صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۹ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳

فشار روانی و استرس مزمن با شما چه می‌کند؟

یک روانپزشک با اشاره به این که احساس غم و ناراحتی برای مدتی کوتاه خصوصا اگر اتفاق ناراحت کننده‌ای رخ داده باشد امری طبیعی است، گفت: طولانی شدن احساس ناراحتی و فشار‌های روانی به شکل غیرمعمول، عاملی برای ابتلا به افسردگی خواهد بود.
کد خبر : 935161

به گزارش خبرگزاری آنا، جمال شمس اظهارکرد: تجربه احساس افسردگی و غم برای مدتی کوتاه، امری طبیعی است، اما این احساس اگر به شکل غیرمعمولی طولانی شود از این مرحله به بعد به یک اختلال یا بیماری روانی مزمن تبدیل شود نیاز به مدیریت صحیح و یا مداخله دارد.

وی با بیان این که استرس و فشار روانی مداوم می‌تواند تمام فعالیت‌های روزمره و جنبه‌های مختلف زندگی افراد را تحت تاثیرقرار دهد، افزود: استرس مداوم سلامت افراد را تهدید کرده و شانس ابتلا به اختلال افسردگی درافرادی که استرس و فشار روانی بیشتری در مقایسه با سایرین دارند را افزایش می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خود مراقبتی را یکی از مهمترین اصول پیشگیری از ابتلا به اختلال افسردگی ذکر کرد و افزود: به طور معمول زمانی که افراد با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند تا زمان کوتاهی ممکن است واکنش هیجانی، چون اضطراب تجربه کنند ولی بعد از مدت کوتاهی باید با مدلی منطقی با مشکلات مواجه شوند.

شمس انطباق و سازگاری مناسب و همچنین تلاش برای رفع منطقی مشکلات را یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از افسردگی ذکر کرد و گفت: پیدا کردن راه‌حل منطقی برای مشکلات موثرترین مدل رویارویی است، بنابراین افرادی که طولانی مدت درگیر واکنش‌های هیجانی هستند با مشکلات پیچیده‌تر و حادتری دست و پنجه نرم می‌کنند.

این روانپزشک با تاکید بر این که اختلال سازگاری نتیجه عدم تطابق با شرایط همراه با استرس است، افزود: طولانی شدن مشکلات زندگی ممکن است باعث ایجاد حس ناراحتی و شکست در برخی افراد شود، در واقع همه افراد نمی‌توانند در برابر مشکلات سازگار باشند، این افراد باید در گام اول تلاش کنند به شکل منطقی با مشکلات روبه‌رو شده و در ادامه احساسات اصلی خود را دوباره باز یابند.

وی به افرادی که رویداد و یا استرس‌ها به بخش جدانشدنی زندگی آنها تبدل شده توصیه کرد: اگر نمی‌توانید با روش‌های منطقی به زندگی عادی خود ادامه دهید حتما با یک پزشک متخصص اعصاب و روان و یا روانشناس بالینی تماس بگیرید، شما می‌توانید از درمان‌های مختلف برای بهبود شرایط استرس‌زا و ایجاد حس بهتر در زندگی خود کمک بگیرید.

شمس خودمراقبتی، تلاش برای رفع منطقی و شیوه صحیح رویارویی با مشکلات، آگاهی نسبت به احساسات هیجانی و درنهایت کمک حرفه‌ای از متخصصان را راه‌حل موثری برای بهبود وضعیت بهداشت روان در افراد و پیشگیری از بروز اختلالات جدی دانست.

به گفته این استاد دانشگاه داشتن برنامه منظم برای فعالیت‌های روزمره، چون خواب کافی، ورزش و تغذیه مناسب، کمک بزرگی برای پیشگیری از افت خلق و کاهش نشانه‌های استرس و نگرانی به فرد خواهد کرد، در عین حال تمرینات آرام‌سازی و ریلکسیشن مانند تنفس عمیق هم در بهبود سلامت روان اثرگذار است.

انتهای پیام/

ارسال نظر