صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشستی تخصصی مطرح شد؛

لزوم همگرایی دولت و بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی

رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بخش مهم سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت هوش مصنوعی باید توسط حاکمیت صورت بگیرد، اما نمی‌توان نقش بخش خصوصی را در این زمینه نادیده گرفت.
کد خبر : 934136

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، اولین جلسه از سلسله نشست‌های دستیابی به عمق هوش مصنوعی با عنوان دستیابی به عمق هوش مصنوعی در لایه زیرساخت صبح امروز در پژوهشگاه ارتباطات برگزار شد. این نشست با حضور احسان آریانیان رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات، سید مهدی رحمتیان مدیر کل تامین منابع و سرمایه گذاری وزارت ارتباطات، هادی بکایی رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی وزارت ارتباطات و امین نظارات مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان برگزار شد.

در ابتدای این نشست پیرامون تعریف لایه‌های عمیق هوش مصنوعی، راه های دسترسی در جهت ریل گذاری و رسیدن به  اهداف راهکار‌ مطرح شد. در این بین امین نظارات گفت: خودکفایی در زمینه بومی سازی زیرساخت مخابراتی به اندازه خودکفایی گندم مهم و حائزاهمیت است، در این موضوع چین اخیرا توصیه نامه‌ای به شرکت‌ها ارائه کرده که از جی‌پی‌یوهای انویدیا استفاده نکنند؛ و این یعنی جنگ‌قدرت بین آمریکا و چین است.

وی ادامه داد: از آنجا که  این فناوری جدید و نوظهور است برای رشد نیاز به حمایت‌های مالی دولت دارد الان در امریکا از ۲۰ سوپرمانیتور ۱۷عدد آن با حمایت دولتی ایجاد شده و بعد از آن بخش خصوصی وارد عمل می‌شود.

تامین ابررایانه برای توسعه هوش مصنوعی ضروری است

در ادامه این نشست آریانیان توضیح داد: چالش‌های فوری در این زمینه به سه دسته زیرساخت پردازشی ،الگوریتم‌های محاسباتی و داده‌های برچسب گذاری شده تقسیم می‌شودکه آن هم شامل بخش‌های انحصار تولید کنندگان تجهیزات، تلاش برای وضع قوانین درباره میزان دسترسی کشورها و مهاجرت گسترده نیروی انسانی و نبود تعاملات بین المللی سازنده است.

آریانیان در ادامه درباره نیاز به وجود ابررایانه در کشور گفت: در حال حاضر ابررایانه ابزاری استراتژیک محسوب می‌شود که ابر قدرت‌ها بر سر افزایش تعداد آن رقابت می‌کنند زیرا امکان شبیه سازی و مدل سازی می‌دهد و می‌تواند حل پیچیده‌ترین معادلات محاساباتی را انجام دهد و بر اساس آن نقش راهبردی داشته باشیم. در حال حاضر کشورهای برتر جهان شامل آمریکا و ژاپن ،فنلاند، سوییس هستند که ۱۰ ابر رایانه برتر دنیا را دارند. وضعیت ایران در این زمینه خوب نیست و  جایگاهی نداریم حتی فاصله زیادی داریم. ما ابررایانه سیمرغ را با توجه به شرایط موجود کشور ساختیم که کار سخت و پیچیده ای است. از طرفی ما هرچقدر به سخت افزار می‌پردازیم باید به همان اندازه به توسعه نرم افزار فکر کنیم.

وی گفت: ابر رایانه لایه‌های مختلفی از جمله زیرساخت، داده، و منابع انسانی دارد که باید به صورت ویژه به هرکدام از این لایه‌ها پرداخت.

برای هوشمندسازی نیاز به ۳۸۴.۷ همت سرمایه داریم

سید مهدی رحمتیان مدیر کل تامین منابع و سرمایه گذاری وزارت ارتباطات گفت: با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم توسعه این فناوری نوظهور دولت مکلف از آن حمایت کند، چون در زیرساخت شرایط خوبی نداریم پس باید باید نگاه راهبردی پیدا کنیم. ما برای هوشمندسازی نیاز به ۳۸۴.۷ همت نیاز داریم که باید با روش تامین مالی جدید، مانند زیست بومی و راهبردی فکر کردن به سمت هدف بریم تا به سمت اقتصاد دیجیتال پویا برویم. همچنین باید شرکت های دانش بنیان توسعه پیدا کنند تا به دنبال آن توسعه مالی اتفاق بیفتد.

نظارات گفت: بنابراین نمی‌توان از شرکت‌های و فناوری نوپای دو ساله انتظار داشت که خود را تامین مالی کنند، از این رو حاکمیت باید تصمیم جدی بگیرد. از طرف دیگر باید هرچه بیشتر از ظرفیت صندوق‌ها مثل صندوق نوآوری و شکوفایی و ... استفاده کرد تا با یک همگرایی جمعی به نتیجه مطلوب برسیم.

بکایی در پایان گفت: همان طور که گفته شده بخش مهم سرمایه گذاری در این حوزه باید توسط حاکمیت صورت بگیرد اما نباید نقش مهم صنایع مختلف مانند نفت، گاز، فولاد و... را نادیده گرفت چرا که این صنایع علاوه بر پولدار بودن انگیزه خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه فناوری دارند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر