صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در تجارت کشور (۳۶)

جمعیت ۲ میلیارد مسلمان جهان و ضرورت توجه ایران به برندسازی حلال

به گفته نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران؛ برند حلال و بهره‌گیری صنایع غذایی با تقویت تولیدات با فناوری بالاتر از آن موضوعی است که مورد توجه بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های غیرمسلمان قرار گرفته و به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند از ظرفیت صادراتی این بازار بهره بگیرند و درمواردی با بهره‌گیری از محصولات فناورانه از منظر حلال بودن حتی از کشور‌های مسلمان پیشی گرفته و گوی رقابت را ربوده‌اند.
کد خبر : 935556

به گزارش خبرگزاری آنا، در ادیان مختلف باور‌هایی نسبت به غذا‌های مجاز و غیرمجاز وجود دارد که در اسلام با نام حلال و حرام از آنها نام برده می‌شود. اصطلاح حلال به عنوان برندی خاص و فراگیر شده در کشور‌های مسلمان و غیرمسلمان قدمت زیادی ندارد. در چند سال اخیر علامت تجاری غذایی به صورت علامت جهانی از سوی کشور‌های مسلمان معرفی شده است که کشور‌های غیراسلامی هم استقبال خوبی از آن داشته‌اند.

مسلمانان حدود ۲ میلیارد و ۶ میلیون نفر یعنی بیش‌از ۲۵ درصد از کل جمعیت ۸ میلیارد و ۲۷ میلیون نفری جهان را تشکیل می‌دهند. بازار غذا با ارزش نزدیک به ۱۳۰۰ میلیارد دلار به تنهایی تقریبا ۶۵ درصد از کل ارزش تجارت حلال را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل بازار بخش غذا، مرکز توجه تجارت حلال است.

مطابق با برخی از برآوردها، بازار لباس و مد ۲۶۶ میلیارد دلار، بازار توریسم ۱۴۰ میلیارد دلار، بازار رسانه و سرگرمی ۱۸۵ میلیارد دلار و بازار لوازم آرایشی و مراقبت شخصی ۴۶ میلیارد دلار را در بازار‌های جهانی به خود اختصاص داده‌اند.

{$sepehr_key_2576}

نشان حلال یک علامت و نشان تجاری جهانی است که بر روی اغلب مواد غذایی، داروها، نوشیدنی‌ها و ... درج شده و به معنای تاییدیه اسلامی این محصولات است، این نشان برگرفته از خوراکی‌های حلال در دین مبین اسلام است؛ به عبارتی می‌توان گفت نشان حلال در صورتی به غذاها، نوشیدنی‌ها و سایر محصولات غذایی داده می‌شود که تمام مراحل تولید تا بسته‌بندی این محصولات مطابق با قوانین اسلامی انجام شود.

کشور‌های غیرمسلمان گوی رقابت را از مسلمان در صنعت حلال ربوده‌اند

امیر یوسفی، نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرنگار آنا درباره صنعت غذای حلال و عدم بهره‌گیری ایران از آن، گفت: برند حلال و بهره‌گیری صنایع غذایی از آن موضوعی است که مورد توجه بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های غیرمسلمان قرار گرفته است و آنها به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند از ظرفیت صادراتی این بازار بهره بگیرند و درمواردی با بهره گیری از محصولات فناورانه از منظر حلال بودن حتی از کشور‌های مسلمان پیشی گرفته و گوی رقابت را ربوده‌اند.

{$sepehr_key_2577}

رشد مناسب صنعت حلال در دو سال گذشته

یوسفی خاطرنشان کرد: بسیاری از شرکت‌هایی که در گذشته توجه چندانی به موضوع برند حلال نداشتند اکنون به این سمت رفته‌اند که بتوانند از برند حلال برای کسب سهم بیشتر در بازار صادراتی این محصولات استفاده کنند. طی دو سه سال اخیر به اندازه کل سال‌هایی که برند حلال مطرح بوده است برند حلال صادر شده و شرکت‌ها با فناوری روز و علم صنعت غذا توانسته‌اند استاندارد آن را کسب کنند. هم تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که برند حلال تا چه میزان می‌تواند در فروش آنها تاثیرگذار باشد و هم مجموعه‌هایی مانند سازمان استاندارد که برند حلال را صادر می‌کند پیگیر موضوع شده و برای این کار وقت می‌گذارد.

شرایط بهتر صنعت حلال در ایران نسبت به سال‌های گذشته

نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: باتوجه به پیگیری‌های انجام‌شده تلاش‌های خوبی در زمینه برند حلال انجام شده و صنعت برند حلال توانسته شرایط بهتری با بهره گیری از فناوری و تجهیزات به روز در صنعت غذا، در مقایسه با گذشته داشته باشد.

وی در ادامه به مشکلات صادرکنندگان از جمله صادرکنندگان صنایع غذایی اشاره کرد و گفت:‌طی سال‌های گذشته باوجود ظرفیت ایران در صنعت غذا برای تامین بازار داخل و کسب سهم بیشتر از بازار صادراتی مشکلاتی وجود داشته است. یکی از این مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات بوده که در کنار مشکلات اف‌ای تی اف و دشواری‌های بازگشت ارز صادراتی تولیدکنندگان صادراتی را با معضلات بسیاری مواجه کرده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: این شرایط موجب بالارفتن هزینه تمام‌شده کالای صادراتی و کاهش میزان رقابت‌پذیری تولیدات ایرانی در صنایع مختلف از جمله صنعت غذا شده است. بسیاری از کالا‌هایی که اکنون در بازار‌ها به فروش می‌رسد ممکن است از بازار صادراتی حذف شود به این دلیل که با افزایش هزینه‌تمام‌شده قدرت رقابت با کالا‌های صادراتی سایر کشور‌ها را نداشته باشد.

در برخی از کشور‌ها به ویژه کشور‌های حوزه خلیج فارس استفاده از برند حلال مورد توجه قرار گرفته و از این محصولات استفاده می‌کنند. در ایران نیز صنایع، موضوع اهمیت برند حلال را درک کرده‌اند و به این سمت و سو رفته‌اند که محصولات غذایی را با نام و نشان و مشخصات محصول حلال به بازار‌های داخلی و صادراتی عرضه کنند

وی افزود: هزینه‌های مازادی که به صادرکنندگان تحمیل می‌شود از جیب تولیدکنندگان پرداخت می‌شود. بازرگانان به بازار صادراتی و امکان فروش کالا در آن توجه می‌کنند و طبیعی است که برای به صرفه‌بودن صادرات در زنجیره تامین مواد اولیه صنایع غذایی خواستار پرداخت کمتری به تولیدکنندگان آنها مانند باغدار و کشاورز و ... خواهند بود.

نائب رئیس کمیسیون صنایع غذایی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: اگر بتوانیم صادرکننده را تقویت و حمایت کنیم به طور حتم کشاورز و تولیدکنندگان کارخانجات نیز تقویت خواهند شد و کارخانجات نیز می‌توانند با گردش نقدینگی نسبت به تجهیز خطوط تولید به فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز اقدام کنند.

یوسفی خاطرنشان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان  به ویژه صاحبان ایده و شرکت های استارتآپی در این زمینه در سال‌های اخیر به دلیل سیاست انقباظی سیستم بانکی با مشکلات و دشواری زیادی مواجه شدند و تامین مالی بنگاه‌های تولیدی دچار چالش شد. همچنین دولت محدودیت‌هایی برای سقف پرداخت وام از سوی بانک‌ها به واحد‌های تولیدی اعمال کرده است. این امیدواری وجود دارد که دولت برنامه‌هایی برای تامین نقدینگی مجموعه‌های تولیدی داشته باشد.

وی تاکید کرد: دولت باید ریل‌گذاری جدیدی برای تولید به ویژه با حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق در این زمینه، تعریف کند تا بتواند در وضعیت کنونی تغییر وتحول ایجاد کند.

اخذ گواهی و نشان حلال چه مزایایی دارد؟

به گزارش آنا، راه‌یابی به بازار مصرف مسلمانان در اغلب کشور‌های اسلامی، معرفی جهانی محصول و ایجاد رقابت در صادرات محصولات باکیفیت، بهبود سیستم مدیریت تولید کننده و ارائه راه کار‌های جدید، برندسازی در سطح جهان و دریافت سود بیشتر از طریق صادرات محصول به کشور‌های مختلف جهان، بهره مندی از فناوری های جدید با رویکرد تولیدات با روش های علمی و بالا بردن تعداد مصرف کنندگان و طرفداران محصول خود در کشور‌های متفاوت از جمله مزایای اخذ گواهی و نشان حلال است.

{$sepehr_key_2578}

انتهای پیام/

ارسال نظر