صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۳۶ - ۱۳ مهر ۱۴۰۳
حقایق علمی ۴۶؛

دستگاه گوارش شما تیغ اصلاح‌تان را در خود حل می‌کند!

یکی از جالب‌ترین حقایق در مورد معده انسان این است که اسید آن چنان قوی است که می‌تواند تیغ اصلاح را در خود حل ‌کند.  
کد خبر : 934523

به گزارش خبرگزاری آنا، معده نقش مهمی در هضم غذا دارد. اسید معده یک مایع گوارشی است که توسط معده تولید می‌شود و عمدتاً از هیدروکلریک اسید تشکیل شده است که بسیار قوی است. این اسید به تجزیه مواد غذایی به قطعات کوچکتر کمک می‌کند. همچنین باکتری‌های مضری را که ممکن است همراه غذا وارد معده شوند را از بین می‌برد. بدون اسید معده، بدن ما برای هضم صحیح غذا دچار مشکل می‌شود.

{$sepehr_key_2416}

سطح pH اسید معده بین 1 تا 3 است. این بدان معنی است که اسید معده بسیار خاصیت اسیدی دارد. برای مقایسه، آب لیمو دارای pH حدود 2 است، در حالی که آب خالص دارای pH هفت است که خنثی است. این میزان اسیدیته بالا در اسید معده کمک می‌کند تا بدنمان غذاهای سفت‌تر مانند گوشت و سبزیجات را تجزیه کند.

چیزی که شاید برایتان جالب باشد این است که اسید معده آنقدر قوی است که حتی می‌تواند اجسام فلزی مانند تیغ را نیز در خود حل کند. با این حال این بدان معنا نیست که بلعیدن تیغ ​​بی‌خطر است. اگر فردی تیغ را ببلعد، صدمات جدی به دهان، گلو و پوشش معده‌اش وارد خواهد شد. با این حال از لحاظ نظری اسید معده احتمالاً بخش‌هایی از تیغه را حل خواهد کرد (هر چند خطرات جدی دارد و تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود).

درک قدرت اسید معده به ما کمک می‌کند تا از نحوه عملکرد بدن خود آگاه شویم و نشان می‌دهد که چگونه دستگاه گوارش ما برای کنترل غذاها و مواد مختلف طراحی شده است.

توانایی معده در تجزیه غذا برای سلامتی ما ضروری است. در حالی که دانستن اینکه معده می‌تواند از پس چنین مواد قوی برآید بسیار جالب است، اما باید به یاد داشته باشیم که مراقب بدن خود باشیم و از قورت دادن اشیاء خطرناک خودداری کنیم. فراموش نکنید معده ما همینطوری هم هر روز کارهای شگفت‌انگیزی انجام می‌دهد و کمک می‌کند غذا را هضم کنیم و سالم بمانیم!

انتهای پیام/

ارسال نظر