نیکون Z8   است. تصویر کسوف کامل ایستر را نشان می‌دهد. شما می‌توانید حلقه الماس (Bailey's Beads) را ببینید.

تصویر روز astronomy

مارک مک‌کامسیکی (Mark McComsikey) این تصویر را در رصدخانه ال‌ساس شیلی ثبت کرده است. ران برچر (Ron Brecher) آن را ادیت و پردازش کرد. سحابی خفاش چهل‌وسومین جرم مهم در کاتالوگ سحابی‌های تاریک بورلی لیندز (Beverly Lynds) است. او این کاتالوگ را در سال 1962 منتشر کرد. این فهرست بهترین کاتالوگ در نوع خود از زمان ای.ای.برنارد در سال 1919 محسوب می‌شد. لیندز در 5 اکتبر امسال در سن 95 سالگی درگذشت. این تصویر بعد از 13 ساعت و 10 دقیقه نوردهی با یک تلسکوپ 24 اینچی تصویربرداری شد.

تصویر روز ناسا

دنباله‌دار سوچینشان – اطلس (C/2023 A3) در این عکس دیده می‌شود. تصویر این دنباله دار از ایستگاه فضایی بین المللی در فاصله 44 میلیون مایلی از زمین ثبت شده است. این عکس درست قبل از طلوع خورشید در 28 سپتامبر 2024 در 272 مایلی بالاتر از اقیانوس آرام جنوبی در جنوب شرقی نیوزیلند گرفته شد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر